Естествено е да се нахвърлиш на аксесоарите, винаги всички по един и същи път минават... То не бе макро екстеншъни, лупи, филтри, грипове, бла-бла... Всичко разкарах и си оставих най-полезните обективи и при излизане и от тях сортирам какво да взема. Въпреки приказките ми знам, че няма да се спреш, но съм длъжен да си кажа
CPL и неутрален - ND като цяло са най-ползваните филтри. Мен ме мързи да ги търся, вадя, навивам и махам постоянно, заедно със сенници и т.н., за това наблягам на постобработката и ако динамиката е твърде голяма, правя няколко бекъп кадъра с различна експонация и сглобявам HDR, за да махна прегорялото, или да покажа тъмното. Първото не може да се оправи, второто ако се снима на RAW (или ARW на сонито), може да се извадят липсващи градации.
Хоризонта - грам да не ти пука, това е най-лесното нещо за оправяне. При малките мм имаш естествено асферично изкривяване на повечето обективи, което затруднява преценката за реалния хоризонт, примерно веднъж снимах пейзаж със залив, който е нормално извит, растенията по краищата и сградите съответно също изкривени от лещите. Дооправям си снимката като хоризонт и завъртам някой градус в едната посока. На другия ден я гледам и пак коригирам хоризонта в обратната посока. На третия ден пак гледам - абе пак криво...
Накрая си избрах една мачта в центъра на кадъра като отправен вертикал, после пак ми изглеждаше накриво, ама това бе реалността... Като снимам с ел. визьор, винаги ми е пуснат "грид", за по-лесно.
Иначе за асферичното изкривяване - можеш да коригираш, или не, според вкуса ти, съдържанието на снимката и т.н. Пример:
Това е една и съща снимка, в този случай композицията и изкривяването ми допадат и се спрях на "реалното" нереално и криво изображение (първото)