Следващият автомобил дойде под формата на борче
.
http://www.carmagazine.co.uk/car-review ... 12-review/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ситроен ДС5 Хибрид - отдавна ги дебна тези дизелови хибриди и най-накрая им паднаха малко цените та да не се харчи цяло състояние за покупката.
Да споделя първи впечатления -това е първият хибрид и вторият дизелов автомобил който карам. Съчетанието от динамика и икономии не е никак лошо, а и не трябва да се пропуска факта със занижените вредни емисии, макар и лично да нямам чак толкова против емисиите освен с трагичните дизели зад които буквално не се диша, но ... бедна ни е държавата/хората за да преодолеем това неудобство с лекота.
Относно Ситроенчето - не съм фен на някакви конкретни производители, сигурно защото съм имал десетина различни марки коли пък и всяка марка си има някакви предимства, дори те да са свързани само с цената
. Та Ситроенчето не е лошо, двигателя ми се струва тромав или по-скоро менажирането на автоматичната скоростна кутия не е перфектно. То всъщност и менажирането на хибрида не е перфектно, защото когато батерията е с малък заряд започва да я зарежда чрез генератор поставен на самия двигател при което се получава някакво превъртане на енергия от механична в електрическа, която се складира и после обратно от ел. в механична, та КПДто от цялата врътка надали е впечатляващо и най-вероятно не се икономисва много, но пък предполагам се прави за да се подържа минимум заряд в батерията, което и удължава живота. Направи ми лошо впечатление, че колата не се интересува особено от комфорта на пътниците и си гаси двигателя независимо че зададената температура в купето не е достигната
- при Фолксваген Пасат блу моушън със старт/стоп система е подходено доста по-интелигентно и двигателя работи докато купето не достигне зададената температура след което започва да "пести" по светофарите. Като казвам пести по светофарите всъщност осъзнавам, че икономията не е приоритет в случая, защото дизелите са си достатъчно икономични на празен ход - таргета е емисии. Та виждам, че има такива DS5 с двигатели по 110-120 к.с., които са и поне 300-400 кг по-леки от хибрида и съм почти убеден, че няма да се представят много по-зле на тема икономии, което оставя на хибрида единствено да води в динамиката - тоест онези 200+ Нм, които се осигуряват от ел.двигателя при ниски обороти и липсват на основния двигател. Всъщност ако бяха наблегнали малко повече върху превключването на режимите на автоматичната скоростна кутия щяха да свалят с поне секунда ускорението до 100. Като цяло съм разочарован от тази кутия - имах Волво В40 (1998) автомат и после Мазда 6 автомат (2003) и на практика няма особен прогрес в тази посока, но явно електромобилите напират сериозно и никой не хвърля сили и средства в отживели технологии като ДВГта.
Иначе дизайна на Ситроенчето е приятен, малко се разочаровах като установих, че магнитният ми ски багажник вече не работи - всичко по тавана е стъкло, но ще го преживея някак. Като казах стъкло и се сетих, че страничните стъкла изглеждат двуслойни (като стъклопакет, но плътно залепени) - някой знае ли дали е така, защото се вижда някакво силиконче на ръба на стъклото, което сякаш слепва две половинки.
Явно заради дизайна и аеродинамиката (както и батериите под задната седалка), задната част на купето или по-точно задните седалки не са за високи пътници - мой приятел висок 188 см е леко притеснен, а над 190 предполагам вече ще трябва да се внимава с тавана.
Возенето не бих казал че е комфортно, но пък не се сещам за особено комфортно возене при никоя марка в този клас и то най-вече заради разните тестове за устойчивост и завишените критерии, макар аз лично да предпочитам по-комфортна возия. Все пак дава добър усет за колата въпросното твърдо окачване, както и приятно разпределение на теглата . Отзад имаме вече батерии и електромотор, който добавят баланс. Не съм влизал с "вратите напред" както се казва, но се усеща че има баланс ( поне психологически
). Навигацията не е особенно интуитивна, но пък и аз още не съм и свикнал, музиката компенсира с качество дори от МР3 - ка. Малко ме дразнят медиите дето работят с МР3-ки, защото не разкомпресират с добро качество , каквото получаваш директно от аудио файл, но тази в Ситроена се справя прилично и не е нужно да се записва на диск нещо, което държим да бъде възпроизведено добре.
Кожения салон изглежда много добре, но аз лично никога не съм харесвал тази конфигурация заради запотяването - полукожата си мисля е по-добрият баланс между практичност, удобство и визия. Има такива ситроенчета с полукожа и също изглеждат много добре. Всъщност десетина коли видях за 2 дена преди да закупя тази и въпреки, че изглеждаха почти еднакви в крайна сметка комбинацията с панорама, светла кожа и техническо състояние се оказа скъпа и трудна за откриване.
Върху избора на този автомобил спомогна и факта, че е 4х4 без да харчи излишно - тоест ДВГ на предният мост, ел.двигател на задния, като задвижват едновременно само при ускорение или при принудително включване на режим 4х4. През всичкото останало време работят според режима - бавно ускоряване и заредени батерии - само задно, при повече ускорение ДВГ и ел. мотор, тоест двата моста, скорости над 120 км/ч само ДВГ. При инерция и спиране - заден мост за регенерация на енергията ( зарежда батерии). Като цяло хибрида е oтнел почти 2 секунди в ускорението от 0-100 в сравнение със същият модел и двигател, но не хибрид. Икономията както е обсъждано вече по разните теми е предимно на градско -3 л/100 е таргета, но реално под 4 не съм постигал за сега, може би защото го ползвам за къси разстояния и в студено време. Извънградско 90-170 км/ч според обстановката (на път от Германия за БГ) разход 6.2 - тоест като всеки друг дизелов автомобил. Чакам по-сериозен сняг за да видя дали франсетата са се постарали да оптимизират ел. частта да не буксува при потегляне - все пак е доста по-лесно отколкото при ДВГ, там се ползват спирачки и отнемане на гориво, което е тромаво и неефективно.
Като обобщение бих казал, че основното с което води Хибрида е динамика и ако някой държеше на чист въздух в България може би и емисиите щяха да са предимство, но скоро надали ще имат значение. Разходът при градско също не е за пренебрегване пък и комфорта от тишината наоколо е приятен, съчетан с хубава музика - обезшумяването също е отлично, аеродинамиката започва да се "обажда" над 150 км/ч. Надявам се данъка да не е като за 200 к.с. (163 ДВГ и ел.мотор 37 к.с.).