Добър шофьор = добър механик и монтьор? Или?...
- gochen
- Редовен
- Мнения: 116
- Регистриран: 25 май 2011 23:01
- Skype: gochew
- МПС: Daewoo Espero 2.0 , 77kw, 95
- От: Ostrov nad Ohří
- Име: Камен
Добър шофьор = добър механик и монтьор? Или?...
Отдавна ме мъчи този въпрос. Задължително ли е човек, който е иначе отличен и опитен водач, да бъде добър механик?? Познавам дългогодишни шофьори със стаж, които иначе си признават, че разчитат предимно на сервизи; и обратно...Може ли добър механик да няма шофьорска книжка?? Ще ми е интересно мнението на авто-манияците...
Който не може да живее, да....умира!
- dsuzunov
- VIP потребител
- Мнения: 5794
- Регистриран: 25 яну 2008 17:52
- МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
- От: Пловдив
- Име: Димитър
Re: Добър шофьор = добър механик и монтьор? Или?...
Добрият шофьор не винаги е с много стаж зад гърба си.
А и критериите за добър шофьор са различни.
За мен, добрият шофьор, е способен да измине разстоянието от точка А до точка Б с най малко изразходвано гориво, най-малка амортизация на автомобила и не на последно място, с най-малко психическо натоварване на себе си и пътниците с него.
Спазването на ЗДвП с "точките и запетаите" не е критерии за добро шофиране. Който създава най-малко предпоставки за ПТП, той е добрият шофьор.
А и критериите за добър шофьор са различни.
За мен, добрият шофьор, е способен да измине разстоянието от точка А до точка Б с най малко изразходвано гориво, най-малка амортизация на автомобила и не на последно място, с най-малко психическо натоварване на себе си и пътниците с него.
Спазването на ЗДвП с "точките и запетаите" не е критерии за добро шофиране. Който създава най-малко предпоставки за ПТП, той е добрият шофьор.
- slowtraveler
- Глобален модератор
- Мнения: 6340
- Регистриран: 15 ное 2008 19:17
- МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
- От: Варна
Re: Добър шофьор = добър механик и монтьор? Или?...
За шофирането като при всяка дейност се изисква и талант...
Виждал съм много умни хора и отлични механици, които са мноооого зле като шофьори...
И обратното...
Но според мен доброто познаване на всеки детайл от механизма, позволява да 'изстискаш' всичко от машината, и то безопасно...
Докато ако не познаваш машината в детайли, и начина, по който работи, никога няма да станеш много добър шофьор...
Да шофираш безопасно - да...
Но да знаеш точно границите на машината, и конкретното ти положение спрямо тези граници - няма как да стане...
Виждал съм много умни хора и отлични механици, които са мноооого зле като шофьори...
И обратното...
Но според мен доброто познаване на всеки детайл от механизма, позволява да 'изстискаш' всичко от машината, и то безопасно...
Докато ако не познаваш машината в детайли, и начина, по който работи, никога няма да станеш много добър шофьор...
Да шофираш безопасно - да...
Но да знаеш точно границите на машината, и конкретното ти положение спрямо тези граници - няма как да стане...
- Izparitel
- Глобален модератор
- Мнения: 10311
- Регистриран: 17 фев 2008 20:20
- МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
- От: Най-голямото село в БГ /София/
Re: Добър шофьор = добър механик и монтьор? Или?...
Може би зависи колко ти е дълбок джоба. Всичко което знаеш и можеш е в плюс, но може за почти всичко да си плащаш по сервизите. Абсолютния минимум е да можеш да проверяваш нивата на течностите или поне на спирачната и маслото плюс смяна на гума на път. В този случай ще ръсиш доста пари дори и за елементарни неща. Имам позната електронен инженер, която за смяна на крушка на старата си Астра ходи в Булвария.
Наличието на малко повече познания помага да усетиш доста проблеми още в зародиш, а не чак когато се стигне до пълен отказ.
Според мен обаче най-важното е водача да управлява автомобила безопасно, без да е заплаха за себе си или другите - да може да овладее колата в непредвидена ситуация, но и да не се вкарва сам в такава, например чрез висока скорост или тръгване на път през зимата без вериги и достатъчно гориво. Спазването на правилата за движение разбира се е задължително.
Уви, колкото и да си добър водач винаги можеш да попаднеш в нежелана ситуация - я колата да те остави насред път, я да попаднеш в пътно транспортно произшествие.
Наличието на малко повече познания помага да усетиш доста проблеми още в зародиш, а не чак когато се стигне до пълен отказ.
Според мен обаче най-важното е водача да управлява автомобила безопасно, без да е заплаха за себе си или другите - да може да овладее колата в непредвидена ситуация, но и да не се вкарва сам в такава, например чрез висока скорост или тръгване на път през зимата без вериги и достатъчно гориво. Спазването на правилата за движение разбира се е задължително.
Уви, колкото и да си добър водач винаги можеш да попаднеш в нежелана ситуация - я колата да те остави насред път, я да попаднеш в пътно транспортно произшествие.
- gochen
- Редовен
- Мнения: 116
- Регистриран: 25 май 2011 23:01
- Skype: gochew
- МПС: Daewoo Espero 2.0 , 77kw, 95
- От: Ostrov nad Ohří
- Име: Камен
Re: Добър шофьор = добър механик и монтьор? Или?...
Баджанака има златни ръце що се отнася до колите ( много е правилна забележката на Izparitel - точно "немотията" го е принудила да може да си поправя всичко сам! ), може да си направи основен ремонт на двигателя на пътя, обаче признава , че съм по-добър шофьор от него...
У нас много хора сами си поправят доста неща по колите ( поне така беше преди години ), и по принцип мисля, че българина е доста грамотен технически; но трябва да кажа, че например тука в Чехия, хората ходят по сервизи и за най-малките неща, като например - смяна на масло!! Никъде няма по пътищата естакади- да може да си погледне човек колата отдолу...Абе много е вярно правилото, че колкото повече има пари човек, толкова повече е "неграмотен" технически.
У нас много хора сами си поправят доста неща по колите ( поне така беше преди години ), и по принцип мисля, че българина е доста грамотен технически; но трябва да кажа, че например тука в Чехия, хората ходят по сервизи и за най-малките неща, като например - смяна на масло!! Никъде няма по пътищата естакади- да може да си погледне човек колата отдолу...Абе много е вярно правилото, че колкото повече има пари човек, толкова повече е "неграмотен" технически.
Който не може да живее, да....умира!
- stinbg
- Активен
- Мнения: 793
- Регистриран: 31 окт 2010 21:19
- МПС: 206 cc, Citroen DS5 H
- От: София
- Име: Stoyan
Re: Добър шофьор = добър механик и монтьор? Или?...
Не виждам логическа връзка между шофьора и механика - все пак най-добрите шофьори са по формулите и ралитата ( зависи какво се разбира под добър шофьор де ), но не мисля, че някой от тях е в състояние да си поправи сам колата ( не че няма изключения сигурно, но пряка връзка между двете професии не виждам ).
Интересно обаче е какво означава добър механик - аз мисля, че над 90% от хората могат да правят нещата които "добрият" механик прави, просто защото не се изисква нито гений, нито талант особен за да спазиш някакви процедури свързани с елементарни механични действия. Сигурно ще се обидят "добрите" майстори, но всичко необходимо за ремонт по автомобила е инструменти и литература ( и елементарни технически познания за "разчитане" на литературата ). И понеже българина се е "преквалифицирал" от обущар на механик си мисли, че прави нещо велико основавайки се на личен опит и слухове, но не и на правилната литература. Точно по тази причина голяма част от БГ майсторите са толкова "добри" - просто никой не е подходил достатъчно професионално по въпроса и всичко е "експеримент" върху експеримент и трупане на опит на гърба на разни клиенти ( които в най-общия случай си плащат в името на това да се роди поредния "майстор" ).
При шофьора нещата са още по лесни ( откъм подготовка ) - там трябва малко знания, повече усет и "вроден" талант тук би спомогнал да се отличат добрите.
Но да се търси връзка ... не знам колко космонавти си ремонтират совалките или пилоти - самолетите.
Интересно обаче е какво означава добър механик - аз мисля, че над 90% от хората могат да правят нещата които "добрият" механик прави, просто защото не се изисква нито гений, нито талант особен за да спазиш някакви процедури свързани с елементарни механични действия. Сигурно ще се обидят "добрите" майстори, но всичко необходимо за ремонт по автомобила е инструменти и литература ( и елементарни технически познания за "разчитане" на литературата ). И понеже българина се е "преквалифицирал" от обущар на механик си мисли, че прави нещо велико основавайки се на личен опит и слухове, но не и на правилната литература. Точно по тази причина голяма част от БГ майсторите са толкова "добри" - просто никой не е подходил достатъчно професионално по въпроса и всичко е "експеримент" върху експеримент и трупане на опит на гърба на разни клиенти ( които в най-общия случай си плащат в името на това да се роди поредния "майстор" ).
При шофьора нещата са още по лесни ( откъм подготовка ) - там трябва малко знания, повече усет и "вроден" талант тук би спомогнал да се отличат добрите.
Но да се търси връзка ... не знам колко космонавти си ремонтират совалките или пилоти - самолетите.
Life's a journey, not a destination
- slowtraveler
- Глобален модератор
- Мнения: 6340
- Регистриран: 15 ное 2008 19:17
- МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
- От: Варна
Re: Добър шофьор = добър механик и монтьор? Или?...
При Ф1 - детайлното познаване на механизма и начина му на действие помага да се направят настройките... Без познания в най-дребните детайли, няма да можеш да я настроиш така, че да бъде бърза машината...stinbg написа:.... Но да се търси връзка ... не знам колко космонавти си ремонтират совалките или пилоти - самолетите.
При самолетите сам знаеш - непознаването на техниката в детайли е причинило не една катастрофа. А в някои случаи единствен добрия усет (шоферлъка) и късмета е спомогнал избягване на катастрофа, която много лесно би могла да бъде избегната с добро познаване на техниката... (слуховете говорят например, че при 'танцуващия ТУ-154' са объркани сигналите от жирото към демпферите и системата вместо да гаси, е усилвала разкачката. А демпферите според руснаците в техния си форум много лесно биха могли да бъдат изключени с 3 превключвателя).
Друго - нещо ми куцат тея катастрофи в щатите с автомобили с 'електронна газ'.... Не мога да повярвам как може в продължение на минути да не можеш да излезеш от ситуация на 'залепнала газ' и да спреш съвсем безопасно, дори и на автомобил с автоматична скоростна кутия. Това означава, че си нямаш никакво понятие от това КАК работи механизма.
- stinbg
- Активен
- Мнения: 793
- Регистриран: 31 окт 2010 21:19
- МПС: 206 cc, Citroen DS5 H
- От: София
- Име: Stoyan
Re: Добър шофьор = добър механик и монтьор? Или?...
Аз не казвам, че е лошо да познаваш детайлите - просто не е задължително за да караш добре.
А защо някой не е могъл да спре при "залепнала" газ не мога да разбера - те спирачките си работят на 100% независимо подал ли си газ или не.
А защо някой не е могъл да спре при "залепнала" газ не мога да разбера - те спирачките си работят на 100% независимо подал ли си газ или не.
Life's a journey, not a destination
- Izparitel
- Глобален модератор
- Мнения: 10311
- Регистриран: 17 фев 2008 20:20
- МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
- От: Най-голямото село в БГ /София/
Re: Добър шофьор = добър механик и монтьор? Или?...
Мой колега след смяна на летни гуми със зимни потегли с две малки деца и половинката си. По някое време нещо започнало да хлопа и тропа. Колегата слязъл, поогледал колата и след като не установил нищо необичайно продължил. Установил, че колкото е по-висока скоростта токова по-малко хлопа и настъпил по-сериозно газта. Беше осъзнал какво е можело да се случи при пътуването едва, когато случайно един мургав събрат му обърнал внимание, че му е останала само една гайка на предно ляво колело.
Същия колега, макар, че не беше финансово притеснен караше колата с яко щракащи карета докато едното не се строши, а после бра ядове и с прибирането й. После си купи кола с газов инжекцион, но като вдигнах капака видях, че има клапа на кутията на въздушния филтър, на маркуча за газта имаше тройник, а газта се подаваше малко преди дроселовата клапа.
Без изобщо да знам как реално как се оправя в движението, дали спазва правилата и дали превишава разрешената скорост аз си имам собствено мнение дали колегата е добър водач.
Същия колега, макар, че не беше финансово притеснен караше колата с яко щракащи карета докато едното не се строши, а после бра ядове и с прибирането й. После си купи кола с газов инжекцион, но като вдигнах капака видях, че има клапа на кутията на въздушния филтър, на маркуча за газта имаше тройник, а газта се подаваше малко преди дроселовата клапа.
Без изобщо да знам как реално как се оправя в движението, дали спазва правилата и дали превишава разрешената скорост аз си имам собствено мнение дали колегата е добър водач.
- gochen
- Редовен
- Мнения: 116
- Регистриран: 25 май 2011 23:01
- Skype: gochew
- МПС: Daewoo Espero 2.0 , 77kw, 95
- От: Ostrov nad Ohří
- Име: Камен
Re: Добър шофьор = добър механик и монтьор? Или?...
Според мен има значение дали човек е професионален шофьор, или любител. Като за любител, изискванията да се разбира монтьорската материя са много по-малки. Но ако човек е професионален чодач, било на автобус или камион ( дори такси ) , там нещата стават други! - изисква се не малко познаване на автомобила с цел ИЗБЯГВАНЕ на ПТП !! Не всичко завършва с вземане на книжка за професионален шофьор. 5 години бях професионален шофьор на автобус, возех хора, и знам каква е отговорността. За мое щастие, имах колеги, които бяха с по 40 годишен стаж, така че съм имал от кого да се уча.
Да шофираш добре се изисква талант. Не всеки го има. Но за да шофираш и БЕЗОПАСНО, трябва да познаваш машината. Няма как иначе.
Да шофираш добре се изисква талант. Не всеки го има. Но за да шофираш и БЕЗОПАСНО, трябва да познаваш машината. Няма как иначе.
Който не може да живее, да....умира!
-
- Напреднал
- Мнения: 480
- Регистриран: 02 окт 2009 10:32
- Skype: bgproximus
- МПС: Aveo 5
- От: Varna
- Име: Proximus
Re: Добър шофьор = добър механик и монтьор? Или?...
Според мен няма директна връзка между карането на автомобил и техн. познания за него.
Първо какво значи добър шофьор? За мен това е шофьор, който кара безопастно и не представлява опасност за себе си и околните. Да може да предвижда и избягва определени рискови ситуации. Техническите познания трябва да достигат до там, че ако се усети че нещо не е в ред (тропа, не спира, не върви и т.н.), да ходи на сервиз.
Пример с една приятлка. Тя кара А-класа, полуавтоматик, техн. й познания стигат до там да знае къде се налива течността за чистачки. Но от личен опит мога да кажа че кара изключително разумно и правилно из града, и определено се справя добре със сложни ситуации. Знае си че веднъж годишно трябва да си смени маслото, два пъти годишно гумите, да е подозрителна към разни петънца под колата й ако ги има, и като се замислите не й трябва да знае повече.
Първо какво значи добър шофьор? За мен това е шофьор, който кара безопастно и не представлява опасност за себе си и околните. Да може да предвижда и избягва определени рискови ситуации. Техническите познания трябва да достигат до там, че ако се усети че нещо не е в ред (тропа, не спира, не върви и т.н.), да ходи на сервиз.
Пример с една приятлка. Тя кара А-класа, полуавтоматик, техн. й познания стигат до там да знае къде се налива течността за чистачки. Но от личен опит мога да кажа че кара изключително разумно и правилно из града, и определено се справя добре със сложни ситуации. Знае си че веднъж годишно трябва да си смени маслото, два пъти годишно гумите, да е подозрителна към разни петънца под колата й ако ги има, и като се замислите не й трябва да знае повече.
- miroki
- VIP потребител
- Мнения: 3096
- Регистриран: 19 май 2010 08:32
- МПС: lanos 1.6 16V
- От: varna
- Име: miroki
Re: Добър шофьор = добър механик и монтьор? Или?...
При всички положения дори са различни професии. Всеки е по-добър в едното, рядко добри и в 2 те. За България най-добрия вариант финансово е да си добър и в двете.
Офтопик:
- slowtraveler
- Глобален модератор
- Мнения: 6340
- Регистриран: 15 ное 2008 19:17
- МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
- От: Варна
- dsuzunov
- VIP потребител
- Мнения: 5794
- Регистриран: 25 яну 2008 17:52
- МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
- От: Пловдив
- Име: Димитър
Re: Добър шофьор = добър механик и монтьор? Или?...
Както казах по-горе, добрият шофьор ще закара автомобила до точка Б с най малко загуби.
Познавайки работата на всички системи и агрегати във всеки един момент, аз смея да твърдя, че заедно с близо 30 годишния опит зад волана, съм добър шофьор.
Нека, аз съм съм първият самопохвалил се.
Познавайки работата на всички системи и агрегати във всеки един момент, аз смея да твърдя, че заедно с близо 30 годишния опит зад волана, съм добър шофьор.
Нека, аз съм съм първият самопохвалил се.
- gochen
- Редовен
- Мнения: 116
- Регистриран: 25 май 2011 23:01
- Skype: gochew
- МПС: Daewoo Espero 2.0 , 77kw, 95
- От: Ostrov nad Ohří
- Име: Камен
Re: Добър шофьор = добър механик и монтьор? Или?...
dsuzunov, интересно мнение! Та да се похваля и аз. Твърдя, че съм отличен шофьор, който не познава работата на всички системи и агрегати, и мога да закарам автомобила до точка B ( освен ако не ме остави на пътя! ) . Много слаб монтьор съм! Но въпреки това твърдя , че съм ДОБЪР шофьор!
Който не може да живее, да....умира!