Статии

Забавни снимки, интересни разкази, вицове, трикове и всичко свързано с доброто настроение.
Съобщение
Автор
Потребителски аватар
Izparitel
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 10311
Регистриран: 17 фев 2008 20:20
МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
От: Най-голямото село в БГ /София/

Re: Статии

#121 Непрочетено мнение от Izparitel » 14 дек 2011 00:03

rs-auto.bg написа:
Безопасен товар за весели Коледни празници
Основно правило е, че превозването на Коледното дърво в колата е по-безопасно, отколкото ако е натоварено на покрива на автомобила. И в двата случая товарът трябва да бъде добре обезопасен, за да не се превърне в опасно оръжие в случай на рязко спиране. Интелигентната подредба на багажното пространство при моделите на Opel включва скоби за въжета, мрежи и разделителни греди като стандартно или допълнително оборудване в зависимост от конкретния модел. Те помагат на водача да обезопаси товара си и така да го закрепи, че клонките да не пречат на видимостта.
В Германия например повечето от Коледните дръвчета, които се продават, са с височина между 1.40 и два метра. Компактните ванове и комби версии на Opel с лекота могат да поместят елхи с тези размери. Ако дървото е прекалено голямо, за да бъде натоварено вътре в автомобила, трябва да бъдат спазени местните пътни правила. Дървото не трябва да се подава от автомобила. В много страни не е позволено дървото да стърчи напред, но може да се подава извън задната част на колата до 1.5 метра. При това положение обаче, ако дървото се подава над един метър, през деня, в неговия край трябва да бъде завързана червена лента или да бъде поставен ярък на цвят цилиндричен предмет с размер поне 30 x 35 см. Привечер, на зазоряване или през нощта трябва да бъде прикрепен червен светлинен индикатор и заден светлоотразител.
Май най-добре ще е да се превозва така - :c3 .

Потребителски аватар
ogi
АДМИНИСТРАТОР
АДМИНИСТРАТОР
Мнения: 7110
Регистриран: 04 авг 2007 20:43
МПС: А6 quattro
От: София
Име: Оги

Re: Статии

#122 Непрочетено мнение от ogi » 14 дек 2011 21:21

10-те най-скъпи катастрофи в историята:
Изображение
Един българин - хайдутин, двама българи - сговорна дружина, трима българи - чета с предател.
Изображение
ex A6 AKN MTИзображение
__.A6 BAU ATИзображение

Потребителски аватар
The Stig
Модератор
Модератор
Мнения: 2761
Регистриран: 20 мар 2010 19:43
Skype: hihit_
МПС: Audi A3 8P / Lanos
От: Плевен/Белене
Име: Стефан Арабаджиев

Re: Статии

#123 Непрочетено мнение от The Stig » 10 фев 2012 13:42

Най-добрият дилър на суперколи

Изображение

Абдула Ал Кетби е търговец от Дубай, който може да достави всеки нов автомобил на планетата
Човек, облечен в роба и куфия (специална кърпа за глава) ви хваща за ръката, покланя ви се и ви казва: „Мога да ви доставя всяка кола, която се произвежда. Цената е без значение. Ако ви трябва, ще я намеря. А вие ще я купите от мен”.

Това не е сцена от филм, а нещо, случващо се всеки ден. Човекът се казва Абдула Ал Кетби, собственик на салона Alain Class Motors, а около него са разположени най-редките и съответно най-скъпи суперколи на планетата. Тук любителят на такива автомобили направо може да се побърка.

„Това не става, твърде евтино е – казва Кетби и посочва седящия до него Rolls-Royce. – Имаме далеч по-хубави неща”. И кимва първо наляво, където е паркирано Lamborghini Aventador, а после надясно – към един от едва шестте произведени Koenigsegg CCXR.

Разходката продължава – вляво има Ferrari FF, а до него е F430 Scuderia, което е почти опряно в Lamborghini Murciélago. Обръщаш се и виждаш Reventon – най-скъпото Lamborghini, а до него са наредени Ferrari 458 Italia, Maybach 57S и Mercedes C63 AMG Black. Ако вече не си полудял от възхищение, вдигаш глава нагоре. Там са кабриолетите Lamborghini Gallardo, Saleen S7 Coupe, Pagani Zonda, Lamborghini LP 670 и т.н. И всичко това се намира в центъра на пустинята.

„Разполагам с 5 души, които мият и полират колите, които са на улицата пред салона – обяснява Абдула. – Там са евтините автомобили, които се цапат много от прахта”.

Под евтини Кетби разбира Mercedes SLS, две Porsche 911, оригинален Shelby Mustang GT 350, три Porsche Panamera, Lamborghini Gallardo, Hummer H1 и тем подобни машини. Скоро те ще имат нов дом, тъй като това място разполага със само 372 кв. м площ, а новият шоурум ще бъде поне 3 пъти по-голям.

Изображение

Общо компанията на Абдула разполага с 5 такива автосалона в Дубай. В които бизнесът върви със страшна сила. Докато показва машините, към него се приближава помощникът му Али Хан, който води двама мъже. Харесали са един Aventador. Четиримата се оттеглят в кабинета на Абдула, който между другото казва: „Много обичам Lamborghini. Аз продадох един от първите Reventon на пазара за 2.5 млн. паунда. Отлична машина”. Сделката е сключена само за 20 минути.

Интересното е, че клиентите на Кетби предпочитат да плащат в брой. Абдула разказва, че има клиент от Индия, който пристига всеки месец с куфари, пълни догоре с пари. В същото време обаче има и много, които теглят креди, за да си купят суперкола. Или пък я взимат на лизинг. Като цяло клиентите на дилъра са от цял свят – освен местни богаташи идват хора от Китай, Русия и САЩ, които търсят много скъпи автомобили. И знаят, че Абдула ще им ги осигури.

Сред клиентите на салона е и кралското семейство на Дубай. Техен представител е разгледал автомобилите и е поискал да изпробва 6-7 от тях. Затова Абдула им е изпратил с автовоз колите, сред които има Aston Martin One-77 и Bugatti Veyron. Кралската фамилия ще ги пробва няколко дни и после ще върне тези, които няма да купи.

„Длъжън съм да зарадвам всеки клиент и затова винаги имам на разположение най-новите автомобили”, обяснява дилърът.

Самият той харесва класическите коли, както и високите скорости. Вече обаче ги избягва, тъй като камери има навсякъде, а глобите са жестоки. В личния си гараж Абдула има машини като Mercedes Gullwing от 1955 г, Corvette от 1967 г, Lamborghini Diablo, Lamborghini Countach.

„Когато започнах да продавам коли през 1992 г. имаше нещо като правило сред търговците – никакви Rolls-Royce и Bugatti, само обичайни модели като Mercedes CL 500. Сега имам 150 коли на обща стойност около 100 млн. евро. И както казах – мога да получа всяка кола на света. Цената не е важна, ще се разберем. Важното е да си я купите от мен”, казва най-успешният търговец на скъпи коли на планетата.

Източник: Automedia.bg
Изображение

Потребителски аватар
ogi
АДМИНИСТРАТОР
АДМИНИСТРАТОР
Мнения: 7110
Регистриран: 04 авг 2007 20:43
МПС: А6 quattro
От: София
Име: Оги

Re: Статии

#124 Непрочетено мнение от ogi » 05 юни 2012 10:44

Модерно изкуство.
Дайте златна рамка на идещото поколение, да вложи идеите си за изкуство ...се насладете на резултата!
Да се смееш ли да плачеш ли...
Три букви, събрани в нецензурна дума, написаха улични художници в платно в златна рамка. Трябваха им четири дни, за да направят картината, която още може да се види в столичната галерия на ул. "Шипка" 6.

Нетрадиционното произведение на изкуството е включено в изложбата "Рамката", която е част от "София дизайн уик". В създаването са участвали същите хора, които изрисуваха войниците на Паметника на Съветската армия като комиксови герои. С художниците от галерията се се свързали чрез интернет, а не са се виждали на живо. "Концепцията беше да бъдат поканени стрийтартисти в галерия, която е институционална, като им бъде предоставена рамка - пространството. Това е нелицеприятен начин да се каже, че царят е гол - огромната златна рамка е символ на нещо скъпоструващо, а нецензурната дума - че това е фалшиво", обясни Боряна Зафирова, която е уредник на "София дизайн уик".

"Екипът беше от около 20 души. Продължение няма да има, заминаваме за Тайланд да търсим вдъхновение", написаха художниците в отговор на "24 часа" за работата им по проекта.

Изображение

Източник: http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1406693" onclick="window.open(this.href);return false;
Един българин - хайдутин, двама българи - сговорна дружина, трима българи - чета с предател.
Изображение
ex A6 AKN MTИзображение
__.A6 BAU ATИзображение

Потребителски аватар
Izparitel
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 10311
Регистриран: 17 фев 2008 20:20
МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
От: Най-голямото село в БГ /София/

Re: Статии

#125 Непрочетено мнение от Izparitel » 29 окт 2012 21:35

автор: Пламен Енев
Изображение
trud.bg написа:Деца от ромската махала на Варна намериха начин за препитание и по време на поройните дъждове в понеделник. Заради остарялата канализация в района на зеленчуковата борса при всеки дъжд се образуват огромни локви, които късат нервите на шофьорите.

Дъждът вчера превърна ул. "Акад. Курчатов" в езеро. Тя е осеяна с дупки, които не се виждат при наводненията. "Бизнесът" на предприемчивите малчугани е да търсят под водата паднали части от автомобилите и да ги връщат на собствениците им срещу възнаграждение. В локвите се откриват тасове, решетки и пластмасови части от коли, но имало случаи децата да вадят и изпаднали регистрационни табели, разказаха продавачи от близките магазини. Сумите варират между 5 и 20 лв. за намерена част.

Шофьорите не усещат, че някоя част е изпаднала и ромчетата веднага ги сигнализират. Затова децата газят в локвите дори в дъжда и с боси крака опипват уличното платно за "находки". Те не се притесняват, че може да пострадат от разлютени шофьори, защото последните винаги им давали по някой лев за намерените авточасти.
Не им липсва предприемчивост!

Потребителски аватар
ogi
АДМИНИСТРАТОР
АДМИНИСТРАТОР
Мнения: 7110
Регистриран: 04 авг 2007 20:43
МПС: А6 quattro
От: София
Име: Оги

Re: Статии

#126 Непрочетено мнение от ogi » 07 ное 2012 12:33

Няма да цитирам заглавието, вижте сами статията :)

http://www.razkritia.com/98965/%D0%BF%D ... %BA%D0%B0/


Изображение
Пернишки университет по телекомуникации, компютри и архитектура
Един българин - хайдутин, двама българи - сговорна дружина, трима българи - чета с предател.
Изображение
ex A6 AKN MTИзображение
__.A6 BAU ATИзображение

Потребителски аватар
dsuzunov
VIP потребител
VIP потребител
Мнения: 5794
Регистриран: 25 яну 2008 17:52
МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
От: Пловдив
Име: Димитър

Re: Статии

#127 Непрочетено мнение от dsuzunov » 07 ное 2012 14:09

Много интересно съчетание на специалности.
Телекомуникации и компютри имат общо, ама тая архитектура?!
Изображение

Потребителски аватар
ogi
АДМИНИСТРАТОР
АДМИНИСТРАТОР
Мнения: 7110
Регистриран: 04 авг 2007 20:43
МПС: А6 quattro
От: София
Име: Оги

Re: Статии

#128 Непрочетено мнение от ogi » 07 ное 2012 14:20

dsuzunov написа:Много интересно съчетание на специалности.
Телекомуникации и компютри имат общо, ама тая архитектура?!
Има архитектура на електронните платки.
Един българин - хайдутин, двама българи - сговорна дружина, трима българи - чета с предател.
Изображение
ex A6 AKN MTИзображение
__.A6 BAU ATИзображение

Потребителски аватар
dsuzunov
VIP потребител
VIP потребител
Мнения: 5794
Регистриран: 25 яну 2008 17:52
МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
От: Пловдив
Име: Димитър

Re: Статии

#129 Непрочетено мнение от dsuzunov » 07 ное 2012 15:00

ogi написа:
dsuzunov написа:Много интересно съчетание на специалности.
Телекомуникации и компютри имат общо, ама тая архитектура?!
Има архитектура на електронните платки.
Да, ама виж какво пише тук:
Пернишкият университет всяка година ще произвежда 1800 специалисти по компютърни науки, комуникационна и компютърна техника, архитектура, строителство и геодезия.
Остава и Академията на МВР да почне да бълва такива специалисти. Ето такива:
http://lubopitno.info/LELE-MALE-VIZh-ve ... a-po-PRAVO" onclick="window.open(this.href);return false;
За това няма да ни признават дипломите навън.
Изображение

Потребителски аватар
Izparitel
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 10311
Регистриран: 17 фев 2008 20:20
МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
От: Най-голямото село в БГ /София/

Re: Статии

#130 Непрочетено мнение от Izparitel » 07 ное 2012 16:20

dsuzunov написа:Остава и Академията на МВР да почне да бълва такива специалисти.
И там има доста трески за дялане.

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6340
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
От: Варна

Re: Статии

#131 Непрочетено мнение от slowtraveler » 07 ное 2012 16:36

dsuzunov написа:...
Остава и Академията на МВР да почне да бълва такива специалисти....
Дали сегашното положение не е и заради 'специалистите' от Академията, начело с 'вожда'?
До момента разхода на: ***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
ex Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение

Потребителски аватар
dsuzunov
VIP потребител
VIP потребител
Мнения: 5794
Регистриран: 25 яну 2008 17:52
МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
От: Пловдив
Име: Димитър

Re: Статии

#132 Непрочетено мнение от dsuzunov » 07 ное 2012 16:58

АМВР я дадох като пример тъй като тя, както и военния университет са строго профилирани. А че обучението в нея не е това, което беше си личи от попълненията, които влизат в МВР.
Изображение

Потребителски аватар
The Stig
Модератор
Модератор
Мнения: 2761
Регистриран: 20 мар 2010 19:43
Skype: hihit_
МПС: Audi A3 8P / Lanos
От: Плевен/Белене
Име: Стефан Арабаджиев

Re: Статии

#133 Непрочетено мнение от The Stig » 08 ное 2012 17:55

Ода за евтината кола

Какво повече предлагат днешните коли и колко повече струват
Вярно е, че автомобилите днес предлагат повече от своите предшественици. Но същевременно и струват повече. Ако нищо не се бе променило през годините, то актуалният днес Golf не биваше да струва повече от 10 хиляди евро, пише Дойче Веле.

Изображение

Все по-малко германци могат да си позволят нов автомобил. Един служител би трябвало да заделя настрана нетната си заплата за цели 16 месеца, за да може да си купи автомобил от среден клас. Това е установил изследователският институт CAR към университета Дуисбург-Есен. Нищо чудно, че все повече германци носталгично си спомнят добрите стари времена, когато колите бяха евтини. Първият Golf от 1974 година струваше например 8 000 марки. Пресметнато грубо, това са днешни 4 000 евро. Днес обаче любимият на германците модел струва 17 000 евро. Без екстрите, разбира се.

Изображение

Нещата обаче не са така прости - има и други фактори, които трябва да отчетем. Например инфлацията. Тук на помощ ни се притича една експертиза на Бундесбанк, която сравнява цените на по-известните германски автомобили, излезли за първи път на пазара, с днешната покупателна сила в евро, т.е. отчитайки инфлацията. Така например 21 900 марки, колкото е струвало през 1964 година Porsche 911, днес съответстват на покупателна сила от 41 780 евро. За толкова пари обаче днес човек може да си купи само половинка Porsche 911, тъй като в наши дни цената му започва от 90 417 евро. В номинална стойност днешното 911 е дори 8 пъти по-скъпо от онова през 1964 година.

Изображение

А с колко са поскъпнали Golf и компания? Станали ли са по-големи и по-мощни? Какво ни предлагат като оборудване за по-високите цени? Появата на първия представител от моделното семейство - Golf 1, предизвика навремето истинска революция в автомобилостроенето. На мястото на легендарната "костенурка" на пазара беше излязъл един модерен автомобил с предно предаване. Днешният Golf 7 е по-дълъг от него с 50 сантиметра, предлага повече пространство за пътниците и значително по-високо ниво на активна и пасивна безопасност. Първият Golf изобщо не познаваше електронните системи за управление ABS, ESP и т.н. Базовият модел на днешния Golf предлага даже климатик, електрически стъкла, въздушни възглавници и още редица непознати за неговия прародител опции.

Изображение

рез месец юни 1974 година актуалният Golf 1 струваше 8 000 марки, които отговарят на днешни 10 368 евро, като вземем предвид инфлацията и покупателната сила. Актуалният днес Golf 7 обаче не струва толкова, а цели 16 368 евро за базовия си модел. Така погледнато, днешният Golf е поскъпнал с 56 процента.

Изображение

Освен общото наименование BMW 3, основните модели от 1975 и днес нямат много общи черти. Първата "тройка" на BMW е била толкова голяма, колкото днешната "единица" (BMW 1). Съответно "тройката" днес прилича повече на BMW 5 от миналото. При доста повече конски сили днешните автомобили са значително по-икономични - харчат почти два пъти по-малко гориво в сравнение със своите първообрази. Четирите врати са станали стандарт, системите за сигурност - също. Да не беше само разликата в цените: през август 1975 година базовият модел BMW 316 е струвал 13 980 марки, отговарящи на днешни 17 014 евро. Актуалният модел на BMW 3 струва обаче 28 500 евро - цели 67,5% процента повече, а номиналната му цена - дори 4 пъти повече, отколкото през 1975 година.

Изображение

Приятно изключение представлява Opel с модела си Corsa, който от появата си на пазара през 1982 г. до днес почти не е поскъпнал: 11 577 днешни евро тогава и 11 825 евро днес.

Изображение

ървият модел на Audi 100 се превърна през 1968 година в истински хит. Главно защото по онова време нямаше подобен сравним модел на Mercedes-Benz. Audi 100 беше малко еснафски, но достатъчно представителен автомобил, за да се наложи сред автомобилите от средния клас. Особено третата серия на Audi 100 от 1982 година успя да взриви консервативния бастион на Mercedes W123 и BMW 5, както и да изтласка в небитието вносни марки като Talbot Tagora и Volvo760. През 1983 година се появява и посестримата Audi 200, а през 1988 на пазара излиза и Audi 300. През 1994 година Audi 100 е префасониран и под моделното име Audi А6 заема гордо място във високия среден клас. Audi А6 е любимият служебен автомобил на германските политици.

Изображение

През 1968 година Audi 100 струва скромните 8 900 марки, което днес отговаря на малко над 15 хиляди евро. За сравнение - най-евтиният А6 днес струва 36 500 евро. Тоест - поскъпването е с цели 238 процента.

Източник: Automedia.bg
Изображение

Потребителски аватар
The Stig
Модератор
Модератор
Мнения: 2761
Регистриран: 20 мар 2010 19:43
Skype: hihit_
МПС: Audi A3 8P / Lanos
От: Плевен/Белене
Име: Стефан Арабаджиев

Re: Статии

#134 Непрочетено мнение от The Stig » 04 юни 2013 18:46

Историята на българските автомобили - Москвич 408

Вижте един интересен текст на списание "Спектър" от 1968 г.
Този текст е от годишния алманах "Спектър" за 1968 г. и показва как през 60-те години на миналия век в България са се сглобявали цели 5 модела на западни автомобили - FIAT 850 и FIAT 124 (при това оригиналният вариант с дискови спирачки, а не адаптираният руски, наречен "Жигули"), BulgarRenault 8, 10 и Alpine.

Любопитна подробност е, че са се водели преговори и за сглобяване на новия Renault 16. После обаче идват чешките събития и нещата са спрени. В първата част става дума за историята на един от най-популярните автомобили от соц-времето - Москвич 408.

Изображение

Въз основа на договор, сключен между "Балканкар" и съветското всесъюзно обединение "Автоекспорт", в завода за леки автомобили "Балкан" в град Ловеч през 1966 г. са монтирани първите партиди Москвич 408. Те излизат под името РИЛА 1400, като се отличават с богато оборудване и разкошно арматурно табло, както и с изключително здрава каросерия и ходова част. Тези негови качества го правят търсен дори в Западна Германия и Белгия.

"Автомобил, в който всичко изглежда вечно"- такава е оценката на Москвич-408 от западногерманското списание Motor Rundshau. Същото издание съобщава, че западногерманската кантора за търговия с Изтока ще внесе през 1968 г. 500 броя Москвич 408.

Изображение

Окачването на предните колела на телескопични амортисьори с концентрични спирални пружини, а на задния мост - на надлъжни ресори, гарантира отлично возене и в най-лоши пътища. Усилващата щанга на предните колела прави автомобила сигурен в завоите. Двигателят е четиритактов, четирицилиндров, с работен обем 1357 см3. Той не блести с особена пъргавина, но за сметка на това е много здрав. Максималната му мощност е 55 к.с. (по САЕ) при 4750 об/мин. Относително ниската степен на сгъстяване - 1:7, определя неговата некапризност по отношение на горивото. Москвич 408 има пределна скорост 125 км/час. При скорост 80 км/ч. разходът на гориво е 8 л/100 км.

Изображение

Удобните и меки седалки, добрата климатична инсталация, която осигурява непрекъснат приток на свеж въздух и поддържа желаната температура, правят пътуването с Москвич 408 леко и приятно. Благодарение на доброто остъкляване светлината се влива от всички страни и у пътниците се създава чувството, че се намират непосредствен всред природата.

Изображение

През 1968 г. в завод "Балкан" в гр. Ловеч ще бъдат произведени 2000 автомобила Рила 1400, а през 1970 г. те ще бъдат 10 000. Сключеният със СССР договор ни позволява производство на 100% от детайлите на Москвич 408. В процес на изпитание е монтирането на английския дизелов двигател, развиващ мощност 52 к. с. при 4000 об/мин., върху каросерия Москвич 408. Гаранция за успеха на този автомобил хибрид е белгийската модификация на Москвич с двигател Perkins, носеща името Scaldia.

На базата на кооперирането и специализирането между България и Съветския съюз се предвижда изготвянето на някои детайли от Москвич 408 у нас в много големи серии и тяхното изнасяне за Съветския съюз, както и обратното. Така започналото развитие ще продължи прогресивно и към 1975 г. завод "Балкан" ще монтира около 15 000 автомобила Рила 1400 годишно.

Източник: Automedia.bg
Изображение

Потребителски аватар
The Stig
Модератор
Модератор
Мнения: 2761
Регистриран: 20 мар 2010 19:43
Skype: hihit_
МПС: Audi A3 8P / Lanos
От: Плевен/Белене
Име: Стефан Арабаджиев

Re: Статии

#135 Непрочетено мнение от The Stig » 05 юни 2013 13:38

Историята на българските автомобили - FIAT 124

Вижте тестдрайв на FIAT 124 от 1968 г.
Вчера ви представихме соц-връзката в българската автомобилна промишленост - Москвич 408, а днес идва ред на FIAT 124, който през 1968 г. става "Автомобил на годината" в Европа.

Този текст е от годишния алманах "Спектър" за 1968 г. и показва как през 60-те години на миналия век в България са се сглобявали цели 5 модела на западни автомобили - FIAT 850 и FIAT 124 (при това оригиналният вариант с дискови спирачки, а не адаптираният руски, наречен "Жигули"), BulgarRenault 8, 10 и Alpine.

Изображение

"Въз основа на добрите си технически данни, съчетани с умело и красиво външно оформление, и поради сравнително ниската си цена FIAT 124 заслужено получи признанието на 50 мотожурналисти от 12 страни, които му присъдиха традиционната висока титла "Автомобил на годината". Моделът непрекъснато се ползува с признанието и предпочитанието на многобройните любители на автомобилния транспорт.

FIAT 124 е модерен компактен автомобил със средна класа. Майсторски направената самоносеща каросерия в спокойни линии придава на модела елегантен външен вид. Външното боядисване е красиво и устойчиво и приятно хармонира с пастелните тонове на комфортната вътрешна мебелировка. Купето е с добро разпределение на пространството и с отлично остъкляване. Широките и удобни седалки са условие за доброто настроение на водача и пътниците дори и след многочасово пътуване.

Благодарение на рационално отварящия се преден капак достъпността до двигателя е добра. В разположения отзад багажник освен резервоара за бензин с вместимост 39 литра и резервната гума има място за три-четири големи куфара.

Двигателят на FIAT 124 с безспорните си технически достойнства е гаранция за спокойно пътуване на дълги разстояния. При един умерен полезен обем от 1197 куб. см. моторът е характерен с много темперамент и въпреки това с твърде малък разход на гориво. Четирицилиндров, четиритактов, редови, той развива 60 к.с. (по ДИН) или 65 к.с. (по САЕ) при 5600 об/мин. Максималният въртящ момент от 8,7 кг. м при 3200 об/мин. (85 Нм) е показател за пъргавината на автомобила при големи скорости. Диаметърът на цилиндъра е 73 мм, а ходът на буталото - 71,5 мм.

Изображение

Малкият ход на буталото обуславя малки инерционни сили при големи обороти. По този начин се гарантира дълъг живот на коляновия вал и петте основни лагера. Ниското разположение на разпределителния вал в средата на цилиндровия блок не пречи на пъргавината на двигателя, а напротив - благодарение на удачно подбраните фази на газоразпределение двигателят се отзовава мигновено на всяко натискане на педала за газта.

Във FIAT 124 е осигурено повторно изгаряне на изгорелите газове (реаспирация) преди тяхното изхвърляне навън. Тази реаспирация е ценен принос към големия проблем за опазване атмосферата на градовете от замърсяването, причинено от недоизгорелите газове на автомобилните двигатели. Четирите предни и една задна скорост се превключват с лост на пода на колата. Отличната синхронизация позволява превключването на скоростите без натискане педала на еднодисковия сух съединител.

Пътувайки с FIAT 124, човек трудно може да се произнесе за качествата на пътната настилка. Самостоятелното окачване на спирални пружини и двойно действуващи хидравлични амортисьори на четирите колела прави каросерията "спокойна" и при най-лоши пътища. Тук е място да отбележим, че както връзките на окачването, така и връзките на кормилната система не се нуждаят от гресиране (система - до живот), т.е. FIAT 124 е автомобил със значително облекчена експлоатация.

Приятно е да се стои зад волана, защото дори и при скорости около 140 км/ч. колата е стабилна. Тази стабилност е резултат на доброто окачване и саморегулиращите се дискови спирачки на четирите колела, аеродинамичната форма и широките гуми. Движението вечер е облекчено с помощта на мощните предни фарове с голям диаметър. Ако към горните качества прибавим и голямата маневреност, лекото движение на волана, добрата климатична инсталация, надеждната осветителна и спирачна уредба, издържаното арматурно табло, не е трудно да се уверим, че FIAT 124 е кола удобна и надеждна както за дълги пътувания, така и за движение в града.

Изображение

На базата на FIAT124 е създадена модификацията FIAT 124 - комби. Моделът е с четири странични врати и една пета, разположена отзад. Благодарение на сполучливото удължение на каросерията е постигнато товарно помещение с вместимост 1 куб. м. Увеличеното преводно отношение на главното предаване, увеличената ширина на гумите и усиленото окачване позволяват на автомобила освен петимата пътници да вози и 400 кг багаж."

Бележка на редакцията: На 26 септември 1966 г. е проведена среща между ръководителите на ДСО "Балканкар" и представители на FIAT. В проекто-договора е заложено ДСО "Балканкар" да се разплаща с FIAT чрез компенсация със стоки от износните централи на България. На 17 и 18 ноември при търговския директор на ДСО "Балканкар" е съставен текстът на договора заедно с италианците, но се появяват известни усложнения поради високите изисквания, предявени от българска страна. В крайна сметка е постигнато съгласие за развиване на собствено производство на детайли и групи от агрегатите от леките автомобили FIAT в размер на 40% от стойността на колата. На 6 декември 1966 г. са получени първите чертежи от FIAT в двата варианта.

На 3 март 1967 г. в Торино (Италия), е сключен договор с FIAT за монтаж на леки автомобили FIAT 850 Berlina, 850 купе, FIAT 124 Berlina и FIAT 124 комби. Първите 18 коли пристигат в Завода за леки автомобили "Балкан" в Ловеч на 10 май 1967 г. Скоро след усвояване на монтажа е взето решение да бъде избрано българско име на сглобяваните в Ловеч италиански автомобили. Те неофициално са наречени "Пирин", въпреки че фирмените надписи върху каросерията остават непроменени. Моделите се произвеждат в Ловеч до 1971 г.

Текст: списание "Спектър" от 1968 г.

Източник: Automedia.bg
Изображение

Отговори

Върни се в “Забава”