ЧИП тунинг

За оптичен, силов, или аудио тунинг - покажете резултатите, похвалете се, или дайте идеи за повече комфорт и излъчване на возилото.
Съобщение
Автор
Потребителски аватар
kaiser666
Нов
Нов
Мнения: 54
Регистриран: 14 фев 2009 23:22
МПС: Opel kadet
От: Батановци
Име: Евлоги

ЧИП тунинг

#1 Непрочетено мнение от kaiser666 » 11 мар 2009 23:42

1Какво е чиптунинг?

При всеки автомобил снабден със система за електронно управление на двигателят съществува устройство (най-често обозначавано като “компютър”), което управлява всички процеси осъществяващи се по време на работа на мотора. Компютърът отчита данни на редица сензори, като: обороти, сигнал от ламбда сондата, количество въздух подавано към двигателя(чрез дебитомер), моментно положение на разпределителния вал, налягане на турбо-компресора (при наличен такъв) температури и други. Съществуват различни наименования на това устройство: Електронен блок на управление, Motorsteuergerat , ECU, Centralina, компютър... и т.н. За да изпълнява компютърът работата си както трябва и да управлява двигателят по оптимален начин той (компютърът) се нуждае от точно oпределен алгоритъм на работа или с други думи нуждае се от Логика по която да си върши работата. Алгоритъма на работа всъщност е една програма, която можем грубо казано да оприличим на BIOS-програмата при персоналните компютри. Във всяко от тези устройства (ECU) се намира чип на който е записана съответната управляваща програма. Класическият чиптунинг представлява подмяна на този чип с друг чип, който носи друга ''оптимизирана / променена'' програма. Реда на работа на ECU-то накратко е следния: 1. Запалваш колата и двигателя започва да работи, първоначално по специална програма, по която се стартира мотора. Двигателя се командва от ECU-то в което има чип с памет (нещо като схема по която работи двигателя). 2. Различни сензори подават сигнали на ECU-то за състоянието на двигателя. 3. Въз основа на подадените сигнали, ECU-то реагира контролирайки двигателя по друг начин като с това се осигурява максимално ефективна работа на двигателя. Начина по който реагира ECU-то на променящите се условия се определя от софтуера записан на чипа, който се намира в ECU-то (този чип се сменя при тунинг). Да вземем за пример Ламбда сондата. Това е сензор който отчита състоянието на изгорелите газове. В тях винаги има малко количество неотработени газове(наличие в тях на неизгоряло гориво), което количество се отчита от ламбда сондата. Ако има прекалено много неизгорели газове ECU-то променя сигналите си така, че в двигателя започва да се впръсква по малко гориво което от своя страна изгаря по-пълноценно (така се понижава разхода и се подобрява екологичността на мотора) и обратно при други стойности на ламбда коефициента може да се подава повече гориво. В чипа има определени таблици по които се смята при кои стойности на ламбдасондата колко гориво да се впръска. Ако се промени софтуера (таблиците) може да се постигне по-голяма мощност като се впръсква повече гориво (но не прекалено, защото идва момент в който не стига въздух за пълноценно горене), тоест при същите сигнали на сензорите ECU-то реагира по друг оптимизиран начин.
2. 2.Какви видове чиптунинг има?

Съществуват различни начини на чиптунинг:

1. Смяна на EPROM чип (класическият начин подходящ за повечето коли прозиведени преди 2000та година).

2. ОБД-тунинг OBD-Tuning (подходящ за по-новите модели коли, при които вместо да се сменя чипът, просто програмата която е записана в ECU-то се заменя с друга - оптимирана. Заменя се само програмата, а чипа си остава същия.

3. BDM - тунинг. Използва се при повечето компютри на моделите след 2003та година ( EDC16, ME9, SID803 и т.н.) При тези компютри управляващата програма се заменя с нова но не чрез смяна на чипа или през диагностичната букса а чрез тканареченият BDM-Interface.Това е устройство което прави контакт директно с платката на компютъра и чрез този контакт се заменя софтуера. Водещи производители на БДМ са немската EVC-elektronik , както и CMD и Dimsport. Съществуват и ефтини "китайчета" на пазара но с повечето от тях се съсипва компютърат на колата а и почти винаги с тях запояват по платката на самия компюър .
4. Resistortuning – най-често е вреден за двигателя. Нарича се още POWERBOX. При този тип тунинг се поставя аналогов преубразувател или определена комбинация от съпротивления. Възможни са две схеми на свързване:

4.1. Това устройство се поставя между двигателя и определени сензори, при което ECU-то получава ФАЛШИВИ данни и командва двигателя по друг начин.

4.2. Устройството се поставя между компютъра и двигателя при което подадените от компютъра сигнали и команди биват преобразувани и двигателя получава ФАЛШИВИ команди, което от своя страна води до определено, но не винаги контролируемо повишаване на мощтността.


Смяната на управляващата програма е много по-добър вариянт, защото сменяш цялата логика на ECU-то. Така е по-ефективен двигателя, защото всичко работи по определени закономерности(таблици). Разликата между нов софтуер и един Powerbox е огромна и по правило почти всички Powerboxове са дооста вредни за мотора.
3.При кои автомобили е възможен чиптунинг?

Чиптунинг е възможен при всички автомобили при които двигателят се управлява електронно:



Дизелови автомобили с електронна горивна помпа.Повечето са произведени след 1992ра година и почти всички са с директно впъскване на горивото ,тоест не са предкамерни мотори.(при различните марки автомобили са с ралични означения TDI, DCI , JTD, CDI, DTI)


Бензинови автомобили които също разполагат с компютър главно от 1990та година насам. Това са ПОЧТИ всички инжекционни мотори и моноинжекциони. Изключваме някои мотори при които инжекционната система изцяло механична и при които също момента на запалване на искрата не с еопределя от компютър.

Чиптунинг е НЕвъзможен при всички автомобили при които двигателят НЕ се управлява електронно:
Бензинови автомобили които без компютър главнопреди 1990та година насам. Това са всички мотори с карбуратор както и механични инжекций.



4.Какъв ефект да очаквам при моята кола?

Ефекта при атмосферни мотори (тоест двигатели без турбо) е около 7-12% от серийната мощност на автомобила. С други думи ако колата ви е с мощност 100 кнски сили а повишението е 9% то мощността след чипване е 109 конски сили. Грешно е да се мисли че при всеки мотор са възможни 12% повишение. Възможностите на чиптунинга зависят от самият мотор който искаме да тунинговаме. Ако още от завода двигателят излиза с много конструктивни резерви (един вид скопен още в завода) то тогава мощността може да се увеличи доста. Обратното важи за мотори при които почти нищо не може да се направи (защото заводски нямат запас от мощност който чипа да "отключи") и тогава повишението едва се усеща или изобщо не се усеща. :



Ефектът при мотори с принудително пълнене е много по-голям в сравнение с атмосферен мотор. Двигател с принудително пълнене се нарича мотор с турбокомпресор или механичен компресор (така наречените суперчарджъри). При турбомотори ефектът е 15-35% от серийната мощност на колата. Колко точно е максимално допустимото повишение си зависи от самият мотор.

5.Какви са рисковете за автомобилът ми?

Рисковете са , претоварен съединител , счупена турбина , прегряване на мотора , счупени бутала.

Ако някой има желание,мога да го свържа с човек,който наистина си разбира от работата.

Потребителски аватар
ogi
АДМИНИСТРАТОР
АДМИНИСТРАТОР
Мнения: 7110
Регистриран: 04 авг 2007 20:43
МПС: А6 quattro
От: София
Име: Оги

Re: ЧИП тунинг

#2 Непрочетено мнение от ogi » 12 мар 2009 00:09

Значи хубаво е да се предоставя източникът на информация, за да не бъде възприето като плагиатство, или авторски права. Човекът от ФИАТ-форума се е постарал наистина добре да го опише (имам много приятели във ALFA-FIAT-LANCIA форумите и с такива коли). Отделно един приятел тия дни си слага чип на А6-цата и знам доста подробности по въпроса. За всички останали - ето първоизточника на темата със снимки - http://www.fiat-bg.org/forum/viewtopic.php?t=34384
Един българин - хайдутин, двама българи - сговорна дружина, трима българи - чета с предател.
Изображение
ex A6 AKN MTИзображение
__.A6 BAU ATИзображение

Потребителски аватар
kaiser666
Нов
Нов
Мнения: 54
Регистриран: 14 фев 2009 23:22
МПС: Opel kadet
От: Батановци
Име: Евлоги

Re: ЧИП тунинг

#3 Непрочетено мнение от kaiser666 » 12 мар 2009 00:21

Човека ми е приятел и се занимава професионално с това,регистрирал се е в много форуми и има обяви,аз извадих най-важното,та някой като отвори "тунинг" раздела и се интересува да разбере какво е а не да му се дават какви ли не отговори.

п.п Не мисля,че има против да го цитирам,дори е в негова полза.

Потребителски аватар
авео
Модератор
Модератор
Мнения: 3086
Регистриран: 05 авг 2007 18:53
МПС: Шевролет Авео 1.4 16V
От: Пловдив

Re: ЧИП тунинг

#4 Непрочетено мнение от авео » 12 мар 2009 01:29

А,така! Направил си нещо смисленно и полезно. Не само да иронизираш с насмешка. :y:
" При секса е, като при игра на карти. Ако,нямаш добър партньор, ти трябва силна ръка"-Уди Алън

freakit
Минаващ
Минаващ
Мнения: 4
Регистриран: 15 юни 2009 23:05
МПС: chevorlet kalos
От: plovdiv
Име: nikolai

Re: ЧИП тунинг

#5 Непрочетено мнение от freakit » 16 юни 2009 23:33

самнявам се много но все пак да питам...., аз си имам кабел за тунинг на чипа през обд буксата .... савсем скоро си взех калос 2006 1,2 8в. но нямам файла.... някои дали ще бъде така добър да ми го предостави.... :) маила ми е rabit_89@mail.bg

Съобщение от модератор:
Ще ти го предоставим след като редактираш правописа си в мнението!

freakit
Минаващ
Минаващ
Мнения: 4
Регистриран: 15 юни 2009 23:05
МПС: chevorlet kalos
От: plovdiv
Име: nikolai

Re: ЧИП тунинг

#6 Непрочетено мнение от freakit » 18 юни 2009 23:18

еми съжелявам ама съм нов и по-принцип не влизам в форуми и такива така че квото и да е не е умишлено,така че вместо да ми се карате може да ми кажете ..... че поне да знам какво ми е !?>!>!@>? :o :( ;)

Потребителски аватар
Fantomasss
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 3222
Регистриран: 17 окт 2008 15:27
Skype: plekstor_a
МПС: Lanos SеX-16v-106 куци катъра
От: Сф братче център на просветата
Име: Грозданов

Re: ЧИП тунинг

#7 Непрочетено мнение от Fantomasss » 18 юни 2009 23:25

freakit написа:еми съжелявам ама съм нов и по-принцип не влизам в форуми и такива така че квото и да е не е умишлено,така че вместо да ми се карате може да ми кажете ..... че поне да знам какво ми е !?>!>!@>? :o :( ;)
Съобщение от модератор:
Никой не ти се кара, а просто такива са правилата на форума и е добре да ги спазваме!!! Иначе си добре дошъл!
Ако нямаш какво да правиш, не го прави тук...

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6340
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
От: Варна

Re: ЧИП тунинг

#8 Непрочетено мнение от slowtraveler » 19 юни 2009 12:43

Мисля, че чип-тунинг на нетурбиниран двигател си е чиста загуба на време и увеличаване на риска ECU-то да умре (при самото 'чипосване')...
Затова като гледам сериозните фирми въобще не се занимават с такава работа (особено пък на малък двигател)..
Какво очакваш от чип тунинга?
Ако някой ти обещава 10к.с. отгоре смятай, че те е излъгал...
А за увеличение на мощността с 2-3к.с. не си заслужава риска, а и няма да ги усетиш (сигурно такъв прираст/спад дава разликата в качеството на бензина)... (coolbeer)
До момента разхода на: ***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
ex Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение

Потребителски аватар
Fantomasss
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 3222
Регистриран: 17 окт 2008 15:27
Skype: plekstor_a
МПС: Lanos SеX-16v-106 куци катъра
От: Сф братче център на просветата
Име: Грозданов

Re: ЧИП тунинг

#9 Непрочетено мнение от Fantomasss » 19 юни 2009 12:58

Абе ако се чипоса дизелов мотор с турбо, конете стават бая.
Ако нямаш какво да правиш, не го прави тук...

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6340
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
От: Варна

Re: ЧИП тунинг

#10 Непрочетено мнение от slowtraveler » 19 юни 2009 13:06

@Fantomass:
slowtraveler написа:Мисля, че чип-тунинг на нетурбиниран двигател си е чиста загуба на време и увеличаване на риска ECU-то да умре (при самото 'чипосване').....
Все пак колегата пита за 'калос 2006 1,2 8V' :-))
Иначе при турбо-двигателите там е друга песен (shofiro2)
До момента разхода на: ***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
ex Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение

Потребителски аватар
Fantomasss
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 3222
Регистриран: 17 окт 2008 15:27
Skype: plekstor_a
МПС: Lanos SеX-16v-106 куци катъра
От: Сф братче център на просветата
Име: Грозданов

Re: ЧИП тунинг

#11 Непрочетено мнение от Fantomasss » 19 юни 2009 13:09

slowtraveler написа:@Fantomass:
slowtraveler написа:Мисля, че чип-тунинг на нетурбиниран двигател си е чиста загуба на време и увеличаване на риска ECU-то да умре (при самото 'чипосване').....
Все пак колегата пита за 'калос 2006 1,2 8V' :-))
Иначе при турбо-двигателите там е друга песен (shofiro2)
Да де , аз исках да кажа, че от дизелов мотор се изваждат повече коне, па дори и той да е без турбо.
Ако нямаш какво да правиш, не го прави тук...

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6340
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
От: Варна

Re: ЧИП тунинг

#12 Непрочетено мнение от slowtraveler » 22 юни 2009 23:37

Офтопик:
Те май само турбо-дизелите имат електронно управление, което може да се 'чипосва' :rofl:
Чипосването трябва да увеличи количеството гориво, което може да изгори за единица време. За да изгори е нужен въздух. А нетурбинираните двигатели са на границата на достатъчния въздух при максимална мощност.
А при турбодизела може да се увеличи въздуха, като се промени режима на работа на турбината.
Дори и турбината да е неуправляема, нейния дебит зависи и от количеството изгорели газове, което се увеличава при увеличено гориво (е - почва да пропушва като не стига въздуха ама нейсе).

А и нетурбиниран дизел от доста време не съм виждал (от времето когато карах 1.5 атмосферен дизел / 55к.с. - мъка....)...
До момента разхода на: ***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
ex Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение

Потребителски аватар
Fantomasss
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 3222
Регистриран: 17 окт 2008 15:27
Skype: plekstor_a
МПС: Lanos SеX-16v-106 куци катъра
От: Сф братче център на просветата
Име: Грозданов

Re: ЧИП тунинг

#13 Непрочетено мнение от Fantomasss » 23 юни 2009 08:24

slowtraveler написа:
Офтопик:
Те май само турбо-дизелите имат електронно управление, което може да се 'чипосва' :rofl:
Чипосването трябва да увеличи количеството гориво, което може да изгори за единица време. За да изгори е нужен въздух. А нетурбинираните двигатели са на границата на достатъчния въздух при максимална мощност.
А при турбодизела може да се увеличи въздуха, като се промени режима на работа на турбината.
Дори и турбината да е неуправляема, нейния дебит зависи и от количеството изгорели газове, което се увеличава при увеличено гориво (е - почва да пропушва като не стига въздуха ама нейсе).

А и нетурбиниран дизел от доста време не съм виждал (от времето когато карах 1.5 атмосферен дизел / 55к.с. - мъка....)...
Офтопик:
Има, има дизели с електронно управление, на Фолксвагените има един мотор 1.9 SDI , който няма турбо, но е с електронна помпа и става да се чипоса, е друг е въпроса колко ще върви, но ще е повече от бензинов мотор
Ако нямаш какво да правиш, не го прави тук...

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6340
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
От: Варна

Re: ЧИП тунинг

#14 Непрочетено мнение от slowtraveler » 23 юни 2009 13:48

Офтопик:
Fantomasss написа:
Офтопик:
Има, има дизели с електронно управление, на Фолксвагените има един мотор 1.9 SDI , който няма турбо, но е с електронна помпа и става да се чипоса, е друг е въпроса колко ще върви, но ще е повече от бензинов мотор
Прав си, че VAG имаха такива двигатели (май повечкото дизелови таксита шкода са с такива)..
Да ама тази атмосферка май бе 60к.с.
Колкото и да я чипосваш - не можеш на атмосферка да вдигнеш повече от 10% (което при тази мощност ще се увеличи с около 5-6к.с.)...
Причината е точно в недостига на въздух/кислород за да изгори горивото...
И ще е мноооого далеч от вървенето на нечипосана 1.9 съвременна атмосферна бензинка, дето ще е над 140-160к.с.
До момента разхода на: ***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
ex Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение

freakit
Минаващ
Минаващ
Мнения: 4
Регистриран: 15 юни 2009 23:05
МПС: chevorlet kalos
От: plovdiv
Име: nikolai

Re: ЧИП тунинг

#15 Непрочетено мнение от freakit » 27 юни 2009 23:42

момчета....някои ще ми каже ли каде бъркам в писането и искам да кажа че работя в автосервиз и с хора които само с чип тунинги километражи препрограмирванета на комп. и такива работи се занимават... значи при чип тунинга на обикновен мотор разликата е 3 до 4 процента а при турбилиран 30.... и ако беше добре за мотора.... то щяха да го правят в завода dd46

Отговори

Върни се в “Тунинг”