Колеги, повдигам тази тема, защото се отчаях от НЕКАДЪРНИ гумаджии и търговци на гуми....
Предисторията:
1. Борих се тъпо и упорито с гумаджия (към фирмен магазин на гуми) за да ми признаят дефектна гума. Три пъти сваля гумата, пребалансира (излиза винаги 0/0грама), а колата тресе... Не било от гумата, а от окачването. Накрая аз се наведох да огледам гумата докато се върти на баланс-машината и видях голям балон на самия протектор. Според мен гумаджията, дето това му е работата би трябвало да сам да установи проблема
2. На една предишна кола купих втора ръка джанти. Централния отвор различен. Гумаджията ги монтира с втулки. Ама метални. Явно не лягаха добре (после видях, че стърчат с 0.5мм) защото започнаха едни вибрации при 80км/ч - не ви е работа. След мое настояване и спор с гумаджиите за причините(то тази втулка никаква работа не вършела - болтовете държали джантата), направиха нови тефлонови втулки та се пооправиха нещата. От тогава се зарекох да не избирам джанти, непригодени 'заводски' към дадения автомобил.
3. Монтираха нови джанти със зимни гуми на маздата (колата беше на 2 месеца). Голям и известен магазин за гуми и джанти.. На пролет отидох да ми ги свалят и сложат летните гуми (предлагаха и склад на гуми)... Е да, ама гайките не се развиват дори при повишено налягане на въздуха. С много бой с чук по гайките успяха да ги отдадат (бяха ги завили с гайковерт).
4. В същия магазин по същото време купихме на колегата джанти/гуми за РАВ 4... Явно равката излезе по-слаба. Напролет скъсаха 2-3 шпилки докато се опитваха да развият гайките.
От тогава не посещавах гумаджии.
До оня ден във виелицата...
Жената все и трябваше колата. Въпреки, че видях прогнозата просто нямах никакъв шанс да ги сменя гумите (от 2 седмици се опитвам да я свърша тази работа на кашкая, а на маздата си ги смених преди 2 седмици)...
Та във виелицата имах възможност да вкарам колата в подземен гараж на хотел и да си ги сменя, или да отида до гумаджия. Викам си - да не се цапам и да студувам. Отивам при гумаджия. Гледам - завива гайките с ключ на ръка - дооообре. Смени гумите след много мрънкане. Първо, че било гадно времето. След това смъкна едното колело, сложи новото и каза 'ама аз не мога да го монтирам, щото нямам такъв ключ (джантата е италианска, и там обикновено се ползват или тънък камък за стандартни гайки, или директно имбусни гайки).
Имам в колата тънък камък, та успя да ги завие.
Два дни карах колата на жената, че тя не искаше да рискува по снеговете тук (чист късмет, защото тя едва ли щеше да забележи проблема).
На втория ден попочистиха пътищата, намаля подскачането по снега/леда и изведнъж на около 80км/ч започнах да усещам притеснителна вибрация. Първоначално го отдадох на ледени парчета в джантата. Но леда се постопи, а вибрацията остана. Взех ключа и проверих натяга на гайките... Всички гуми, с изключение на една - добре затегнати.
Предна лява гума - ВСИЧКИ гайки спокойно се навиха с още оборот, оборот и половина (секретната гайка - на ръка два оборота, и след това - вече с ключа)!!!
Усети се как се прибра джантата към главината....
Та май това ми бе последната смяна на гуми при гумаджия...
П.С. май малко под афект го писах горното, ама в края на краищата това е рутинна и ЛЕСНА работа, без нужда от никаква квалификация, и за която някои хора си получават парите, но от нея ти зависи безопасността. Не може такава мърлящина да се шири из тези среди.
П.П.С. Във Варна май само на едно място завиват гумите с динамометричен ключ...
Смяна на гуми
- slowtraveler
- Глобален модератор
- Мнения: 6340
- Регистриран: 15 ное 2008 19:17
- МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
- От: Варна
- The Stig
- Модератор
- Мнения: 2761
- Регистриран: 20 мар 2010 19:43
- Skype: hihit_
- МПС: Audi A3 8P / Lanos
- От: Плевен/Белене
- Име: Стефан Арабаджиев
Re: Смяна на гуми
Определено има много малко наистина кадърни и съвестни "гумаджии"....
Аз лично вече 5 години се доверявам само на 1 човек да се занимава с гумите/джантите на колите(въпреки, че ми е на 30 км от дома и ми е супер неудобно да се мъкна с джантите и гумите, а и не работи евтино), с който вече кажи-речи сме приятели. Само 1 път "му изневерих" и то защото бързах, казах си "Кво толкова, всички са майстори и си разбират от работата"... е да ама не - щях да направя по-добър баланс на ръка отколкото ония балък с машината...
Наистина много трябва да се внимава с това, защото понякога могат да станат големи бели, без ние водачите/потребителите да имаме ни най малка вина...
Аз лично вече 5 години се доверявам само на 1 човек да се занимава с гумите/джантите на колите(въпреки, че ми е на 30 км от дома и ми е супер неудобно да се мъкна с джантите и гумите, а и не работи евтино), с който вече кажи-речи сме приятели. Само 1 път "му изневерих" и то защото бързах, казах си "Кво толкова, всички са майстори и си разбират от работата"... е да ама не - щях да направя по-добър баланс на ръка отколкото ония балък с машината...
Наистина много трябва да се внимава с това, защото понякога могат да станат големи бели, без ние водачите/потребителите да имаме ни най малка вина...
- dsuzunov
- VIP потребител
- Мнения: 5794
- Регистриран: 25 яну 2008 17:52
- МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
- От: Пловдив
- Име: Димитър
Re: Смяна на гуми
Може Жоре, може.май малко под афект го писах горното, ама в края на краищата това е рутинна и ЛЕСНА работа, без нужда от никаква квалификация, и за която някои хора си получават парите, но от нея ти зависи безопасността. Не може такава мърлящина да се шири из тези среди.
В квартала всички гумаджии са цигани.
Нищо лично към етноса, но такива поразии правят по гумите, че да му се приреве на човек.
Карам спукана гума. В грайфера се нахакала една видия, но не перпендикулярно, а косо.
Извади я и като почна с бормашината и един шмиргелов камък да почиства отвътре (за да залепи лепенката), докато се усетя, стигнал до платовете. Повече там не стъпих.
Ходя до една фирма, от които си купувам гумите. Наглед са неугледни, но развиват с гайковерт, а стягат с динамометричен ключ. Задължително сменят винтилите.
По повод затягането и недозатягането:
-участвах в оглед на ПТП с ударен пешеходец (счупени таз и бедрена кост) Жената я беше ударила задна лява гума на Мицубиши Паджеро. По време на движение, от Асеновград до Пловдив, влизайки в града, гайките се развиват - 5 бр, гумата изскача, пресича другото платно, качва се на тротоара и удря жената. За лош късмет, това става на место, където е прекъсната разделителната ивица и нищо не спира колелото.
В последствие разбрах, че водачът на колата, преди да тръгне е правил задна дясна гума в Асеновград. Пропътувал е 20 км. до Пловдив и чак тогава е изскочила. До колкото ми е известно, имаше граждански иск от застрахователя към гумаджията, извършил ремонта. Как е приключила съдебната сага, незнам.
Офтопик:
- Izparitel
- Глобален модератор
- Мнения: 10311
- Регистриран: 17 фев 2008 20:20
- МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
- От: Най-голямото село в БГ /София/
Re: Смяна на гуми
На мен ми се е случвало в сервиз на СБА в Ботунец да ми завият гайките само на няколко оборота на ръка. При потегляне се чу причукване, но майстора твърдеше, че всичко било точно. Накрая като не се разбра от какво е проблема тръгнах да излизам от сервиза и майстора се развика. Оказа се, че видял от какво е потропването и си призна, че е забравил да завие гайките.
- slowtraveler
- Глобален модератор
- Мнения: 6340
- Регистриран: 15 ное 2008 19:17
- МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
- От: Варна
Re: Смяна на гуми
На маздата правих гума преди 3-4 дни.... Бе се нахакала вида (за първи път пукам гума от доста години).
Тъй-като нямам резервна гума, напомпах с компресора (за около 4 минути я направи от 0 до 2.4 атм) и я спрях при гумаджии близо до офиса.
Обаче рано сутринта гумаджиите не работят, и затова спрях колата на удобно близко до тях място (около 10 м).
Към обяд отивам да им кажа да оправят гумата (тя пак си е на 0 атм)...
Опъват маркучите и заявяват 'ама то не става, щото пистолета не стига до там'
Учудено ме изгледаха, като им казах, че за целта има и ръчни ключове
Но след изваждането на видата подходиха добре - на ръка с кръгла пила (спец-инструмент към фитила) напипаха посоката, зачистиха и залепиха гумата.
Засега нямам проблем с нея.
Тъй-като нямам резервна гума, напомпах с компресора (за около 4 минути я направи от 0 до 2.4 атм) и я спрях при гумаджии близо до офиса.
Обаче рано сутринта гумаджиите не работят, и затова спрях колата на удобно близко до тях място (около 10 м).
Към обяд отивам да им кажа да оправят гумата (тя пак си е на 0 атм)...
Опъват маркучите и заявяват 'ама то не става, щото пистолета не стига до там'
Учудено ме изгледаха, като им казах, че за целта има и ръчни ключове
Но след изваждането на видата подходиха добре - на ръка с кръгла пила (спец-инструмент към фитила) напипаха посоката, зачистиха и залепиха гумата.
Засега нямам проблем с нея.
Офтопик: