Европейските държави започнаха да предлагат на своите граждани да стават "щастливи" собственици на екологични транспортни средства. Нещо повече, тези напъни са доста впечатляващи и се изразяват в доста прилична сума пари. По този начин Обединеното кралство стартира национална програма за стимулиране на търсенето на електрически автомобили. Сега правителството на Мъгливия Албион ще плаща субсидия от 5000 паунда (5950 евро) за всички купувачи на електрически автомобили. Франция доплаща на купувачите на електрически превозни средства 5 000 евро, в Китай - равностойността на 5600 евро, а САЩ - около 7300 $ (5500 евро).
Тези програми са за 2011 г. с надеждата, че купувачите сами ще се изкушат от електрическите автомобили, защото експлоатацията на електрически превозни средства ще струва поне 5-7 пъти по-евтино от бензиновите им конкуренти. Но продажбите на електрически коли се спъва от тяхното отсъствие в дилърските мрежи. И все пак тези коли са произвеждат в изключително малко бройки. В Европа в момента повече или по-малко е разпостранена само японската Mitsubishi I-MiEV. Въпреки това в близко бъдеще Nissan обещава да залее Европа с машини от сравнително голям размер (С) и евтиния модел Leaf.
Въпреки това електрическите коли ще трябва да работят не само при идеалните условия на лятото, но в реални условия през зимата. Струва си да се хвърли един поглед, какво могат и какво не могат електрическите автомобили в студената зима. Показателен е германския опит при експлоатация през зимата на някои електрически автомобили. Технологиите се развиват постоянно и може да се каже, че колите включени в зимните тестове на Ауто Мотор унд Шпорт " включват електрическите коли във все са в доста суров, подлежащ на развитие вид. Било е установено, че при студено време те са предават пред студа.
акумулаторите лесно създават проблеми през зимата. За не съвсем нова батерия е достатъчна една по-студена нощ и на сутринта тя не може да се справи със запалването автомобил с бензинов двигател. А при електрическите превозни средства батерия ще трябва постоянно да задвижва автомобила.
Батерии страдат от студа по две причини. На първо място е електролита, които се явява токопроводящ за акумулаторната батерия и осигурява протичането на ток между положителния и отрицателния полюси. В студено време електролита се сгъстява и електрохимичните процеси в батерията се забавят. Лошата проводимост на електролити увеличава т.нар вътрешно съпротивление на батерия, която произвежда много по-малко енергия на изхода си. При обикновените литиево-йонни батерии при температури под минус 20 градуса електролита може дори напълно да замръзне, но по принцип една добра батерия за електроавтомобил може да работи при температура до минус 50 градуса. Във всеки случай обаче батерията губи значителна част от мощността си, което се отразява на движението на колата.
За изпитването на електрическите превозни средства са били използвани специални огромни хладилни камери и специализирано оборудване. Тестове са проведени на четири автомобила: електрически Smart ForTwo ЕД, FIAT 500 Karabag струващ луди пари - почти 50 000 евро, Mitsubishi I-MiEV за 34 400 евро и е абсолютно неизвестен Mia Electric на стойност 19 500 евро.
Всички коли са съвсем малки. В идеални условия лятото те са в състояние да се движат на електрическата енергия по двеста километра с едно зареждане. Пробега с едно зареждане за сега е най-важният показател за електрически превозни средства, защото цялата инфраструктура за тях все още не е създадена и собствениците трябва да бъдат много внимателни понеже към момента на изтощаване на батериите трябва да са близо до някое от малкото места за заряд.
Smart на германските електротехници от "Мерцедес" е в състояние при 23 градуса да се постигне с едно зареждане от 156 км. В мека зима при минус седем градуса пробега намалява почти два пъти - до 80 км. И вината не е толкова на замръзналия електролит, колкото на масата допълнително оборудване осигуряващо на водача удобство в студената кола. Батерията бързо се изтощава от включената печка и отопление на седалките. Водачът има специално устройство, което му позволява да следи състоянието на батерията, както и специален бутон включващ отделен подгревател и за нея.
Разработчици 500 Karabag са се отказали от отоплението в кабината, така че то не изтощава батерията. А за тези, които ще ползват колата в студено време Fiat предлага странно решение - на щадящя околната среда автомобили срещу допълнително заплащане може да се инсталира "мръснеб" бензин нагревател. Хе, че те руснаците с печката на Запорожеца явно са били изпреварили с много времето си!
Литиево-полимерната батерия на корейския производител с капацитет 22 кВтч не губи много като конкурентите - 20%, и "Фиат" в студено време изминава 105 km. Допълнителните разходи на собственика на електрически FIAT за печката през зимата са в размер на 0.5 литра бензин на час. Един малък бензинов резервоар позволява на колата да престои до 15 часа в задръствания и да не позволи на пътниците да замръзнат. При останалите електрическо превозни средства това не е възможно.
Mitsubishi I-MiEV в студа губи почти половината си пробег. Неговата литиево-йонна батерия капацитет от 16 кВтч позволява на колата да пътуват в топлото около 110 км, а при температури под нулата - на около 60 км. Батерия не губи много от капацитета си - 22%, просто колата, като и Smart има електрическо отопление и е единствената от тестваните, която има и климатик.
Триместния електрически Mia загубили 7 % и е в състояние да пътува 95 km през зимата - почти толкова, колкото и през лятото. Но колата ще бъде много студено: няма никакви нагреватели в колата, а електрическия мотор не отделя толкова топлина като бензиновия. Количката може би е добра за града, но само за през лятото.
Кирил Орлов
autonews.ru