Смяна на гуми
Публикувано: 22 дек 2012 20:33
Колеги, повдигам тази тема, защото се отчаях от НЕКАДЪРНИ гумаджии и търговци на гуми....
Предисторията:
1. Борих се тъпо и упорито с гумаджия (към фирмен магазин на гуми) за да ми признаят дефектна гума. Три пъти сваля гумата, пребалансира (излиза винаги 0/0грама), а колата тресе... Не било от гумата, а от окачването. Накрая аз се наведох да огледам гумата докато се върти на баланс-машината и видях голям балон на самия протектор. Според мен гумаджията, дето това му е работата би трябвало да сам да установи проблема
2. На една предишна кола купих втора ръка джанти. Централния отвор различен. Гумаджията ги монтира с втулки. Ама метални. Явно не лягаха добре (после видях, че стърчат с 0.5мм) защото започнаха едни вибрации при 80км/ч - не ви е работа. След мое настояване и спор с гумаджиите за причините(то тази втулка никаква работа не вършела - болтовете държали джантата), направиха нови тефлонови втулки та се пооправиха нещата. От тогава се зарекох да не избирам джанти, непригодени 'заводски' към дадения автомобил.
3. Монтираха нови джанти със зимни гуми на маздата (колата беше на 2 месеца). Голям и известен магазин за гуми и джанти.. На пролет отидох да ми ги свалят и сложат летните гуми (предлагаха и склад на гуми)... Е да, ама гайките не се развиват дори при повишено налягане на въздуха. С много бой с чук по гайките успяха да ги отдадат (бяха ги завили с гайковерт).
4. В същия магазин по същото време купихме на колегата джанти/гуми за РАВ 4... Явно равката излезе по-слаба. Напролет скъсаха 2-3 шпилки докато се опитваха да развият гайките.
От тогава не посещавах гумаджии.
До оня ден във виелицата...
Жената все и трябваше колата. Въпреки, че видях прогнозата просто нямах никакъв шанс да ги сменя гумите (от 2 седмици се опитвам да я свърша тази работа на кашкая, а на маздата си ги смених преди 2 седмици)...
Та във виелицата имах възможност да вкарам колата в подземен гараж на хотел и да си ги сменя, или да отида до гумаджия. Викам си - да не се цапам и да студувам. Отивам при гумаджия. Гледам - завива гайките с ключ на ръка - дооообре. Смени гумите след много мрънкане. Първо, че било гадно времето. След това смъкна едното колело, сложи новото и каза 'ама аз не мога да го монтирам, щото нямам такъв ключ (джантата е италианска, и там обикновено се ползват или тънък камък за стандартни гайки, или директно имбусни гайки).
Имам в колата тънък камък, та успя да ги завие.
Два дни карах колата на жената, че тя не искаше да рискува по снеговете тук (чист късмет, защото тя едва ли щеше да забележи проблема).
На втория ден попочистиха пътищата, намаля подскачането по снега/леда и изведнъж на около 80км/ч започнах да усещам притеснителна вибрация. Първоначално го отдадох на ледени парчета в джантата. Но леда се постопи, а вибрацията остана. Взех ключа и проверих натяга на гайките... Всички гуми, с изключение на една - добре затегнати.
Предна лява гума - ВСИЧКИ гайки спокойно се навиха с още оборот, оборот и половина (секретната гайка - на ръка два оборота, и след това - вече с ключа)!!!
Усети се как се прибра джантата към главината....
Та май това ми бе последната смяна на гуми при гумаджия...
П.С. май малко под афект го писах горното, ама в края на краищата това е рутинна и ЛЕСНА работа, без нужда от никаква квалификация, и за която някои хора си получават парите, но от нея ти зависи безопасността. Не може такава мърлящина да се шири из тези среди.
П.П.С. Във Варна май само на едно място завиват гумите с динамометричен ключ...
Предисторията:
1. Борих се тъпо и упорито с гумаджия (към фирмен магазин на гуми) за да ми признаят дефектна гума. Три пъти сваля гумата, пребалансира (излиза винаги 0/0грама), а колата тресе... Не било от гумата, а от окачването. Накрая аз се наведох да огледам гумата докато се върти на баланс-машината и видях голям балон на самия протектор. Според мен гумаджията, дето това му е работата би трябвало да сам да установи проблема
2. На една предишна кола купих втора ръка джанти. Централния отвор различен. Гумаджията ги монтира с втулки. Ама метални. Явно не лягаха добре (после видях, че стърчат с 0.5мм) защото започнаха едни вибрации при 80км/ч - не ви е работа. След мое настояване и спор с гумаджиите за причините(то тази втулка никаква работа не вършела - болтовете държали джантата), направиха нови тефлонови втулки та се пооправиха нещата. От тогава се зарекох да не избирам джанти, непригодени 'заводски' към дадения автомобил.
3. Монтираха нови джанти със зимни гуми на маздата (колата беше на 2 месеца). Голям и известен магазин за гуми и джанти.. На пролет отидох да ми ги свалят и сложат летните гуми (предлагаха и склад на гуми)... Е да, ама гайките не се развиват дори при повишено налягане на въздуха. С много бой с чук по гайките успяха да ги отдадат (бяха ги завили с гайковерт).
4. В същия магазин по същото време купихме на колегата джанти/гуми за РАВ 4... Явно равката излезе по-слаба. Напролет скъсаха 2-3 шпилки докато се опитваха да развият гайките.
От тогава не посещавах гумаджии.
До оня ден във виелицата...
Жената все и трябваше колата. Въпреки, че видях прогнозата просто нямах никакъв шанс да ги сменя гумите (от 2 седмици се опитвам да я свърша тази работа на кашкая, а на маздата си ги смених преди 2 седмици)...
Та във виелицата имах възможност да вкарам колата в подземен гараж на хотел и да си ги сменя, или да отида до гумаджия. Викам си - да не се цапам и да студувам. Отивам при гумаджия. Гледам - завива гайките с ключ на ръка - дооообре. Смени гумите след много мрънкане. Първо, че било гадно времето. След това смъкна едното колело, сложи новото и каза 'ама аз не мога да го монтирам, щото нямам такъв ключ (джантата е италианска, и там обикновено се ползват или тънък камък за стандартни гайки, или директно имбусни гайки).
Имам в колата тънък камък, та успя да ги завие.
Два дни карах колата на жената, че тя не искаше да рискува по снеговете тук (чист късмет, защото тя едва ли щеше да забележи проблема).
На втория ден попочистиха пътищата, намаля подскачането по снега/леда и изведнъж на около 80км/ч започнах да усещам притеснителна вибрация. Първоначално го отдадох на ледени парчета в джантата. Но леда се постопи, а вибрацията остана. Взех ключа и проверих натяга на гайките... Всички гуми, с изключение на една - добре затегнати.
Предна лява гума - ВСИЧКИ гайки спокойно се навиха с още оборот, оборот и половина (секретната гайка - на ръка два оборота, и след това - вече с ключа)!!!
Усети се как се прибра джантата към главината....
Та май това ми бе последната смяна на гуми при гумаджия...
П.С. май малко под афект го писах горното, ама в края на краищата това е рутинна и ЛЕСНА работа, без нужда от никаква квалификация, и за която някои хора си получават парите, но от нея ти зависи безопасността. Не може такава мърлящина да се шири из тези среди.
П.П.С. Във Варна май само на едно място завиват гумите с динамометричен ключ...