#60
Непрочетено мнение
от stinbg » 10 яну 2011 23:32
Лично за мен разхода на гориво трябва да се разглежда на извънградско каране - градското е прекалено относително заради задръстванията и броя тръгвания и спирания според маршрута на движение - да не забравяме, че най-голям разход имаме при ускорение, а в града сме практически непрекъснато в ускорение (и спиране).
Та като изходим от гумите, които могат да спестят до 5% (според рекламите) гориво и минем през по-качествено и по-некачествено гориво според бензиностанцията и вида ни остава само стила на каране - а той е най-определящ според мен.
Колкото по малко се ползва спирачка при шофиране, толкова по-малко енергия губим с което си спестяваме гориво, защото тя тази енергия от там идва.
Колкото по-бавно караме, толкова по малко енергия харчим да цепим въздуха, тоест пак пестим гориво (тук мога да спомена, че ако карате зад ТИР с примерно 100 км на разстояние 15-20 м. разхода може и да е под 4/100, а това е така защото основната част от разхода идва от челното съпротивление и ако го нямаше сигурно разхода щеше да е 1-2 литра според двигателя и консуматорите).
Ако погледнем двигателите обаче те са най-ефективни при различни мощности - тоест 2 литров мотор харчи относително най-малко (тоест има най-голяма мощност за единица гориво) ако го товарим със 80 к.с., докато еднолитровия е най-ефективен при 40 к.с. (конете са примерни), тоест за 2 литровия скорост от 160 км/ч би била най-ефективна, докато 1 литровия би се задоволил с 80 км. Тук естествено идва разликата в челните съпротивления при 160 и 80 км и както един колега е споменал по-горе тя е на квадрат, тоест ако при 80 харчим 5/100 и 1,5 литра от тези 5 са си за консуматори и вътрешно съпротивление и имаме 3,5 литра за преодоляване на челното съпротивление, то при 180 км/ч ще имаме около 3,5х3,5=12,25 литра разход за преодоляване на челното съпротивление и онези неизбежни 1,5 литра за вътрешна консумация би следвало да имаме около 14-15 л. разход.
Значи 1 литров мотор би харчил много повече от 2 литров при една и съща кола и скорост от примерно 150 км/ч, докато при 80 км/ч еднолитровия ще е доста по-ефективен и ще харчи по-малко.
Обобщаващо освен стила на каране от значение е скороста и обема на двигателя, както и аеродинамиката на колата, но мисля че за 2 литров мотор на комби, скорост от 80-90 км/ч би била най-икономична, както и за повечето автомобили де. За джиповете дето са с ужасна аеродинамика, най-икономичната скорост би била 70-80 км/ч, но не съм виждал някой да се движи с такава -).
Бих те посъветвал да не караш бързо ако разхода ти е целта, макар да се вбесявам някой като пъпли на магистралата с 80 и да намаляваш когато се наложи на скорост - в този случай разхода ти е 0, тоест не се впръсква нищо в двигателя защото той и без това си се върти (това важи с условността че трябва оборотите да са над 1200/1300 примерно и педала на газта да е свободен, както и да си на скорост). Естествено не можеш да спазваш тези условия завинаги, но ако се движиш по наклон и трябва да намалиш така или иначе или пък не пречиш на никой да си тътриш с 60 примерно, може да се възползваш.
При дизелите с турбина има и друг момент - при по-високи обороти турбината е по-добре развъртяна и почишава ефективноста на мотора освен с това, че компресира входящите газове с което качва КПД-то и с това че отнема енергията на изходящите и по-този начин не я губиш. В този случай съм забелязал, че ако карам със 100/110, колата е по-икономична отколкото с 80-90, но може и да се заблуждавам (говоря за омега 2.0 ТД). Най-добрия вариянт е да караш с 90 примерно и със 110 на един и същ участък и при еднакви условия (да не вали или духа силен вятър) и да видиш твоя мотор с твоята аеродинамика кога харчат по-малко.
Life's a journey, not a destination