Страница 7 от 9

Re: За самолетите...

Публикувано: 08 авг 2011 21:52
от Daewoo_man
ogi написа:@Chevrolet_Cavalier
На снимката е MD-11 на KLM, който e презатлантически лайнер и няма общо с цитирания DC-10, освен компанията-производител -McDonnell Douglas. С MD-11 съм летял до Южна Америка (Суринам) с KLM и учудващо стария самолет бе оборудван с много съвременен интериор.

За AF447 - направо учудващо елементарно предизвикана катастрофа, както изглежда по анализите до тук. Не че съм пилот, но понеже обичам да ровя, гледам и се осведомявам за подобни разследвания, си мисля, че дори щом няма силни странични фактори - атмосферни влияния, фрапиращи приборни откази и т.н., то може би наистина пилотите са разглезени, (а може би вече дезориентирани :wasntme: ) от прекалено модерните и прекалено интегрираните бордови компютри.
Така е особено при Airbus-ите. Дейноста на пилота е сведена до минимум. Само трябва да натисне копчето и самолета прави всичко сам. Лошото е че и Boeing почнаха леко и те да правят като Airbus, но всяко зло за добро. По някога `мозъкът` на самолета спасява живот.

Re: За самолетите...

Публикувано: 11 авг 2011 15:52
от gbsnugpiv
Имам туак един приятел в сф, който проектира софтуер за някакви инсталации по пътническите боинги. Знам че изпипват много нещата в детайли.. фирмата не се сещам как се казва... май американци някви бяха ... но ме лъже паметта :tmi:

Re: За самолетите...

Публикувано: 13 авг 2011 04:50
от Chevrolet_Cavalier
Имам комшия българин, който и в България, и тук работи по поддържка на самолети. По думите му, пилота може да кацне по всяко време, управлявайки самолета от бордовата тоалетна само с помощта на лаптоп.

Re: За самолетите...

Публикувано: 13 авг 2011 20:24
от stinbg
Изтъркалял те е нещо - това го може само ЦРУ на единайсти септември, но не от тоалетната на същият самолет.

Re: За самолетите...

Публикувано: 14 авг 2011 03:28
от slowtraveler
Съгласен съм със stinbg...
интерфейсите са доста различни....
BW, ако искаш дай координатите на този човек на ЛС. Имам съученик-приятел в Калгари, който замина преди няколко месеца.
И е специалист точно в тази сфера (завършил Долна Митрополия и работил в Балчик и БГА Балкан докато закриха и последните им ремонтни екипи)..
В момента се сертифицира по техните стандарти, и обмяна на опит може да е полезна...

Re: За самолетите...

Публикувано: 15 авг 2011 05:38
от Chevrolet_Cavalier
Интересни функции изпълнява ILS системата. Говори се за "автоматично кацане". Ще питам за подробности.

Re: За самолетите...

Публикувано: 15 авг 2011 10:05
от Proximus
Аз си мисля че въздухоплаването, както и автомобилостроенето, с цел постигане на максимално ниво на сигурност, е доста консервативно спрямо подобен род нестандартни системи за управление.
Най-вероятно е ставало въпрос че чрез лаптоп вкл. във вътрешната мрежа на самолета, може да се изпращат редица команди заместващи тези от уредите в кабината... и че е възможно да има такъв тип тестови софтуер. Но wi-fi приземяване на самолета е твърде опасно... ами я си представете колко по-лесно ще е за един "недоброжелател", да го дестабилизира в този случай. Може пак от тоалетната.

Re: За самолетите...

Публикувано: 15 авг 2011 12:39
от slowtraveler
ILS (инструментална система за кацане) е много стара (използва се още от втората световна война), и разчита образно казано на два радио лъча - вертикален и хоризонтален....
Следяща система сравнява нивата на сигнала (или фазата) вляво/дясно и така определя дали самолета е вляво или вдясно от осевата линия.
По същия начин втората част (глисадната система) сравнява горе/долу, за да определи дали самолета е точно по глисадата (виртуална наклонена линия, стандартно около 2.5-3 градуса, която води от височината на кръга до точката на кацане).
В комбинация двете могат да те изведат на точното място, с точното направление, и на правилната височина.
Съвременните ILS системи (делят се на категории) могат да позволят автоматично кацане (CAT IIIB), при изпълнение едновременно на много условия - летището, самолета и пилота да са сертифицирани за такова кацане (пилота губи много скоро този сертификат ако не е извършил такова кацане в скоро време).
Но това няма отношение към самото управление на самолета: може самолета да няма въобще компютри, а да има курсо-глисадна система (ILS)...

Re: За самолетите...

Публикувано: 20 авг 2011 00:37
от Chevrolet_Cavalier
Proximus написа:Най-вероятно е ставало въпрос че чрез лаптоп вкл. във вътрешната мрежа на самолета, може да се изпращат редица команди заместващи тези от уредите в кабината... и че е възможно да има такъв тип тестови софтуер.
Да, за това става въпрос. Говорих пак с него и той ми потвърди. През смях каза, че на пилотите им се "потели ръцете", ако не наложи да поемат управлението. Мисля, че катастрофата над Атлантика го доказва, макар и коствено.

Re: За самолетите...

Публикувано: 20 авг 2011 09:36
от slowtraveler
Това е вечната битка между техниците и пилотите :lol:
Техниците са вечно онеправдани, защото не са успели да станат пилоти...
А да кажеш 'пилот' е едно, а техник - съвсем друго :lol: Въпреки, че хората са едни и същи...
Навярно колегата е разправял, че техника може да да даде команда на изпълнителни механизми през лаптоп за да види дали изпълняват коректно командата. И съответно дали сензорите отчитат правилно. Но това е доста далеч от управлението на самолета...
Все едно да вържеш компютъра към автомобила и да го пренастроиш - да светне или угаси фаровете, или сервото да сработи в дадена посока, или да увеличи оборотите. Но това не означава, че монтьора/техника може да кара автомобила през лаптопа... :ches:

Re: За самолетите...

Публикувано: 20 авг 2011 11:30
от stinbg
Нещо се размечтахте ... Няма никаква вътрешна мрежа на никой самолет към която да се връзва лаптоп за управление или диагностика. Бордните компютри си "говорят" помежду си и само те са в състояние да правят диагностики или да поемат управлението - няма никакъв WiFi или LAN за да се свърже лаптоп към него, нито в тоалетната нито където и да е било другаде. Попитай колегата за кой самолет от бъдещето говори. Embraer се опитват да въведат някаква мрежа към която да се подкача компютър на земя за някакъв вид диагностика, но не знам докъде са стигнали - така или иначе на летящ самолет това не се случва.
А относно пилоти срещу техници е вярно, че е по-престижно да си пилот отколкото техник (поне за мнозинството ) и в Д.Митрополия мислех след като завърша за техник да се пробвам за пилот, но след стажа на летище София се уверих, че това да си пилот ще е интересно първите няколко месеца след което си остава само безкрайно киснене в пилотската кабина в съзерцаване на разни уреди и редовно недоспиване поради смяната на часовите зони и денонощните полети. Естествено те се мислят за много велики понеже летят - но лично за мен са си шофьорчета на самолети и всеки тийнейджър с малко часове на Flight Simulator е толкова пилот колкото и останалите - няма нищо изключително ( освен когато има и тогава четем разни доклади ). Относно заплащането - пилотските заплати не са толкова високи, колкото си мислят повечето хора. В WIZZ AIR примерно средната заплата е около 2-3 000 лв, а в България Еър 3-4 000. Командировките докарват повече пари отколкото самата заплата.

Re: За самолетите...

Публикувано: 21 авг 2011 00:28
от Proximus
Ами аз имах на предвид, че е възможно в по-съвременните самолети част от управлението и информацията от сензорите да върви по обща мрежа... както е с CAN при автомобилите (в никакъв случай не ви говоря за стандартните "офис" протоколи!). И че имайки евентуално достъп до въпросната шина, познавайки протокола на комуникация, могат да се вършат неща които по принцип ги върши бордовият компютър. Говоря на изуст и по принцип. Знам че с гражданското въздухоплаване, с цел постигане на максимална надеждност, малко бавно пробиват такива "нововъведения". Даже фърмуеъра на електронните модули, не се пише на стандартен програмен език като С, а се използва Ada. А и нещата там се развиват много по-бавно, в крайна сметка Еърбъс не пускат нов модел самолет на всеки 6месеца.

Иначе при изребителите си го има стандарта MIL-STD-1553, който представлява диференциална двойка, по която се предават серийно данни от бордовите системи. Използва се за първи пъти от F-16, a към ден днешен и руснаците го влагат в Миг-35. Екстрата е че се постига модулност на оборудването, и е възможно производители различни от Миг да предлагат допълнително оборудване за него, без да се правят някакви сериозни "реконсутрукции" по самолета.

Re: За самолетите...

Публикувано: 21 авг 2011 08:40
от stinbg
В гражданската авиация също се ползва стандарт за комуникация на борда - Aeronautical Radio, Incorporated (ARINC), но това не означава, че има свободен достъп до нея. Естествено е да се стандартизират нещата, защото иначе би било хаос, но това не означава, че всеки с лаптоп може да се рови из самолетната мрежа.

Re: За самолетите...

Публикувано: 02 сеп 2011 05:27
от Chevrolet_Cavalier
Вие взехте нещата много навътре. Става въпрос, че електрониката на практика кара самолета. А иначе искам да кажа, че няма друга машина, която да набира както MD-11. Имам чувството, че ще си налапам връзките на обувките.

Re: За самолетите...

Публикувано: 31 окт 2011 17:18
от slowtraveler
Ето един куриозен инцидент с летящо средство, което се среща с друго такова :lol: