Колегиалност и етика при управлението на МПС

За втората "жена" - колата и всичко свързано с нея.
Съобщение
Автор
Потребителски аватар
ogi
АДМИНИСТРАТОР
АДМИНИСТРАТОР
Мнения: 7110
Регистриран: 04 авг 2007 20:43
МПС: А6 quattro
От: София
Име: Оги

Колегиалност и етика при управлението на МПС

#1 Непрочетено мнение от ogi » 29 ное 2012 20:55

Предполагам всеки се сблъсква ежедневно с липсата на етика от останалите участници на движението -примерно обичайните прецаквания - на опашката в задръстването тарикати в насрещното (каквито никога не пускам, ако се опитат да се приберат пред мен); също така каращи в лява лента, при свободна дясна; коли в дясна (по-празна) лента на кръстовище, завиващи наляво и т.н. и т.н. Аз съм от тия, които много се борят по пътя срещу подобни идиоти. Нека видим другата страна на нещата с долното клипче, което показва конкретен пример на обратното:


http://www.youtube.com/watch?v=v8SAYuvCX3w" onclick="window.open(this.href);return false;

Дано малко по малко движението става по-културно, каквато тенденция се наблюдава последните години. Нека малко повече си ползваме мигачите - не хабят толкова ток; да пускаме нещастните коли, опитващи се да се включат в движението, както и пешеходците, които чакат страхливо на тротоара да остане празно на пътя, за да минат.
Един българин - хайдутин, двама българи - сговорна дружина, трима българи - чета с предател.
Изображение
ex A6 AKN MTИзображение
__.A6 BAU ATИзображение

Потребителски аватар
dsuzunov
VIP потребител
VIP потребител
Мнения: 5794
Регистриран: 25 яну 2008 17:52
МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
От: Пловдив
Име: Димитър

Re: Колегиалност и етика при управлението на МПС

#2 Непрочетено мнение от dsuzunov » 29 ное 2012 21:28

Има неписани шофьорски правила. Те не се учат в курсовете, а с практиката.
Винаги използвам сигнализацията с мигачите, когато някой се опитва да изпреварва.
Не карам агресивно и със спортен стил и за това повечето ме изпреварват.
Имам правило, когато потеглям от кръстовище, се стремя да го напусна по възможно най-бързия начин. Също така, не влизам, когато все още не са се изтеглили останалите.
Понеже работя с автомобил със специален режим, там също си има неписани правила. Много пъти се е случвало, колега да пусне сирена или лампа, когато карам. След няколко предизвикани от мен скандала, вече само аз решавам кога да го използвам. Включвам сигнализацията само когато изрично се налага, а не за да тормозя останалите. Забелязвам, че младоците в службата злоупотребяват с това и нерядко се караме.
Пловдив, както повечето знаят е доста спокоен град и общо взето, движението не е натоварено. Едни от най-толерантните на пътя са таксиметровите шофьори и приказките за пословичната им наглост на пътя важат само за 1-2% от тях. Поне в Пловдив е така.
Изображение

Потребителски аватар
pamporov
Активен
Активен
Мнения: 571
Регистриран: 06 май 2012 22:27
Skype: g.pamporov
МПС: Lacetti 1.8; VOLVO S40 II
От: Plovdiv

Re: Колегиалност и етика при управлението на МПС

#3 Непрочетено мнение от pamporov » 29 ное 2012 21:46

Скоро пътувах до Търново. След Габрово пред мен имаше един бус. На няколко пъти ми даваше десен мигач и аха да го изпреваря и се оказваше че има кола насреща ми. Сякаш искаше да предизвика нарочно катастрофа и да си гледа сеира! :-o Накрая спрях и го оставих да отмине, починах си 5 мин. Недоумявам що за човек беше този?!? Съжалявам че не записах номера.

Потребителски аватар
ogi
АДМИНИСТРАТОР
АДМИНИСТРАТОР
Мнения: 7110
Регистриран: 04 авг 2007 20:43
МПС: А6 quattro
От: София
Име: Оги

Re: Колегиалност и етика при управлението на МПС

#4 Непрочетено мнение от ogi » 29 ное 2012 21:54

dsuzunov написа:Има неписани шофьорски правила. Те не се учат в курсовете, а с практиката.
Винаги използвам сигнализацията с мигачите, когато някой се опитва да изпреварва.
Не карам агресивно и със спортен стил и за това повечето ме изпреварват.
Имам правило, когато потеглям от кръстовище, се стремя да го напусна по възможно най-бързия начин. Също така, не влизам, когато все още не са се изтеглили останалите.
Когато карам по-бавно (проблем, оглеждам се за нещо, или каквото и да било) винаги настъпвам банкета и сигнализирам с десен мигач, ако има пространство за изпреварване. Все си мисля, че всеки знае описаните горе неща, но явно не е така, та за това пуснах тази тема. Независимо с какъв стил се кара, етикецията би била полезна за всеки, аз ако бързам никога няма да святкам на някой пред мен, защото просто бавно изпреварва - просто толкова си може - изчаквам! Дразня се като кара някой в 3-лентово шосе в лява лента при липса на коли отдясно - лява лента е за изпреварване! Едно ауди така ми засвятка веднъж на магистралата, ама от километър още назад и като го настъпах по опашката го гоних от пловдив до пазарджик и му изпържих веждите, нещо конете му се оказаха уморени, ама иначе знае да святка на всички по пътя без повод... На кръстовище не влизам, ако има неизтеглени коли също, пък отзад ако ще и филхармонията да засвири...
Един българин - хайдутин, двама българи - сговорна дружина, трима българи - чета с предател.
Изображение
ex A6 AKN MTИзображение
__.A6 BAU ATИзображение

Потребителски аватар
The Stig
Модератор
Модератор
Мнения: 2761
Регистриран: 20 мар 2010 19:43
Skype: hihit_
МПС: Audi A3 8P / Lanos
От: Плевен/Белене
Име: Стефан Арабаджиев

Re: Колегиалност и етика при управлението на МПС

#5 Непрочетено мнение от The Stig » 29 ное 2012 21:58

Днес бях много добре напсуван от двама "шофьори" , защото спрях на пешеходна пътека, за да мине мъж с малко момиченце. Просто нямам думи, с такива изроди не си заслужава да се разправяш... и това е само един прост пример от ежедневието. И аз не бързам като карам извън града и когато имам възможност ползвам мигача, но ми е писнало да влизам в банкета или да се чудя къде да се намърдам, защото някой "Шумахер" ме изпреварва в най-лошия момент... :swear:
За жалост почти не я виждам колегиалността на пътя. Дано това се промени.
Изображение

Потребителски аватар
ogi
АДМИНИСТРАТОР
АДМИНИСТРАТОР
Мнения: 7110
Регистриран: 04 авг 2007 20:43
МПС: А6 quattro
От: София
Име: Оги

Re: Колегиалност и етика при управлението на МПС

#6 Непрочетено мнение от ogi » 29 ное 2012 22:03

Пешеходните пътеки са ми малко стрес, защото много обичам да спирам на тях, а преди няколко години ме изхакаха отзад така (бях със служебна кола), а спирането бе на моторна спирачка, демек плавно, добре че не ударихме човека и нямаше пострадали. От тогава като спирам на пешеходна пътека все гледам и назад и напред, и като видя прекалено бързо наближаващи фарове в огледалото просто минавам пътеката, ако няма човек пред мен...
Един българин - хайдутин, двама българи - сговорна дружина, трима българи - чета с предател.
Изображение
ex A6 AKN MTИзображение
__.A6 BAU ATИзображение

botzko
Редовен
Редовен
Мнения: 127
Регистриран: 22 дек 2009 13:42
МПС: Daewoo Tacuma 2.0 (2001)
От: София
Име: botzko

Re: Колегиалност и етика при управлението на МПС

#7 Непрочетено мнение от botzko » 29 ное 2012 22:41

Е в школата съм научил доста неща - макар и да ги няма по правилниците и листовките инструкторите ни ги казваха (стига да има кой да ги слуша). Също така и доста съм научил от баща ми и начинът по който той е карал докато съм бил малък. Когато съм на пътя гледам да съм колегиален и каквото и да правя гледам да не преча или застрашавам останалите участниц в движението - било то моторни превозни средства или пешеходци. Когато съм в грешка си поемам последствията - например когато влезна в еднопосочна улица (в насрещното) и пред мен се появи кола аз се връщам назад, независимо дали колата има къде да ме изчака или може да ме пропусне при желание.
Е случвало ми се е и да съм кретен - неправилни престроявания, ускоряване за да хвана светофара на жълто и подобни (най-често в лоши дни).

Що се отнася до колегиалността в Пловдив - направило ми е впечатление, че там много рядко пускат коли да се включат в улици с предимство, независимо че има задръстване и никъде няма да отидеш, като не позволиш на колата без предимство да се включи. Това го забелязвам и в други градчета, най-вероятно защото нямат големи задръствания и никога не са чакали дълго, за да ги пуснат.

botzko
Редовен
Редовен
Мнения: 127
Регистриран: 22 дек 2009 13:42
МПС: Daewoo Tacuma 2.0 (2001)
От: София
Име: botzko

Re: Колегиалност и етика при управлението на МПС

#8 Непрочетено мнение от botzko » 29 ное 2012 22:43

ogi написа:Пешеходните пътеки са ми малко стрес, защото много обичам да спирам на тях, а преди няколко години ме изхакаха отзад така (бях със служебна кола), а спирането бе на моторна спирачка, демек плавно, добре че не ударихме човека и нямаше пострадали. От тогава като спирам на пешеходна пътека все гледам и назад и напред, и като видя прекалено бързо наближаващи фарове в огледалото просто минавам пътеката, ако няма човек пред мен...
На няколко пъти ми се е случвало да спирам на пешеходни пътеки и идиотите зад мен да ме заобикалят, за да ме изпреварват. Слава богу не се е случвало да одарят пешеходец.

Потребителски аватар
ogi
АДМИНИСТРАТОР
АДМИНИСТРАТОР
Мнения: 7110
Регистриран: 04 авг 2007 20:43
МПС: А6 quattro
От: София
Име: Оги

Re: Колегиалност и етика при управлението на МПС

#9 Непрочетено мнение от ogi » 29 ное 2012 22:59

botzko написа:Що се отнася до колегиалността в Пловдив - направило ми е впечатление, че там много рядко пускат коли да се включат в улици с предимство, независимо че има задръстване и никъде няма да отидеш, като не позволиш на колата без предимство да се включи. Това го забелязвам и в други градчета, най-вероятно защото нямат големи задръствания и никога не са чакали дълго, за да ги пуснат.
В това отношение в Сф шофьорите са най-толерантни - намаляват наглите подавания на предницата в булеварда, не е необходимо да чакаш да те пуснат, или да се престроиш, обаче "непобедимите" все още си наглеят с пререждането; в Пловдив като цяло шофьорите се реят из платната без мигачи и не обичат да пускат други коли пред пътя си, също и сигнализиращата уредба - светофарите са настроени лошо, левите завои са лошо регулирани и т.н., но съм забелязал, че последните години се подобряват нещата там. Най-зле от всички градове е Варна - там е най-неколегиалното шофиране, което съм виждал за голям град с висока натовареност и не забелязвам никаква тенденция за подобрение...
Един българин - хайдутин, двама българи - сговорна дружина, трима българи - чета с предател.
Изображение
ex A6 AKN MTИзображение
__.A6 BAU ATИзображение

Потребителски аватар
stinbg
Активен
Активен
Мнения: 793
Регистриран: 31 окт 2010 21:19
МПС: 206 cc, Citroen DS5 H
От: София
Име: Stoyan

Re: Колегиалност и етика при управлението на МПС

#10 Непрочетено мнение от stinbg » 29 ное 2012 23:11

The Stig написа:Днес бях много добре напсуван от двама "шофьори" , защото спрях на пешеходна пътека, за да мине мъж с малко момиченце. Просто нямам думи, с такива изроди не си заслужава да се разправяш... и това е само един прост пример от ежедневието. И аз не бързам като карам извън града и когато имам възможност ползвам мигача, но ми е писнало да влизам в банкета или да се чудя къде да се намърдам, защото някой "Шумахер" ме изпреварва в най-лошия момент... :swear:
За жалост почти не я виждам колегиалността на пътя. Дано това се промени.
Зависи от ситуацията - ако бащата и момиченцето си изчакват културно да отминат колите които идват, което лично за мен е най-безопасно и бързо не се налага да се спира. Безопасно защото при спряла кола в едната лента видимостта в другата се скрива, както и тази назад и винаги може да изскочи някой отнякъде в гръб. Бързо защото ако колата е на 30-тина метра и се движи с 60 км/ч което е близо 17 м/сек ще и трябват по-малко от 2 секунди за да ни подмине и да пресечем напълно безопасно с цялата видимост към пътя и около 7-8 секунди за да спре и ние да сме спокойни че е спряла за да преминем. Та от тази гледна точка ако си се престарал в спирането при условие, че бащата е чакал и с това си престараване си създал ситуация за този зад теб - донякъде е оправдано това, че са се разсърдили. Естествено тук идва и разбирането на всеки за конкретната ситуация - за бабата и внучето нещата са много различни. Като цяло и аз се дразня на тия дето играят по-светци от Папата - всичката тази излишна "учтивост" ми бие на истинско лицемерие на моменти. Не казвам, че не трябва да се спира по пешеходни пътеки ама то пък и не е нужно да скачат разни малоумници за да проверят ще успея ли да спра в оставащите 10 метра. При нас естествено виновен е винаги водача благодарение на всички малоумници работещи в КАТ - за тях каквото и да се случи водача е виновен. Тук се сещам за не много приятна случка, която ми се случи в Германия и по-конкретно в град Бон. Тръгвам на светофар, правя ляв завой и започвам да се ускорявам покрай спрелите отляво за същия този светофар коли. Преди да достигна и 20 км/ч зад един от спрелите бусове изскача тичайки дете буквално на 1 метър пред колата - преди да разбера какво точно става детето вече беше на предния капак с глава до предното стъкло. Натиснал съм спирачката не знам точно кога, но детето се удари съвсем леко в челното стъкло и след това се изстреля напред (явно колата вече спираше интензивно, а детето беше приело онези 20 км/ч). Не се сетих да отпусна спирачката за да не падне детето от колата и то съответно полетя напред с въпросните 20 км вследствие на което си удари лошо коляното и главата. Аз естествено бях "умрял" няколко пъти докато асимилирах какво се случва и като видях как се търкаля горкото дете по асфалта просто "умрях" още веднъж. За щастия ударите явно не бяха толкова лоши, детето си беше в съзнание и съвсем наблизо имаше болница. Тук няма да забравя една жена, която е карала зад мен и говореше английски (голям съм късметлия) как ми каза да се успокоя, че нямам вина и е видяла как майката удря шамар на детето и то затова е хукнало да бяга по улицата мислейки си че щом има спрели коли значи е безопасно (или не мислейки изобщо) и как не съм можел да го видя заради буса който ми прикриваше видимостта в тази посока. Въпросната германка седя с мен 15 мин. докато дойде полицията, обясни им всичко и след като им показах колата за да опишат щети за пред застрахователите (такива нямаше) ме пуснаха да си ходя без дори да пиша обяснения. За това ми харесва тази страна - всичко е някак правилно (не че ако я нямаше германката нямаше да се потя по разни участъци), но той и факта че я има въпросната германка говори за мисленето и отношението изобщо. Може само да се надяваме да срещнем подобна колегиалност (германката) и трезва мисъл в блюстителите на реда у нас.

П.С."Най-зле от всички градове е Варна - там е най-неколегиалното шофиране"
Още един глас за Варна - и аз нямам логично обяснение, но след като на няколко пъти щях да се ударя с един бърз варненец на светофара го питам защо кара така и той ми обясни "Аз съм си от тук и ще си карам както си искам ..."
Последна промяна от stinbg на 29 ное 2012 23:20, променено общо 1 път.
Life's a journey, not a destination

Потребителски аватар
ogi
АДМИНИСТРАТОР
АДМИНИСТРАТОР
Мнения: 7110
Регистриран: 04 авг 2007 20:43
МПС: А6 quattro
От: София
Име: Оги

Re: Колегиалност и етика при управлението на МПС

#11 Непрочетено мнение от ogi » 29 ное 2012 23:19

stinbg написа: Като цяло и аз се дразня на тия дето играят по-светци от Папата - всичката тази излишна "учтивост" ми бие на истинско лицемерие на моменти.
Не знам какво имаш предвид с това, но живея в БГ и знам много добре как и кога да спра, не говоря за "излишна учтивост", каквато всъщност има навсякъде по белите държави, където спират само ако кривне пешеходеца траекторията си от тротоара по посока на пътя. Пределно ми е ясно, че в БГ пешеходеца чака движението, а не обратното и ако спреш пред някой чакащ на тротоара, недоумението ще е взаимно :) За рязко спиране и през ум не ми минава, както споменах- имал съм последици и без такова и съм убеден, че при първия опит ще имам по-къс багажник...
Един българин - хайдутин, двама българи - сговорна дружина, трима българи - чета с предател.
Изображение
ex A6 AKN MTИзображение
__.A6 BAU ATИзображение

botzko
Редовен
Редовен
Мнения: 127
Регистриран: 22 дек 2009 13:42
МПС: Daewoo Tacuma 2.0 (2001)
От: София
Име: botzko

Re: Колегиалност и етика при управлението на МПС

#12 Непрочетено мнение от botzko » 29 ное 2012 23:33

Не знам за вас, но аз давам предимство на пешеходци само ако усетя, че искат да минат или са сложили поне единия крак на улицата. И все пак ми се е случавало да спирам на пешеходна пътека и пешеходците да седят и да ме гледат тъпо и да започват пресичане след няколко секунди размисъл какво точно се случава (това ми се е случвало в Гърция и Македония, у нас съм нямал такива моменти).
Що се отнася до инциденти подобни на този със @stinbg - няма ли свидетел във всяка държава ще си виновен. Ако има свиделтел и тук няма да си виновен (стига да искат свидетелите наистина да свидетелстват пред органите на реда).

Потребителски аватар
The Stig
Модератор
Модератор
Мнения: 2761
Регистриран: 20 мар 2010 19:43
Skype: hihit_
МПС: Audi A3 8P / Lanos
От: Плевен/Белене
Име: Стефан Арабаджиев

Re: Колегиалност и етика при управлението на МПС

#13 Непрочетено мнение от The Stig » 29 ное 2012 23:41

Разбира се, че спирам на пешеходни пътеки, когато преценя, че е безопастно(не да карам с 50-60 км/ч, да имам някой залепен за бронята ми и в последния момент да скоча на спирачките).

Впечатление ми прави, че почти винаги, когато спра на зебра, пешеходците(главно мъжете), които пресичат ми махат с ръка за поздрав. Преди няколко седмици пътувах към Варна и минах през Търговище. Спрях на пешеходна пътека и човекът, който пресичаше(мъж на около 30 години) спря за малко на средата на пътеката и ми се поклони....
Изображение

botzko
Редовен
Редовен
Мнения: 127
Регистриран: 22 дек 2009 13:42
МПС: Daewoo Tacuma 2.0 (2001)
От: София
Име: botzko

Re: Колегиалност и етика при управлението на МПС

#14 Непрочетено мнение от botzko » 29 ное 2012 23:45

The Stig написа:Разбира се, че спирам на пешеходни пътеки, когато преценя, че е безопастно(не да карам с 50-60 км/ч, да имам някой залепен за бронята ми и в последния момент да скоча на спирачките).

Впечатление ми прави, че почти винаги, когато спра на зебра, пешеходците(главно мъжете), които пресичат ми махат с ръка за поздрав. Преди няколко седмици пътувах към Варна и минах през Търговище. Спрях на пешеходна пътека и човекът, който пресичаше(мъж на около 30 години) спря за малко на средата на пътеката и ми се поклони....
Колегиалност и благодарнотс и аз го правя понякога, особено ако е голяма колоната от коли, която трябва да изчакам ако никой не спре.

Потребителски аватар
th3_survivor
Редовен
Редовен
Мнения: 141
Регистриран: 21 мар 2012 11:47
МПС: Daewoo Nexia 1.5 16V; Vectra C
От: София

Re: Колегиалност и етика при управлението на МПС

#15 Непрочетено мнение от th3_survivor » 30 ное 2012 13:48

На мен също много често пешеходци ми вдигат ръка за поздрав, когато спра преди пешеходна пътека (също така и аз поздравявам, когато съм пешеходец). Наскоро останах приятно изненадан от шофьор на автобус от градския транспорт, който ме поздрави с аварийките, защото му дадох да се включи пред мен, тръгвайки от спирката и то при положение, че вече беше дал ляв мигач, когато го настигнах и беше напълно нормално да го изчакам. След следващия завой дори ми даде знак, че в насрещното няма кола и мога да го изпреваря :) Днес обаче се натъкнах на поредния пример за неколегиалност - влязох в двупосочна улица с паркирани отляво коли и най-наивно очаквах, че джипът в насрещното ще ме изчака да мина както си е редът. Не само че влезе в моето платно и тръгна с мръсна газ към мен, но започна и да ми мига с фаровете. За да не мине през мен въпросната девойка, се наложи да включа аварийните и да се върна назад по половината улица до кръстовището, а тя дори не си и направи труда да ми махне с ръка за причиненото неудобство.
Колкото и да се старая да се държа колегиално, свалих стъклото и я напсувах...

Отговори

Върни се в “Общ форум за автомобилният свят”