Близката история на България...

Теми на всякаква тематика
Съобщение
Автор
Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6312
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Jeep Grand Cherokee 2014
От: Варна

Близката история на България...

#1 Непрочетено мнение от slowtraveler » 29 мар 2013 07:57

инж. Иван Пехливанов, зам-министър на машиностроенето през 70-те, председател до 90г на Българската индустриално-стопанска асоциация (предшественик на Българската стопанска камара).

Разправата с българския индустриален интелект

инж. Иван Пехливанов


Бъдните поколения трябва да знаят, че България е била индустриална страна, една от 30-те държави, участващи в световния експорт на машини. Създавали сме технологии и продукти, които могат да бъдат гордост за всяка нация! Без тази памет е невъзможно ново възраждане на България.
За високия български индустриален интелект има безброй доказателства. ....
http://bgsviat.narod.ru/BulgAria_koqto_izgubihme.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

За съжаление е абсолютно прав... Често постъпват към нас запитвания от чуждестранни експлоатанти за резервни части от конкретни български производители... Да, но тези производители са отдавна унищожени...
До момента разхода на: Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение
***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
***** Фиат Добло дизел 1.3 multijet / 90к.с.:Изображение

Proximus
Напреднал
Напреднал
Мнения: 478
Регистриран: 02 окт 2009 10:32
Skype: bgproximus
МПС: Aveo 5
От: Varna
Име: Proximus

Re: Близката история на България...

#2 Непрочетено мнение от Proximus » 29 мар 2013 10:32

slowtraveler, много често си говорим с мои приятели, връстници, със солидна доста съжаление какво е било тогава, какво е сега и защо така се е случило. Как и защо от регионална икономическа и военна сила за по-малко от десетилетие паднахме на дъното.
Аз лично, за себе си намирам част от обяснението именно в тази статия. До влизането ни в СИВ, сме се развивали естествено и без чужда помощ и въпреки враждебната среда, съобразно собствените си възможности, условия, демографски и политически потенциал. След влизането в затвореният приятелски СИВ и възползвайки се от позицията на най-верни слуги на СССР, сме осребрили максимално позицията си чрез внос на евтини суровини, поемане производството за общият пазар на продуктите с най-висока добавена стойност (тежки машини и електроника) и др. За което между впрочем сме си и платили частично със златният резерв и сребърният фонд.
В паралел обаче се развива и ЕС, в който обаче държавите вместо да си преразпределят кой какво ще произвежда, се кокурират помежду си и стигаме до там, че в края на 80-те години докато във варненският Елпром лелки набиват по платките дискретни елементи с поялниците, в Германия вече са въведни pick & place машините с SMD елементи и др. високотехнологични технологии водещи до по-ниска цена и по-високо качество. Другото което се случва че техният политически елит е съвсем на ясно, че основната му работа е да лобира за пазари на родните им компании.
И съотв. когато през 90-те СИВ се разпада, редица родни производства просто не са подготвени да се конкурират със "западните" (текстил, потребителска електроника), а за тези които са на добро ниво като компютърната индустрия, явяваща се пряк конкурент на IBM, чуждите политици се погрижват да подшушнат на нашите "какво да правят". За трети пък, въпреки наличието на потенциали купувачи (напр. завода за монитори в Русе, първа ръка инфо), се предпочита собствеността да остане държавна с цел по-късна продажба на "наши". А тежката ни металургия става утопия със секването на потока от евтини суровини и газ от Русия. И всъщност се върнахме там от където почнахме. Че и по-назад, защото сме вече на минус 2-3млн население.

Потребителски аватар
JelqzkoJelqzkov
Редовен
Редовен
Мнения: 209
Регистриран: 14 яну 2013 22:44
МПС: Daewoo Tacuma SE 1.6 16V LPG
Име: Желязко

Re: Близката история на България...

#3 Непрочетено мнение от JelqzkoJelqzkov » 29 мар 2013 19:25

Индустриална държава, е не държава с производство, а държава с пазари. Нещо, което аз не съм сигурен, че сме имали.
Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6312
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Jeep Grand Cherokee 2014
От: Варна

Re: Близката история на България...

#4 Непрочетено мнение от slowtraveler » 29 мар 2013 19:52

Имали сме и пазари...
Е, имало е и грешки... Например съм чувал, че завода в Айтос е изнасял резистори за Хитачи (с цветен код). Но после е сменена технологията на МЛТ и заявките секнали.
Всичко е навързано - ходили сме до Кула за гумени уплътнения.. Видин - за помпи и т.н.
И тези неща са заминавали зад граница... И не само навън - доста неща се ползваха и тук.. Не бе проблем да поръчаш нещо по заводите и да ти го изработят по поръчка (баща ми си бе направил коляновия вал на Шкодичката с ванадиево покритие - обикновена поръчка в завод...).
Сега за едно просто гумено уплътнение чакаш доставка от Унгария/Германия и т.н..
В нашата сфера ползваме индустриални продукти от много широк спектър.
За съжаление вече не може да се предложим нищо местно, дори и дреболии...
До момента разхода на: Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение
***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
***** Фиат Добло дизел 1.3 multijet / 90к.с.:Изображение

Потребителски аватар
miroki
VIP потребител
VIP потребител
Мнения: 3095
Регистриран: 19 май 2010 08:32
МПС: lanos 1.6 16V
От: varna
Име: miroki

Re: Близката история на България...

#5 Непрочетено мнение от miroki » 29 мар 2013 22:02

Да е по-точно, такива пазари, които сме имали, сега само мечтаем. Пазарът по-голям от произведеното, а тогава се произвеждаше яко.
А домати с вагони (насипани директно), вървяха с ферибоотите за Русия, останалите свободни от лютеницата с хорото.
Дори унгарците вземаха опит в някои селскостопански сфери от нас, а те бяха лидери.

Слабото ни място тогава бе битовата електроника. Не, че я нямаше. Но, не бе на ниво.
Сега вече никой няма български компютър (който всъщност бе на ниво), няма български телевизор, пералня и т.н. защото изостанаха в последните години на соца, преди това е конкуренция, както знаете има българско радио апарат на което са правили копие големи западни марки.
А целият запад (работническата класа) ни завиждаше, че няма безработица и не само (безплатно здравеопазване, обучение и доста други).
То май останаха последните колоси от това време АЕЦ-а. Няколко ВЕЦ-а, пристанища и малко други, които още не са унищожили.
Както някои се изказват ласкаво, 20 години крадене и унищожаване и още има.
А сега се замислете какво е било.
Оф, не ми се говори на тази тема, че се ядосвам. Така почвам да ставам симпатизант на програмата на Волен.
Уеб дизайн и изработка на сайт!
Изображение

Daewoo - Lanos LPG Изображение
http://www.sitemiroki.net/

Потребителски аватар
Ilyan
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 954
Регистриран: 07 ное 2007 10:07
Skype: ilyan-f1
МПС: Leganza
От: София

Re: Близката история на България...

#6 Непрочетено мнение от Ilyan » 30 мар 2013 00:30

През 2002г бях в завода за пишещи машини в Пловдив. Вътре пълно с машини, които се разпадат от стоене. Огромна производствена мощ и никакви хора. Сега не знам как е, но по онова време този завод даваше работа на голяма част от хората в Пловдив.

Потребителски аватар
JelqzkoJelqzkov
Редовен
Редовен
Мнения: 209
Регистриран: 14 яну 2013 22:44
МПС: Daewoo Tacuma SE 1.6 16V LPG
Име: Желязко

Re: Близката история на България...

#7 Непрочетено мнение от JelqzkoJelqzkov » 30 мар 2013 00:38

slowtraveler написа:Имали сме и пазари...
Е, имало е и грешки... Например съм чувал, че завода в Айтос е изнасял резистори за Хитачи (с цветен код). Но после е сменена технологията на МЛТ и заявките секнали.
Всичко е навързано - ходили сме до Кула за гумени уплътнения.. Видин - за помпи и т.н.
И тези неща са заминавали зад граница... И не само навън - доста неща се ползваха и тук.. Не бе проблем да поръчаш нещо по заводите и да ти го изработят по поръчка (баща ми си бе направил коляновия вал на Шкодичката с ванадиево покритие - обикновена поръчка в завод...).
Сега за едно просто гумено уплътнение чакаш доставка от Унгария/Германия и т.н..
В нашата сфера ползваме индустриални продукти от много широк спектър.
За съжаление вече не може да се предложим нищо местно, дори и дреболии...
Добре е бил соц-а, че тия пазари...
Вектра Б и някои Астри имат проблем с разпадане на инсталацията. Решават го когато започват да монтират такава на Язаки (Япония) чивето производство е в Айтос (България).
Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6312
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Jeep Grand Cherokee 2014
От: Варна

Re: Близката история на България...

#8 Непрочетено мнение от slowtraveler » 30 мар 2013 06:14

Вярно, че основния износ е бил по линия на соца... Но това продължават да са огромни пазари, за които продължават да се бият западните компании..
А ние имахме сериозни позиции там..
За цигари/консерви/алкохол да не говорим - руснаците с умиление си спомнят нашето производство. И сега продължават да купуват с кашоните (питайте ваши познати в големите вериги) от това, което е останало да се произвежда...
До момента разхода на: Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение
***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
***** Фиат Добло дизел 1.3 multijet / 90к.с.:Изображение

Потребителски аватар
JelqzkoJelqzkov
Редовен
Редовен
Мнения: 209
Регистриран: 14 яну 2013 22:44
МПС: Daewoo Tacuma SE 1.6 16V LPG
Име: Желязко

Re: Близката история на България...

#9 Непрочетено мнение от JelqzkoJelqzkov » 30 мар 2013 20:31

СОЦ-а няма пазар :y: Там има другарски отношения.

Тук, вече бъркаш много.
Руснаците купуват българска усики, бренди, ракия не толкова, защото е добро (или от умиление), а защото е $6 за литър (повярвай ми, знам го, не защото съм разговарял с някой, работещ в големите вериги, а защото съм разговарял със хиляди руски туристи и руснаци живеещи тук). И повярвай ми, не кашони, ако имат възможност ще изнасят с цистерни! Но се притесняват от митницата им.
Виж поляците купуват бутилка Плиска 5 звезди и казват: "Това е питието на моята младост".

Руснаците не купуват български цигари. Първо, защото са адски скъпи. После, защото са като нас - идолопоклонници - Бяло/червено Марлборо, Син ЛМ 100, Парламент.

Но и не грешиш на 100%. Наистина имаме добри питиета, буквално на смешни цени. Няма търговска марка коняк, която да не съм опитвал. И от 40 до 400 лв. Повярвайте ми над 60% от тях не отстъпват по нищо на нашата Плиска 5 звезди за 7 лв.
Изображение

Потребителски аватар
miroki
VIP потребител
VIP потребител
Мнения: 3095
Регистриран: 19 май 2010 08:32
МПС: lanos 1.6 16V
От: varna
Име: miroki

Re: Близката история на България...

#10 Непрочетено мнение от miroki » 30 мар 2013 22:04

Е, износа на електрокари за Япония :) , производство на кораби за всички страни по 4 бр. годишно. Производство на калцинирана сода на 4 то място в света (дали не бяхме и на 1 во, вече не помня добре). Зайци за Гърция, четина ( свинска козина) за Италия и какво ли още не. Просто дребни спомени от не соц. страните.
А вино навсякъде.
Да при соца си е сделка пазарът по начало, имаше страни от Варшавски договор и за военните ни производства. Нашият калашник бе признат за по-добър. И се изнасяше и извън соц. страните.
Всъщност е безсмислено да изброяване каквото и да е.
При 100% заетост на населението производството винаги е по-голямо от при 50% заетост. Още повече близо с 2 милиона повече.
Сега се сетих, междуселските улици се асфалтираха основно на 10 години. И вече 20 не са, това подпомагаше икономиката. А сега автосервизите само.
Във всяко село имаше овчарник, през село и кравеферма и свинеферма, пилчарници и т.н. А сега внасяме и успоредно с това нашето месо се търси за 10 долара на кг в чужбина и малкото останало се изнася. Но е несравнимо с кравеферма през село.
Това в което сме лидери и сега (на ниво, както и преди) е износ на жито.
Уеб дизайн и изработка на сайт!
Изображение

Daewoo - Lanos LPG Изображение
http://www.sitemiroki.net/

Потребителски аватар
JelqzkoJelqzkov
Редовен
Редовен
Мнения: 209
Регистриран: 14 яну 2013 22:44
МПС: Daewoo Tacuma SE 1.6 16V LPG
Име: Желязко

Re: Близката история на България...

#11 Непрочетено мнение от JelqzkoJelqzkov » 30 мар 2013 23:32

Земеделието ни е в окаяно състояние, за съжаление.
Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6312
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Jeep Grand Cherokee 2014
От: Варна

Re: Близката история на България...

#12 Непрочетено мнение от slowtraveler » 31 мар 2013 01:59

JelqzkoJelqzkov написа:СОЦ-а няма пазар :y: Там има другарски отношения.
Тук, вече бъркаш много.
Руснаците купуват българска усики, бренди, ракия не толкова, защото е добро (или от умиление), а защото е $6 за литър (повярвай ми, знам го, не защото съм разговарял с някой, работещ в големите вериги, а защото съм разговарял със хиляди руски туристи и руснаци живеещи тук).....
Колега, работя с руснаци на средно и високо ниво от над 18г...
Бренди и ракия купуват заради старите спомени и потвърждение на качеството при дегустация :lol:
Не бъркам - пазара е ОГРОМЕН.... И е почти загубен...

Содата - работил съм с кораби, които изнасяха сода за автомобилните стъкла в Италия.... Хиляди тонове....
Корабите - последните 3 корпуса, произведени от КЗ Г.Д., които ръждясваха във Варна ги продадоха в Турция. И ги изнесоха с буксири. След което ни ги върнаха пак с буксири да им ги довършим...

П.С. не можеш да си представиш очите на шофьора ми в Норвегия когато му подадох 0.5л коняк, купен за около 5$ от безмитния магазин - беше готов да ме кара безплатно през цяла Норвегия :lol: Това също е пазар :ches:
До момента разхода на: Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение
***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
***** Фиат Добло дизел 1.3 multijet / 90к.с.:Изображение

Потребителски аватар
miroki
VIP потребител
VIP потребител
Мнения: 3095
Регистриран: 19 май 2010 08:32
МПС: lanos 1.6 16V
От: varna
Име: miroki

Re: Близката история на България...

#13 Непрочетено мнение от miroki » 31 мар 2013 10:11

JelqzkoJelqzkov написа:Земеделието ни е в окаяно състояние, за съжаление.
Ако някой успее да върне само животновъдството и земеделието, ще се оправим.
Във всяко село по някаква ферма и хем всички ще работят, жито няма да се изнася, хем във всеки град ще има местно произведена стока, прясно месо, не замразено месо от Бразилия. И най-важното става затворен цикъл и парите не излизат на вън, а излиза месо и парите се множат, от това следва увеличение на заплати и финансови възможности на Българите да пазарят по-качествената си стока, вместо вносният боклук. И да купуваме от това което имаме нужда да го внасяме (което не произвеждаме), като бяла техника.
А в момента точно това става на планетата, има недостиг на храна.
Ние сме в много силна позиция с естествени възможности. Не да се чудим коя нива ветро или фотоволтаичен парк да я правим. (Да, има чукари, които не стават за други, там може, стига пък да не са туристически обекти като Калиакра, не я я направиха на бостанско плашило).
После гаражните консервни фабрички, стават големи заводи, както бяха преди и има заетост.
Още като строиха моловете във Варна и като се видя вече, че 2 са за затваряне те още 2 почнаха, чак им се зачудих защо не направиха с парите няколко кравеферми? Те вярно моловете не са за нас, а за туристите, но пък и те туристите така пазарят, че... И месото щеше да е за тях, от това поне нямаше да избягат, като им се сервира по хотелите.
Но това може да стане, ако ни разрешат отвън, правителство трябва да успее да си го издейства, както бай Тошо можеше, въпреки, че и тогава не ни даваха. Имаме толкова силни козове с които да заменим това разрешение, но не ги ползват.
Последна промяна от miroki на 01 апр 2013 09:57, променено общо 1 път.
Уеб дизайн и изработка на сайт!
Изображение

Daewoo - Lanos LPG Изображение
http://www.sitemiroki.net/

Потребителски аватар
JelqzkoJelqzkov
Редовен
Редовен
Мнения: 209
Регистриран: 14 яну 2013 22:44
МПС: Daewoo Tacuma SE 1.6 16V LPG
Име: Желязко

Re: Близката история на България...

#14 Непрочетено мнение от JelqzkoJelqzkov » 31 мар 2013 11:13

slowtraveler написа:
Колега, работя с руснаци на средно и високо ниво от над 18г...
Бренди и ракия купуват заради старите спомени и потвърждение на качеството при дегустация :lol:
Не бъркам - пазара е ОГРОМЕН.... И е почти загубен...
[/quote]Ще излезем колеги, ама наистина...
Подобни наблюдения имам само върху вината - тях наистина, особено дамите, доста им се радват именно заради вкуса и качествата, като цяло. Но за ракии, брендита - основно цената...
По-заможните натоварват яко ракия и отделно купуват известни коняци, уиски и тн...
П.С. не можеш да си представиш очите на шофьора ми в Норвегия когато му подадох 0.5л коняк, купен за около 5$ от безмитния магазин - беше готов да ме кара безплатно през цяла Норвегия :lol: Това също е пазар :ches:
Пазар си е разбира се...
За норвежците - повечето, които идват на сам са бендички - социални помощи и тн и рядко пазаруват алкохол, но пък наистина повечето, когато решат - купуват български. Не знам как са цените на алкохола при тях...
Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6312
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Jeep Grand Cherokee 2014
От: Варна

Re: Близката история на България...

#15 Непрочетено мнение от slowtraveler » 31 мар 2013 12:49

JelqzkoJelqzkov написа:....
За норвежците - повечето, които идват на сам са бендички - социални помощи и тн и рядко пазаруват алкохол, но пък наистина повечето, когато решат - купуват български. Не знам как са цените на алкохола при тях...
Беднички за тях означава богаташ за нас - просто стандарта им е друг (все пак в тройката на страните с най-висок брутен продукт на глава на населението). Затова и цените там са много високи. Бях скапан от път, хотелчето до летището нямаше ресторант и си взех една пица - 35EUR.... Алкохола там - баснословно скъп. Затова и идват тук на алкохолен туризъм...

Относно българските вина - руснаците започват да се очовечват :lol: Научихме ги да ценят сухите вина и вече си поизмениха търсенето - преди то бе ясно: полусухи вина от рода Меча кръв, Магарешко мляко, Керацуда и т.н. :lol: Сега ги учим на Мавруд :lol:
И купуват от тук, защото или го няма по магазините там, или казват, че при тях качеството не е същото (съмняват се от подделки в Русия)...
До момента разхода на: Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение
***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
***** Фиат Добло дизел 1.3 multijet / 90к.с.:Изображение

Отговори

Върни се в “За общи теми от живота”