Страница 3 от 3

Re: Колко тормозите вашия автомобил (обороти)

Публикувано: 21 май 2013 10:19
от slowtraveler
ogi написа:Максималната скорост не съвпада с пика на въртящия момент, а би трябвало да е цел на изчислението...
Не съм съгласен, че трябва да е цел на изчислението ако имаш предвид въртящия момент на двигателя в частност.
Нужна е енергия/работа за компенсиране загубите при движение.
В един момент максималната отдадена енергия на двигателя се изравнява с загубите, които рязко се покачват с повишаване на скоростта и достигаш терминална скорост.
Тази нужна енергия е равна на работата, свършена от колелата за единица време - т.е. - мощността върху колелата.
Затова и максимално ускорение се получава при поддържане на двигателя в обороти на максимална мощност, а не максимален въртящ момент.

Отразено към мощността двигателя това е точно мощността на двигателя минус загуби на трансмисия.
Отразено към въртящия момент на двигателя, това е резултата от (въртящия момент по оборотите) - т.е. пак мощността, а не само зависещо от въртящия момент.
Затова и кривите на мощността и въртящия момент имат подобие, но не са еднакви - има участък при високите, където въртящия момент започва да спада, но мощността продължава да се покачва (въртящия момент спада с по-ниско темпо отколкото се покачват оборотите). След което при повечето двигатели настъпва прелом - близко до ограничителя въртящия момент започва да спада по-интензивно, което повлича след себе си спиране растежа на мощността, а в повечето случаи дори и лек спад.

Re: Колко тормозите вашия автомобил (обороти)

Публикувано: 21 май 2013 11:52
от dsuzunov
Ilyan написа:И на Есперото е нещо подобно. На 4-та стига до 6000 об./мин. На 5-та след 5000 об./мин започва да ги брои много бавно. Това е от мотор 95 к.с. (не знам колко от тях още са живи).
А за буса в Гърция стигна до 175км/ч по километраж, това само с една проба, защото глобите големи, нафтата нямаше да стигне до БГ.

Не знам за двойно дъно. Няколко пъти съм минавал през Кулата и Дунав мост с него и не е имало проблем.
Офтопик:
Де да знам. То там, в Костинброд нали сноват едни бусове с едни бюлетини....

Re: Колко тормозите вашия автомобил (обороти)

Публикувано: 21 май 2013 22:28
от stinbg
slowtraveler написа:
ogi написа:Максималната скорост не съвпада с пика на въртящия момент, а би трябвало да е цел на изчислението...
Не съм съгласен, че трябва да е цел на изчислението ако имаш предвид въртящия момент на двигателя в частност.
Нужна е енергия/работа за компенсиране загубите при движение.
В един момент максималната отдадена енергия на двигателя се изравнява с загубите, които рязко се покачват с повишаване на скоростта и достигаш терминална скорост.
Тази нужна енергия е равна на работата, свършена от колелата за единица време - т.е. - мощността върху колелата.
Затова и максимално ускорение се получава при поддържане на двигателя в обороти на максимална мощност, а не максимален въртящ момент...
Аз пък съм съгласен, че максималната скорост би съвпаднала с макс. въртящ момент ако това е целта на изчислението.
И не е вярно, че "максимално ускорение се получава при поддържане на двигателя в обороти на максимална мощност". Максималното ускорение на всяка една предавка е това при което имаме максимален въртящ момент на двигателя, а не максимална мощност. Обяснението е простичко - ускорението е толкова по-голямо, колкото въртящия момент към колелата е по-голям. Това е и причината на първа предавка въпросното ускорение да е максимално за всеки автомобил - там въртящия момент към колелата е максимален, а още по-голям е когато оборотите на двигателя са около максималния въртящ момент на самия двигател. Когато говорим за последната предавка (независимо 5,6 или 7-ма) максималното ускорение също ще бъде при макс. въртящ момент към колелата, което пък би съвпаднало с максималната постижима скорост, защото съпротивлението се покачва с увеличаване на скоростта и за фиксирана предавка, нашия въртящ момент също се покачва и така имаме ускорение докато въртящия момент, които се предава към колелата превишава стойността на въпросното съпротивление. В момента в който достигнем максималното ускорение въртящия момент към колелата се повишава и когато го подминем става така, че въртящия момент към колелата вече намалява (както и ускорението), а съпротивлението продължава да се увеличава - от тук нататък започваме да губим сериозно ускорението и много скоро силите се изравняват, поради факта, че движещата намалява, а съпротивляващата се увеличава. За да достигнем максималната възможна скорост, трябва така да изчислим последната предавка, че силата на съпротивление да върви близко до тази която ни бута (въртящия момент по рамото на гумата) и да се възползваме максимално от прираста на въртящ момент респективно ускорение докато не достигнем максимума, след което силите вече могат да се препокрият и по-нататъшно ускорение да не може да се постигне (или малко след пика на въртящия момент да се покрият).
Предполагам, че причината поради която не се гони максимална скорост е тази, че повече ни интересуват икономии при 120 км/ч, както и факта, че колата би била доста тромава на въпросната последна предавка изчислена да достигне 200 км примерно при 3800 оборота за бензинов автомобил.

Re: Колко тормозите вашия автомобил (обороти)

Публикувано: 21 май 2013 22:46
от miroki
максималното ускорение също ще бъде при макс. въртящ момент към колелата, което пък би съвпаднало с максималната постижима скорост
Нещо се разминава.
Максималният въртящ момент на моята кола е около 3400 оборота. (когато се движи на 5 та с около 120 км/ч) Но максималната скорост е на около 6000 оборота (когато се движи на 5 та с около 200 км/ч).
Т.е. съгласен съм , че ускорението е по-добро при обороти около максималния въртящ момент, но не и, че това е максималната скорост.

Re: Колко тормозите вашия автомобил (обороти)

Публикувано: 22 май 2013 08:10
от slowtraveler
stinbg написа:...Максималното ускорение на всяка една предавка е това при което имаме максимален въртящ момент на двигателя, а не максимална мощност. Обяснението е простичко - ускорението е толкова по-голямо, колкото въртящия момент към колелата е по-голям. ...
Разглеждаш проблема твърде едностранчиво - като за автомобил с една предавка...
Мощността е най-общо казано в к.с. P=T.w/7124, където Т-въртящия момент, w-оборотите
Обаче като преминеш през предавателните числа на трансмисията въртящия момент на колелата се получава много различен. И там сметките са много различни, защото до максимални обороти въпреки известния спад на въртящия момент на двигателя при по-високи обороти, спада при превключване на предавка (за да докараш двигателя до максималния му въртящ момент) е много по-голям.
Само при превключване от 1 на 2-ра предавка при мен въртящия момент върху колелата спада почти 2 (два) пъти...
Ако искаш можем да направим практически опит - ти ускорявай на 2-3-х. об/мин където ти е максималния въртящ момент, а аз ще ускорявам на 5.5-6.5об/мин където ми е максималната мощност :lol:
Пък да видим кой ускорява по-добре :P

Re: Колко тормозите вашия автомобил (обороти)

Публикувано: 22 май 2013 19:28
от stinbg
slowtraveler написа:
stinbg написа:...Максималното ускорение на всяка една предавка е това при което имаме максимален въртящ момент на двигателя, а не максимална мощност. Обяснението е простичко - ускорението е толкова по-голямо, колкото въртящия момент към колелата е по-голям. ...
Разглеждаш проблема твърде едностранчиво - като за автомобил с една предавка...
Всъщност съм написал "Максималното ускорение на всяка една предавка е това при което имаме максимален въртящ момент на двигателя, а не максимална мощност."
Това означава, че Маздата на 3-та при 100 км ще ускорява по-добре отколкото на 5-та предавка, но максималното ускорение на 3-та предавка ще бъде там където е максималния въртящ момент на двигателя или около 3800 оборота или 70 км/ч примерно, а не при 100 км/ч. Същото важи и за 5-та предавка, максимално ускорение колата ще има пак около 3800 оборота или 130 км/ч примерно, а не при 6000 оборота и 200 км/ч.
От друга страна обаче, разгледано по-многостранчиво, може би максимална скорост наистина ще постигнем при обороти равни на максималната мощност точно поради това, че спада на въртящия момент е по-малък от увеличението на оборотите което пък ни дава необходимата мощност да се борим със съпротивлението :ches: