Подготовката в курсовете за водачи на МПС

За втората "жена" - колата и всичко свързано с нея.
Съобщение
Автор
Потребителски аватар
dsuzunov
VIP потребител
VIP потребител
Мнения: 5794
Регистриран: 25 яну 2008 17:52
МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
От: Пловдив
Име: Димитър

Подготовката в курсовете за водачи на МПС

#1 Непрочетено мнение от dsuzunov » 21 май 2010 20:58

Нека всеки, който желае, да пише за шофьорските си курсове:

Шофьорската книжка я изкарах от училище: бившето СПТУ по Автотранспорт в Пловдив.
Обучението започна в ІІІ-ти курс и продължи до края на учебната година. През първия срок учехме Безопасност на движението веднъж седмично, а през втория срок - два пъти. Най-напред преминахме обучение на тренажори - 15 часа и чак след това ни качиха на камионите Първоначално ни учеха да боравим с уредите за управление, а когато посвикнахме започнахме да караме извън града. Следваше полигона, където се научихме на маневриране. По време на курса имахме колонно кормуване, теглене с твърд теглич и с въже и нощно кормуване, което се проведе по пътя Пловдив-Калофер (около 70км.) Кормувахме общо 60 часа по 50 мин. всеки, на камион и 6 часа на лек автомобил. Автопарка на училището се състоеше от ГАЗ-53, ГАЗ-51 (Молотовка), ВАЗ 2101 и ВАЗ 2103 Лада. Накрая имаше вътрешен изпит и който го издържеше се явяваше пред КАТ.
И така, на 15 октомври 1981 г издържах изпита и на края на месеца, когато навърших 18 години вече имах шофьорска книжка кат. "С". И всичкото това, безплатно.

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6340
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
От: Варна

Re: Подготовката в курсовете за водачи на МПС

#2 Непрочетено мнение от slowtraveler » 21 май 2010 21:41

Аз започнах курса в началото на 87г преди да навърша 18г...
Започнахме теория, след което 10 или 12 часа тренажьор - едни шкодички (предните седалки, лостовете за управление, звук, всички уреди работеха (включително и термометъра, а двигателя можеше да загасне и да не иска да пали ако забравиш смукача, а колата е загряла).
След това - полигон - естакади, успоредно и перпендикулярно паркиране, предна/задна змейка, тунел, вътрешен двор, скоростна отсечка.....
Градско и понякога - извънградско шофиране.
Курса бе 3 месеца.
Изпита - теория (листовки), след което полигон. И който мине предходните - практически изпит градско кормуване с катаджия на предната седалка.
Взех книжката няколко дни след като навърших 18г...
До момента разхода на: ***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
ex Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение

Потребителски аватар
ogi
АДМИНИСТРАТОР
АДМИНИСТРАТОР
Мнения: 7110
Регистриран: 04 авг 2007 20:43
МПС: А6 quattro
От: София
Име: Оги

Re: Подготовката в курсовете за водачи на МПС

#3 Непрочетено мнение от ogi » 21 май 2010 21:50

Очевидно темата е отворена за да се похвали, който може :lol:
Признавам, че старата школа е определно по-добра, няма съмнение...
Помня, че като взех книжката и не можех да карам и подпрях вратата на семейния москвич на паркинг :)
Един българин - хайдутин, двама българи - сговорна дружина, трима българи - чета с предател.
Изображение
ex A6 AKN MTИзображение
__.A6 BAU ATИзображение

Потребителски аватар
Fantomasss
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 3222
Регистриран: 17 окт 2008 15:27
Skype: plekstor_a
МПС: Lanos SеX-16v-106 куци катъра
От: Сф братче център на просветата
Име: Грозданов

Re: Подготовката в курсовете за водачи на МПС

#4 Непрочетено мнение от Fantomasss » 21 май 2010 22:04

Хм, карам от 7 годишен. Първо започнах седнал в баща ми и той включваше на скорост (караше една Ифа), а аз управлявах. После вече 10 годишен сам ми даваше да я карам по черни пътища и по-рядко по асвалт. Понеже отраснах на село, там имаше ТКЗС и ходехме на селажните ями да караме верижни дизели ДТ-75 и трактор Т-150, с които се затъпкваха ямите. Това по цял ден братче. Или карахме Беларуси с ремарке от житния блок до стопанството, беше много яко. Абе закърмен съм със шофьорлъка. Книжка изкарах доста по-късно тук в София през 2000 година. Станах любител с "В" категория. През 2002 изкарах и "С" категория по ирония на съдбата пак на Ифа. Старата школа е наистина добра, защото обучението се правеше наистина.
Ако нямаш какво да правиш, не го прави тук...

Потребителски аватар
dsuzunov
VIP потребител
VIP потребител
Мнения: 5794
Регистриран: 25 яну 2008 17:52
МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
От: Пловдив
Име: Димитър

Re: Подготовката в курсовете за водачи на МПС

#5 Непрочетено мнение от dsuzunov » 21 май 2010 22:40

Очевидно темата е отворена за да се похвали, който може :lol:
Признавам, че старата школа е определно по-добра, няма съмнение...
Че то си е за хвалене.
За разлика от повечето водачи на МПС, ние, завършилите този тип училища, освен шофьорски книжки, притежаваме и диплома за шофьор ;)

Потребителски аватар
Darlin`
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 3284
Регистриран: 14 май 2008 12:17
МПС: BMW 530xd GT
От: Пловдив

Re: Подготовката в курсовете за водачи на МПС

#6 Непрочетено мнение от Darlin` » 21 май 2010 22:56

Тази тема ме подсеща за тази тема :lol:
Преди - Daewoo Lanos`98 1.4

Потребителски аватар
Izparitel
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 10311
Регистриран: 17 фев 2008 20:20
МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
От: Най-голямото село в БГ /София/

Re: Подготовката в курсовете за водачи на МПС

#7 Непрочетено мнение от Izparitel » 21 май 2010 23:46

Управлението ми на МПС започна когато бях на 8 години - яхнах един мотопед Балкан 50 кубика на дядо ми. Първото ми каране завърши безславно - вместо спирачката дадох газ и взех на абордаж една ограда. След тази дата, когато бях на село дядо ми държеше резервоара на мотопед почти празен, защото докопах ли го му го връщах едва когато свърши бензина. :) За сметка на това автомобил без книжка не съм карал, като изключвам упражняването на полигон.
По онова време не беше лесно да се включиш в курс за подготовка на водачи, но все-пак през 1981год. се включих в такъв към ОСО или нещо подобно /организация за съдействие на отбраната/. Три месеца теория два пъти седмично, тренажор, вътрешни изпити по средата на курса и в края. За да вземеш Вътрешния и да те допуснат до явяване пред КАТ трябваше да решим три листовки с нула наказателни точки, което беше кошмар за някои колеги. После изпита пред КАТ беше лесна работа.
Практическата подготовка си беше на ниво - градско в София, нощно каране в града, извънградско до Самоков, магистрала нямаше, но имаше полигон, който беше мор за колежките. В началото на Февруари взех изпита пред КАТ, а след навършване на 18 години през Ноември ми дадоха книжката и установих, че съм загубил много от навиците. Просто не си позволих да карам без книжка. След като карах усилено и след две години казарма се оказа, че нищо не съм забравил.
Курса за мотоциклети си беше порнография - скапано CZ, само полигон, трябва да си с две леви ръце да те скъсат. После - хайде още един донор по улиците.
Категория "С" се наложи да изкарам заради изисквания в службата, не, че имаше камиони, но Някой решил, че за да караш служебна кола трябва да можеш да караш камион. След три часа кормуване се наложи да се явя на изпит, че даже го и изкарах, но вече изпитващия беше от ДАИ. Та опита ми с камион е три учебни часа + времето за изпита.
Междувременно в службата се провеждаха периодични теоретични изпити и по стечение на обстоятелствата се оказах и председател на една от изпитващите комисии. Мале-е-е, не е истина колко мъка има по този свят! Това водачи със стаж и една камара категории помнеха Закона и Правилника колкото числото Пи до шестия знак след запетаята. То не беше зазубряне на отговорите, преписване и какво ли още не. Оказа се по-лесно да зазубрят механично, че отговора на въпрос 19 на листовка 25 е буква "А", отколкото да запомнят кой има предимство - МПС-то или пешеходеца. ddad
По едно време даже бях стигнал до извода, че няма да е зле през 5-6 години водачите да полагат пред ДАИ или КАТ отново теоретичен изпит, но обективен, примерно на компютър, защото нивото на знанията на останалите водачи в София едва ли е много по-високо. Само, че тогава нищо чудно половината да останат без книжки, особено, ако има такива дето са си ги купили.
А пък като видях покрай съпругата ми на какво ниво е обучението на младите водачи се чудя как можеш да паркираш успоредно на една боя разстояние в теснотията на града без да си го тренирал многократно на полигона, който междувременно е премахнат.

Потребителски аватар
verteya
Минаващ
Минаващ
Мнения: 6
Регистриран: 27 апр 2010 19:54
МПС: Daewoo Lanos
От: n/a

Re: Подготовката в курсовете за водачи на МПС

#8 Непрочетено мнение от verteya » 22 май 2010 17:38

Аз предполагам, съм с най-малко стаж.. все още нямам 1 месец. Това е официално, а иначе съм си покарвала тук - там.. Зарибена съм отдавна и сега не се спирам (car) . А колкото до подготовката ми.. нямам думи.. Нито ме учиха на паркиране, нито на полусъединител.. ddpom Добре , че е моята половинка , да се занимава с мен.. :inlove: Доста време прекарвахме на полигона. Подреждаше ми жалони, да ги заобикалям напред, назад, паркиране, полусъединители, рязко спиране, бързо тръгване.. Доста нерви изхаби момчето ми, но както казваше "то е за хубаво" (shofiro2) И сега се замислям, че не всички млади шофьори имат "лични инструктори", както в моят случай... И ако нямам, какво?? Качам се и отивам да се убивам.. Като цяло подготовката на младите шофьори в момента , не е добра... (smachkan)
[b]Lanos 1,6L DOHC 16 valves E-TEC[/b]

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6340
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
От: Варна

Re: Подготовката в курсовете за водачи на МПС

#9 Непрочетено мнение от slowtraveler » 22 май 2010 19:54

След около 20г шофьорски стаж категория 'В', реших по желание да изкарам и 'С' - имах свободно време...
Та мога да сравня нивото преди и сега...
Сега ме качиха на камиона (12 тонен Мерцедес с въздушни спирачки), и в 17:00 ме прекараха през самия център на Варна (Катедралата), след което забихме по малките улички около пазара....
Но има инструктори и инструктори...
Съпругата ми не бе карала 15г автомобил, и когато и взех калосчето хванах същия инструктор за опреснителни часове.
Човека бе от 'старата школа'. За 8 часа (от които последния - безплатен на Калосчето) успя да я вкара в час, и засега да чукна на дърво - жената кара добре...
До момента разхода на: ***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
ex Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение

pako
Минаващ
Минаващ
Мнения: 21
Регистриран: 06 юни 2009 10:12
МПС: NUBIRA1.6
От: PLD
Име: PAKO

Re: Подготовката в курсовете за водачи на МПС

#10 Непрочетено мнение от pako » 23 май 2010 08:27

Леко се засегнах като говорите за страта школа, ние като не сме от нея да не би да не ставаме за нищо,да е жива и здрава НУБИРАТА и да научи още много хорица пък нека те кажат кой на каво и кого учи!!!!!!!!!

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6340
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
От: Варна

Re: Подготовката в курсовете за водачи на МПС

#11 Непрочетено мнение от slowtraveler » 23 май 2010 09:44

Колега, според мен твърдо 'старата школа' бе по добра, но това не означава, че 'новите хора' за нищо не стават...
Старата школа бе по-продължителна, по-взискателна, и учеше на повече неща.
Докато при новата се пускат 'новобранците' доста по-неподготвени...
Например колко пъти докато си бил обучаван си пробвал екстрено спиране от дадена скорост.
На времето скоростната отсечка бе: стартираш рязко от място.
Достигаш три конуса през няколко метра, към които подхождаш точно на 40км/ч (на времето в града ограничението бе 40км/ч). На един от конусите инструктора чуква по таблото, и ти трябва така да скочиш на спирачките, че да успееш да спреш пред съответния конус от група от други три конуса....
Спираш с блокирани гуми (жигулката нямаше ABS)... Ако си подходил по-бързо - няма да успееш да спреш в границите. Ако е по-бавно - инструктора те връща....

Имаше и други такива задачки, докато сега доколкото виждам - поразходят те из града, и толкова...
До момента разхода на: ***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
ex Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение

Потребителски аватар
Izparitel
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 10311
Регистриран: 17 фев 2008 20:20
МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
От: Най-голямото село в БГ /София/

Re: Подготовката в курсовете за водачи на МПС

#12 Непрочетено мнение от Izparitel » 23 май 2010 10:14

Не е въпрос на школа - стара/нова, но това, което някога можеше да се отработва на полигона - многократно и без риск да се нанесат реални щети в условията на интензивно движение не знам кой магьосник ще го направи за хората които обучава.
Т.нар. "скоростна отсечка" учеше на екстрено спиране. Късаха обучаемия не само ако не спре, но и ако излезе извън очертанията на лентата за движение, а тя не беше много по-широка от габаритите на автомобила. Т.е. само с натискане на спирачката до откат не ставаше, трябваше и ъкъл. Паркиранията - перпендикулярно и успоредно се отработваха многократно и редовно се събаряха колчета и конуси. Потеглянията и спиранията под наклон, слалома между конуси учеха водача да чувства автомобила.
Преценили са, че подобна подготовка не е нужна - добре, но примерно в София колкото и да добре да се движиш накрая трябва да паркираш в теснотията. Моя позната ми заяви, че в такава ситуация спирала и молела някой колега да й паркира колата защото тя не можела. После, след доста време решила, че така не може и се беше научила да паркира дори само по огледала.
Кандидат за работа когото интервюирах - завършил средно образование с автоспециалност и категория "С" не знаеше кой е осигурява ток в автомобила - според него това бил акумулатора. Същия не знаеше какво е напрежението в "мрежата на автомобила". Я колегата dsuzunov да каже дали в Автото по негово време подобно нещо е било възможно.
Впрочем съдейки по опита на половинката ми обучението в курса за категория "В" е било концентрирано единствено и само върху това, което ще е елемент от изпита пред ДАИ. Това каране на заден ход, нощно, извънградско, аварийно спиране, паркиране и т.н. не са елемент от изпита и не са изучавани. Добре, но те са реален елемент от управлението на автомобил за който новоизлюпените водачи се оказват неподготвени. Ясно ми е, че инструктора ги обучава за да вземат книжка, но крайния резултат в момента е неподготвеност на някои млади водачи за куп реални ситуации на пътя.
Същата сага беше при мен обучението за категория "С". Колкото и богат опит да имаш с лек автомобил - разлика има и тя не е малка. И там обучението беше същото като описаното по-горе, но поне не му се впечатлих, защото за сега едва ли ще карам камион. На мен просто ми трябваше категорията, но други с такива умения реално ще яхнат 5-8 тонни машини учени-недоучени.

Потребителски аватар
dsuzunov
VIP потребител
VIP потребител
Мнения: 5794
Регистриран: 25 яну 2008 17:52
МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
От: Пловдив
Име: Димитър

Re: Подготовката в курсовете за водачи на МПС

#13 Непрочетено мнение от dsuzunov » 23 май 2010 10:38

В момента, подготовката в Автото е под всякаква критика.
Преди две години бях на оглед в училището и присъствах на учебна практика.
На учениците не им беше обяснена разлита между ОС и ВАЛ.
Дори преподавателя се опита да спори с мен, че названието "полуос" е правилно, а не полувал, както аз твърдях.

Потребителски аватар
valmark
Редовен
Редовен
Мнения: 200
Регистриран: 20 окт 2008 21:48
МПС: DAEWOO LANOS 1.5/86к. 2000г.
От: Видин

Re: Подготовката в курсовете за водачи на МПС

#14 Непрочетено мнение от valmark » 23 май 2010 13:07

И аз съм на мнение,че обучението "преди" беше значително по-добро от сега.Това го казвам не от носталгия по отминалото време.Относно термините"старата или новата школа" мисля,че няма никакво значение как ще ги назовем.Важното е,че обучението в днешно време е под всякаква критика относно добиване на навици за паркиране/перпендикулярно и успоредно/,потегляне по наклон/напред и назад/,нощно и извънградско кормуване и още някои такива тънкости и умения.Нямам нищо против по-новите/млади/ шофьори,а съм за промяна на обучението им.А пък и като погледнем статистиката на КАТ за процента на произшествия млади/стари водачи...
ValMarK

Потребителски аватар
Chevrolet_Cavalier
Редовен
Редовен
Мнения: 173
Регистриран: 22 мар 2009 06:02
МПС: Chevrolet Cavalier
От: Montreal

Re: Подготовката в курсовете за водачи на МПС

#15 Непрочетено мнение от Chevrolet_Cavalier » 23 май 2010 17:04

Тази тема ме връща към много интерсни и любопитни спомени. През 1984г започнах курсове кат. В към СБА "Хладилника". Една седмица всеки ден ходехме на тренажор. Сядахме в едни измислени "кабинки" и гледахме на голям екран къде караме и какво правим. Това ако не друго, създава навици за работа с краката и ръцете за хора, които никга не са се качвали в МПС. След тази теория се сблъсках на живо с инструктора си. Помня само фамилията му, Мадев. Колата беше Москвич 2140 син цвят. Накара ме да направя няколко змейки из полигона, покарах напред - назад и той ме накара да спра. Взе си едно кафе (в пластмасова чаша), сложи го на таблото пред себе си и каза "Давай навън". И после ме погледна и добави: "Ако ме полееш, книжка няма да вземеш!". В резултата на обучението му свикнах да работя много меко със съединителя и съм горд с факта, че до днес в колата ми на никого не му е станало лошо. Прз 1998г изкарах кат. А на едно MZ, a 2001г и кат. С на една ГАЗ 53. После през 2008 се явих на изпит пред SAAQ, за да ми признаят любителската категория за Сев. Америка и Канада. Та тук съм клас 5. В Канада теорията се минава във вид на тест на компютър. Издържите ли го, 99% сте изкарали и практиката. Много малко хора късат на кормуване, което е и причина за ниското ново на местните шофьори. Но това пък обяснява и високите нива на застраховките ...

Отговори

Върни се в “Общ форум за автомобилният свят”