Предположих, че и у нас ще започнат като по Европата да се борят с нефабричния ксенон, но май всичко е в сферата на приказките и до сега не съм чул да правят нещо реално.До 150 лв. глоба, ако караме със заслепяващ ксенон
Фар с ксенон и лупа на късите светлини (крушката вдясно), който не заслепява останалите водачи.
АЛЕКСАНДЪР МИХАЙЛОВ, МАРИН КРЪСТЕВ
Зам.-шефът на Охранителна полиция Алекси Стратиев и началникът на Пътна полиция Антон Антонов (вдясно).
Спиране на автомобила от движение и глоби до 150 лева очакват всички водачи, които карат с нерегулирани фарове или заслепяващи ксенонови светлини. Това обяви вчера началникът на Пътна полиция главен инспектор Антон Антонов при старта на ежегодната акция „Светлина”. За първи път екипи на КАТ в цялата страна ще получат уреди, с които ще измерват на пътя дали светлините ни са изрядни. Досега устройства стояха в пунктовете на Пътна полиция и с тях се проверяваха фаровете единствено при регистрация на нов автомобил.
По предложение на столичния КАТ обаче с тях ще се извършват проверки и на ключови булеварди в София. През следващата седмица два екипа на Пътна полиция ще спират шофьори за тестове на светлините на бул. „Цветан Лазаров“ в кв. „Дружба” до блок 202 и на булевард „Андрей Ляпчев” в района на „Макдоландс” в кв. „Младост”. Проверките ще се извършват от 8 до 17 часа.
„Не се крием, защото искаме работата ни да има превантивен ефект, а не да глобяваме”, коментираха от Пътна полиция. Интересна подробност е, че, ако водачите доброволно отидат да си проверят фаровете на двете места, няма да бъдат глобявани при констатирана неизправност. Безплатни консултации за светлините ще се извършват и в пунктовете на СБА.
„При интерес от страна на водачите ще обиколим всички квартали.
Още от понеделник сме изкарали екипите”, обясниха още от ръководството на КАТ - София. „Ще се местим всяка седмица в различни квартали на София, за да може всички желаещи да си изпробват светлините“, обясниха още от КАТ. Освен за нерегулирани фарове стриктно ще се следи и за използването на заслепяващ ксенон. Според главен инспектор Антон Антонов част от шофьорите си сменят обикновените халогенни крушки с ксенонови, без фабрично фарът да е пригоден за тях. Резултатът от това е светлина, която заслепява останалите шофьори.
За да не пречи на останалите водачи, ксеноновият фар трябва да бъде с определени лупи, които концентрират светлината в една посока, без да я разпръскват, обясниха експерти. При проверките на КАТ с уредите за регулиране ще се следи дали след определени метри лъчът светлина се пречупва надолу, каквито са показателите на добре регулираните светлини.
„Ако ксенонът ви след дадени метри свети надолу, това означава, че не би заслепил водача срещу вас и ние няма за какво да ви санкционираме”, коментираха от КАТ.
При констатирано нарушение обаче автомобилът може да бъде спрян от движение с мотив, че е технически неизправен и катаджията да вземе талона на колата
Това обаче може да се случи единствено в тъмната част от денонощието, се посочва в член 100 от Закона за движение. Засега няма статистика колко катастрофи са станали поради заслепяване. ...
Освен чрез КАТ, ако наистина са решили да го правят борбата може да се води и чрез ГТП. Впрочем, стане ли това, ксеноните по магазините ще се превърнат в непродаваема стока. Лупи за колите вероятно ще се намерят, сигурно и система за миене на фаровете ще може да се добави, но едва ли ще е лесно да се сложи система за автоматично регулиране на нивото на фаровете. А пък като опрат накрая нещата до бюрокрация и Технотест предполагам, че всички ще се върнат на фарове с класически крушки.