Шофиране след преумора

За втората "жена" - колата и всичко свързано с нея.
Съобщение
Автор
Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6312
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Jeep Grand Cherokee 2014
От: Варна

Шофиране след преумора

#1 Непрочетено мнение от slowtraveler » 05 авг 2013 10:17

Породено от неприятна случка с колега реших да започна тази тема...
Сигурен съм, че всички сме шофирали уморени и на границата на силите си.
С оправданието - ама ето още 50км и съм пристигнал... Или - удрям едно кафе и съм кукуряк...

Затова реших да споделя своя опит.

Спазвам няколко основни правила при недоспиване:
1. Гледам поне няколко минути преди пътуването да се отпусна психически или ако мога да полегна за 10-15 минути. Колкото и малко да е, това е почивка за мозъка
2. Никакви енергийни напитки -те подлъгват усещанията, а 'фадинга' при отминаването на действието им е доста по-сериозен. Освен това те дехидратират, което е в пряка вреда на мозъка..
3. Пия редовно само вода в такъв случай. Хидратирането помага за работата на мозъка. Бях чел съветите на един много добър пилот-инструктор, вече пенсионер, който във връзка с борба с умората, съветваше след дълъг полет преди кацането да пийваш вода. Това наистина мобилизира и помага на мозъка, за разлика от химикалите.
4. Според състоянието смъквам скоростта, защото заради умрели реакции усещам, че времето за реагиране е мнооооого дълго. При по-продължително недоспиване започват и халюцинациите (особено нощем - движещи се сенки и т.н.)...

Разбира се най-доброто 'лечение' е просто да спреш за половин час и да подремнеш.

Но и аз съм правил изцепки (то кой ли не ги е правил де)...

Случвало ми се е да карам с 40км/ч в 04:00ч по магистралата към Варна след 48 часа без сън и яко психическо натоварване - просто чувствах, че над тази скорост започвам да губя контрол над колата. А пък града и леглото бяха само на 30-40км...
На времето имахме бизнес в Пещера и неколкократно правих обиколки с тръгване от Варна в 07:00 часа, работа в Пазарджик и Пещера (почти 8 часов работен ден) и връщане назад до Варна към 23-24:00 часа. Накрая се чувстваш изцеден след навъртени около 1200км освен работата, която си свършил...
Прекратихме тази порочна практика след като колега влезе в храсталака заради заспиване.
За щастие - с много ниска скорост - шкодичката се оттърва с надран преден капак и малко шубраци в маската.
От тогава - винаги си вземахме хотел и пътуването го правихме два дни.

Е, може да се смята за изцепка и пътуването ми оня ден: в петък след пълен работен ден в 18:30 тръгнах от Варна към Берковица (480км)...
Но преди да тръгна ударих една глава за половин час.
При такива пътувания винаги тръгвам психически освободен - без бързане и трупане на психическа умора (динамичните изпреварвания натоварват доста)..
Движа се с умерено темпо с единствената цел 'да си почивам докато шофирам', без никакви емоции (ей тоя идиот как изпреварва) и без план за пристигане - когато - тогава...
Пусках по-дълга дистанция и безпрепятствено позволявах да ме изпреварват някои 'бързаци' в по-неудобни участъци. А за изпреварване използвах по-дълги участъци с гарантирано дълга видимост (дори нощем)..
Това натоварва и уморява много по-малко.
Което не попречи да започна да се прозявам след Враца (оставаха още 30-40км)...

Умните глави казват - по-добре спри и подремни половин час - така се възстановяваш много по-добре отколкото ако си изпил 10 кафета...
До момента разхода на: Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение
***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
***** Фиат Добло дизел 1.3 multijet / 90к.с.:Изображение

Потребителски аватар
miroki
VIP потребител
VIP потребител
Мнения: 3095
Регистриран: 19 май 2010 08:32
МПС: lanos 1.6 16V
От: varna
Име: miroki

Re: Шофиране след преумора

#2 Непрочетено мнение от miroki » 05 авг 2013 10:31

Да добавя и една моя практика.
Ако карам много дълго време и вече съм изморен, особено ако е тъмно или вали, и вече не ми се изпреварва, изчаквам да ме изпревари камион (това значи, че кара не като мравка) или настигам някой, който кара прилично и се лепвам зад него. Вечер ми сочи пътя, и ме пази от изпреварващи.
Ако вали трябва малко по-голяма дистанция.
Уеб дизайн и изработка на сайт!
Изображение

Daewoo - Lanos LPG Изображение
http://www.sitemiroki.net/

tatence
Напреднал
Напреднал
Мнения: 338
Регистриран: 28 окт 2009 19:26
МПС: Daewoo Leganza 2.0 126hp
От: софия
Име: Ивайло

Re: Шофиране след преумора

#3 Непрочетено мнение от tatence » 05 авг 2013 11:57

За съжаление повода за темата е една от най-лъскавите коли във форума,имах удоволствието да се запозная със Стефан и видях колко желание е вложил,но...Най-доброто решение е да се поспи 30 минути,но понякога се събуждаш след няколко часа.Ако се налага да шофираш най-доброто решение е да имаш компания.За мен на второ място са семките,доста съм изял.Забравете за кафе и енергийни напитки,кафето в големи количества има обратен ефект.Преди години съм пробвал с хапчета за оросяване на мозъка,след 30 часа зад волана карах без да мигам,а като спра директно ми се затваряха очите.Като човек заспивал на магистрала(а съм виждал и доста катастрофи поради заспиване),съвета ми към всички,особено по-младите колеги,е да не си правите експерименти със собствения ви и живота на другите,не си заслужава,жалко е,че трябва да го разберем от собствен опит.Сигурен съм,че темата ще накара много хора да се замислят и се надявам да предотвратим по този начин бъдещи инциденти.

botzi
Редовен
Редовен
Мнения: 217
Регистриран: 07 ное 2008 18:53
МПС: espero 2.0
От: vraca-sofiq
Име: Борис

Re: Шофиране след преумора

#4 Непрочетено мнение от botzi » 05 авг 2013 12:21

При дълъг преход почивките са много необходими, на мен ми се налага дори да не искам защото карам на метан и повече от 200-230км. не мога да изкарам с едно зареждане. Може да звучи смешно, но 3-4 елементарни стречинг упражнения вдигат тонуса и повишават кръвообращението.

Потребителски аватар
pipo
Напреднал
Напреднал
Мнения: 413
Регистриран: 24 май 2011 13:39
МПС: daewoo takuma 1.8
От: София
Име: pipo

Re: Шофиране след преумора

#5 Непрочетено мнение от pipo » 05 авг 2013 13:03

е ако не друго вече като пътувам ще се оглеждам за играещи каланетика в авариината лента на магистралата :rofl:
а иначе най добре си е преди път почивка винаги се стремя да поспя ....
а за енергиините напитки ...там по скоро е индивидуален ефекта ....спри някой от един монстър може да запят дървото ...при мен тябват поне 2 ...а и зависи кога се приемат :?:: :guzen:

Потребителски аватар
stinbg
Активен
Активен
Мнения: 793
Регистриран: 31 окт 2010 21:19
МПС: 206 cc, Citroen DS5 H
От: София
Име: Stoyan

Re: Шофиране след преумора

#6 Непрочетено мнение от stinbg » 05 авг 2013 15:34

Аз съм заспивал зад волана за щастие без последици. Проблема при това заспиване е, че очите ти остават отворени, но просто не възприемаш информацията. Разбираш че си заспал по логото на Windowsa като зарежда :D . Разбираш доста лесно всъщност - първо не знаеш къде си, после осъзнаваш че караш и после се възстановява цялата картинка. Обикновено има и елемент на стрес предполагам от изненадата, че си в кола и я караш.
Най-лесно се разбира кога сме на преломната точка ако вече ви се е случвало да заспивате и симптомите са ви познати. Аз съм заспивал от прекалено дълго каране (около 2000 км докато докарвах поредна кола от Германия), както и от умора (цял ден движение, вечерта дискотека и рано сутрин без придремване на път). Те и в двата случая става въпрос за умора, но при дългото каране някак си умората е по-плавна и не е толкова физическа, колкото психическа и не се сриваш рязко, просто дълго време ти се спи, но се държиш мъжки и не заспиваш. При силна умора от физическо изтощение, особено ако е комбинирана с ободрителни напитки, срива е по-рязък и по-неусетен. Наистина кафе, кола и енергийни напитки работят, но ако трябва да преодолеем кратък интервал - например остават ни 2 часа до вкъщи. Ако обаче наливаме периодично (както правя аз като пътувам дълго) има доволен риск от рязък спад в силите и заспиване по всяко време - в тези моменти е препоръчителна кратка дрямка, понякога по-малко от час и сме чисто нови (аз съм чел че мин почивка в стил дрямка е препоръчително да е между 45 - 60 мин. При по-малко Windowsa не е завършил проверката на диска, а при по-дълга е започнала дефрагментация и става тотално объркване като го прекъснем там).
Другия проблем при този вид заспиване е, че макар да трае секунди (5-10) е важно в какъв етап от пътя сме, защото на права магистрала, 10 секунди може да ровим по радиото и нищо да не стане, но при завой 5 секунди си е равно на дърво, канавка или мантинела ако сме щастливци да има.
Естествено най-добре е да не се стига до там, но как да разберем че сме близо :ches: . Аз лично със скромния си опит от няколко кратки заспивания знам кога съм на ръба заради предишния опит, но за някой който не е стигал до там може би достатъчен ориентир е огромното желание за сън което го наляга в някакъв кратък интервал. Ето това огромно желание не е хубаво да се забавя с много (така хем продължаваме да се мъчим, хем може да отминем идеалната точка за 45 мин почивка и ще ни се спи непрекъснато дори и след дрямката). Ако няма удобна отбивка за паркиране, може да се ползва дори отбивка от магистралата за да излезем на бавен участък за да не рискуваме да сме пред ТИР-а зад нас, който е достигнал точката на дрямката, но е пропуснал да спре.
Освен конкретната ситуация и спецификата на всеки организъм има и чисто физиологическа критична точка и тя по мои наблюдения е между 2 и 4 часа сутрин. Все пак хилядите години еволюция са настроили организма по това време да си почива. Всички ситуации в които съм заспивал са били в този интервал, а поради това че работя и нощни смени знам, че това е интервала в който най-много ми се спи и мога да заспя и без да имам волан пред мен :) . Естествено умората може да настъпи и по-рано или по-късно, но това за мен си е критично време за движение по-пътищата дори да не сме карали 1000 км. Всъщност може и нищо да не сме правили и да тръгнем в 1 часа през нощта и в 2 да заспим - физиология.
Та моя съвет е да се избягват тези ранни часове дори и само заради забавените реакции и лошата видимост (все пак сме на фарове) - по-добре в 2 на обяд с климатик, нищо че навън е 38 градуса, отколкото в 2 посред нощ с отворени прозорци.
Другото което е характерно е че се заспива най-вече на магистрала, по междуградски път картинките се сменят и се изисква корекция от наша страна по всяко време и това ни държи - но всичко си зависи от степента на умора все пак.
Life's a journey, not a destination

Потребителски аватар
Ilyan
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 954
Регистриран: 07 ное 2007 10:07
Skype: ilyan-f1
МПС: Leganza
От: София

Re: Шофиране след преумора

#7 Непрочетено мнение от Ilyan » 05 авг 2013 21:01

tatence написа:Най-доброто решение е да се поспи 30 минути,но понякога се събуждаш след няколко часа.
И аз съм на това мнение. Заспиваш без да си настройваш аларма. Когато организмът ти реши,ще се събуди. По-добре да пристигнеш по-късно, от колкото да не пристигнеш.
Понеже често пътувам до Солун - Атина и обратно, ако не съм си починал добре, взимам едно или две шишета прясно мляко, нес кафе и захар. Слагам "на око" от кафето в млякото, малко захар, :dance: на шишето и го лигавя един-два часа. Това ми помага най-добре.

Потребителски аватар
gremlin_
Напреднал
Напреднал
Мнения: 491
Регистриран: 27 авг 2008 21:29
МПС: Daewoo Lanos 1.4SE
От: Плевен
Име: Венци

Re: Шофиране след преумора

#8 Непрочетено мнение от gremlin_ » 05 авг 2013 21:19

След всеки нощен риболов попадам в ситуацията на недоспиване и преумора .Миналото лято имахме и лек инцидент след нощувка прибирайки се 2 коли аз водех с бавно темпо 70км -бях изморен глождеха ме учите а и бях доста наторен и не бързах, и хоп на извън градски път пече слънцето срещу мен попадам в сянката на две дървета и пред мен легнал полицаи -само чукнах веднъж спирачката и минах , но приятелите зад мен не реагираха и от тежината на 2-ма души по 130 кила резултата бе пръсната гума крива джанта и биалетка.
И вчера пак след нощен риболов по Дунав -цял ден пек ,през нощта студ 1 час сън по обет като си тръгнах карах 20км зад един камион с 60-70км радвайки се на климатика и изобщо не ми пукаше на псуващите коли зад мен :rock: .До някъде организма ми е свикнал на големи натоварвания стигал съм преди години и до 36 ч. работа :x .
Daewoo Lanos - 1.4 SE LPG, year 1998, 55 kW (75 PS), manual Изображение

Потребителски аватар
The Stig
Модератор
Модератор
Мнения: 2761
Регистриран: 20 мар 2010 19:43
Skype: hihit_
МПС: Audi A3 8P / Lanos
От: Плевен/Белене
Име: Стефан Арабаджиев

Re: Шофиране след преумора

#9 Непрочетено мнение от The Stig » 05 авг 2013 21:26

Мдааа, именно при мен проблемът беше "само още 40 км..." Няколко секунди след като си го помислих, явно организмът ми се е предал и пропуснах идващия завой. Благодаря на Господ, че нямаше друг автомобил в насрещното и че неуспях да се обърна...

Гледал съм предавания, в които се разглеждаше този въпрос с шофирането в подобно състояние. Винаги съм си мислил, че на мен не може да се случи, че човек би трябвало да се усети и да спре за малко. Е, няма застраховани...

Поуката си я взех- тази грешка никога няма да я повторя. Единствения начин е спиране и малко дремване. А и винаги е хубаво да имаш компания.
Нищо, радвам се, че съм цял..колата ще я направим още по-хубава. :) Живи и здрави да сме, на следващата сбирка ще се черпим. :beer:
Изображение

Потребителски аватар
ogi
АДМИНИСТРАТОР
АДМИНИСТРАТОР
Мнения: 7110
Регистриран: 04 авг 2007 20:43
МПС: А6 quattro
От: София
Име: Оги

Re: Шофиране след преумора

#10 Непрочетено мнение от ogi » 05 авг 2013 21:31

Винаги си планирам пътуванията по-далеч с престой, никога не гледам да вземам на един дъх разстояния. Ако съм на почивка далеч, последният ден, след престоя, го броя път за връщане и почивка, след пътуването, а не обратното. Ако има забележителности се отделя време за тях специално, а не да вмествам всичко с пътуване и прибиране навреме. Опитвам се шофирането да е удоволствие, а не натоварване. Избягвам нощни преходи по всякакъв начин, но все пак поддържам осветителната уредба в пълна изправност, включително сменени биксенонови лупи с идеален и много ярък сноп. Избирам пътуванията да са винаги в първата половина на деня.

Наистина пътуването сам и на монотонен път успиват, досега не ми се е случвало никога (чукам на дърво).
Един българин - хайдутин, двама българи - сговорна дружина, трима българи - чета с предател.
Изображение
ex A6 AKN MTИзображение
__.A6 BAU ATИзображение

Потребителски аватар
Izparitel
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 10217
Регистриран: 17 фев 2008 20:20
МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
От: Най-голямото село в БГ /София/

Re: Шофиране след преумора

#11 Непрочетено мнение от Izparitel » 05 авг 2013 22:45

Уви и аз съм заспивал на магистрала. Просто предната нощ не можах да мигна от жегата /не понасям жегата/. Не помогнаха нито почивките през 40-50 километра, нито кафето, нито карането със свалени прозорци. Извадих луд късмет и се отървах сравнително леко. Чудил съм се какво трябваше да направя в тази ситуация, че да не стигна до задрямване и катастрофа. Време имах, но просто не можах да заспя. Може би трябваше да спирам примерно през 20-30 километра, но ма магистрала няма къде да спре толкова начесто. И сега нямам отговор за себе си.

Навремето бях доста скептичен към обясненията защо понякога мотоциклетисти изхвръкват безпричинно от пътя. Обяснението, че в вследствие на натрупалия се въглероден двуокис в шлема водача се унася ми звучеше невероятно. И така докато веднъж ми се случи - отпочинал, в хубаво време и по планински път с мотоциклет безпричинно да изхвръкна от пътя и то на прав участък. Явно бях задремал и се събудих от друсането при излизането от пътя. Не знам дали не би могъл да се получи подобен ефект при продължително пътуване на много хора в малък автомобил с лоша вентилация.

Потребителски аватар
djokki
Активен
Активен
Мнения: 758
Регистриран: 07 юли 2009 17:50
МПС: Kalos C20XE, Lanos 2.0i и др
От: България,Стара Загора
Име: djokki

Re: Шофиране след преумора

#12 Непрочетено мнение от djokki » 05 авг 2013 23:02

И аз съм го правил,заспивал съм веднъж след 2300км. шофиране без почивка! Но ние хората сме си така създадени и се поучаваме само когато сгрешим! Човек докато не се опари не спира!Много лоша човешка черта но това е!
Предлагам да не чоплим повече темата че на колегата сигурно достатъчно му е пред очите случилото се че и да му го напомняме със случките ни!
Поздрави!

Потребителски аватар
dsuzunov
VIP потребител
VIP потребител
Мнения: 5751
Регистриран: 25 яну 2008 17:52
МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
От: Пловдив
Име: Димитър

Re: Шофиране след преумора

#13 Непрочетено мнение от dsuzunov » 06 авг 2013 00:39

В длъжностната ми характеристика има един абзац:
-"Да управлява МПС при всякакви метеорологични условия и по всяко време на денонощието"
Винаги съм се чудел, защо е споменато "всяко време на денонощието"
Оказа се, че имало колеги, които отказвали да карат през нощта, тъй като нямали опит, видиш ли! :lol:
Никой не те пита , щеш или не щеш, можеш или не можеш.
Понеже съм на 24-часови дежурства, ми се случва през нощта да ме вдигат 2-3 пъти.
Ставам, и продължавам да спя.
Слизам до колата, паля, тръгвам, пристигам до адреса, започвам да работя и чак тогава се събуждам.
Почти на всяко дежурство имам пътуване извън града, много често сам. Усетя ли, че гледам в една точка и не виждам какво гледам, веднага в дясно, аварийните, заключвам се отвътре и задремвам веднага, но за не повече от 10 минути.
Ако спя повече, ми се размътва мозъка и ставам прекалено досаден. Да не си до мен в такъв момент!
И те така, вече почти 30 години.
А най-хубавият момент от дежурството е краят му! ;)
Изображение

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6312
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Jeep Grand Cherokee 2014
От: Варна

Re: Шофиране след преумора

#14 Непрочетено мнение от slowtraveler » 06 авг 2013 02:32

Явно хората са различни....
Мога да се кача в автомобила минута след като съм се събудил - нямам никакво време на адаптация, и нямам никаква нужда от кафе и т.н..
Много обичам шофирането през нощта....
Да, напоследък явно зрението започва да отслабва, и усещам, че адаптацията е по-бавна...
Но никога не съм се съмнявал в това, че мога да заспя... И не съм го правил...
При тежки нощни пътувания компанията и приказките ме дразнят (директно казвам да жената да не се мори да ми дрънка глупости) - обичам да пътувам сам, и много често - в пълна тишина...
Тогава не се разсейвам и мога да запазвам максимално психическия си баланс.
За първи път от години последните 500км от пътуването за отпуската бяха дори без да пусна радиото (жената не настояваше)...
Но следя много изкъсо признаците на крайна умора - на времето като дете докато гледах телевизия ми бе цел да усетя точния момент на загуба на контрол и заспиване...
Може и това да е спомогнало за натрупване на безавариен опит и разпределяне на енергията...
До момента разхода на: Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение
***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
***** Фиат Добло дизел 1.3 multijet / 90к.с.:Изображение

Потребителски аватар
ogi
АДМИНИСТРАТОР
АДМИНИСТРАТОР
Мнения: 7110
Регистриран: 04 авг 2007 20:43
МПС: А6 quattro
От: София
Име: Оги

Re: Шофиране след преумора

#15 Непрочетено мнение от ogi » 06 авг 2013 08:21

slowtraveler написа:на времето като дете докато гледах телевизия ми бе цел да усетя точния момент на загуба на контрол и заспиване...
Може и това да е спомогнало за натрупване на безавариен опит и разпределяне на енергията...
Хм, точно така правех и аз и никога през живота ми не се е случвало да заспя, без да го допусна волево, дори легнал пред ТВ да ми залепват очите, не заспивам, докато не си го позволя.

Мен пък самотното пътуване и тишината ме успиват и ми удължават пътя. С компания и приказка не усещам пътя.
Един българин - хайдутин, двама българи - сговорна дружина, трима българи - чета с предател.
Изображение
ex A6 AKN MTИзображение
__.A6 BAU ATИзображение

Отговори

Върни се в “Общ форум за автомобилният свят”