Авточастите - 50 пъти по-скъпи на парче, отколкото в колата

За втората "жена" - колата и всичко свързано с нея.
Съобщение
Автор
Потребителски аватар
ogi
АДМИНИСТРАТОР
АДМИНИСТРАТОР
Мнения: 7110
Регистриран: 04 авг 2007 20:43
МПС: А6 quattro
От: София
Име: Оги

Авточастите - 50 пъти по-скъпи на парче, отколкото в колата

#1 Непрочетено мнение от ogi » 23 окт 2011 14:26

50 пъти по-скъпо ще ви излезе, ако "хипотетично" решите да сглобите нов автомобил от оригинални резервни части, които се предлагат на пазара, а не да го купите цял от вносителя. Това показа проверка на "24 часа" из оторизираните сервизи у нас.

Почти няма разлика дали става въпрос за автомобил от малкия клас и лимузина, или всъдеход, защото по-големите возила са и по-скъпи. Ако един малък градски автомобил струва 20 000 лева, ако решите да го сглобите с нови части, ще ви излезе 1 милион лева.

Ако един представителен седан от престижна западноевропейска или японска марка пък в шоурума е 100 000 лева, на части тя ще излезе 5 милиона. Т.е., ако на по-евтината кола един чарк струва 10 лева, на лимузината той ще е 50.

Огромната разлика в цената на "цял" автомобил и резервните части не идва от прекалената алчност на производителя или пък на съответния местен дилър. При изработката на даден модел големите концерни разчитат изцяло на поддоставчици при изработката на даден детайл.

Често може да се срещне една и съща джаджа, направена в един завод, да има голяма разлика в цената в зависмост дали носи логото на фирмата производител начастта, или на автомобилната марка. Ако например филтър на подизпълнител може да го купите за 5 лева, то същият с емблемата на производителя на коли е обикновено 5 пъти по-скъп.

Това е така заради гаранцията, която дава автомобилният производител за частта с отпечатаното на него лого. По този начин производителят поема риска, ако има дефекти по време на гаранционния период (който при някои модели вече набъбва до 7 години), въпреки допълнителното застраховане в специализираните за това компании.

Печалбата на концерните от продажба на части не надвишава 20-25 процента. Толкова средно е и горницата на родните вносители в оторизираните сервизи. Отделно те могат да ползват и отстъпки от производителя за обеми.

Иначе от сглобен автомобил самият производител печели не повече от 5-6 процента от крайната продажна цена от дилъра.

Ако един автомобил от средния клас струва например 12 500 евро без ДДС, автомобилният гигант, сглобил колата, прибира максимум 700-800 евро от бройка. Иначе разходите на направата на самия автомобил в завода (в дадения пример струващ 12 500 евро), са около 50 процента. Т.е. реалната стойност на кола от средния клас е около 6000 евро.

Сумата зависи, естествено, и от съответния тираж на колата, който ще бъде достигнат.

Обикновено производителите смятат за успешен модел този, който е реализирал продажби от 200 000 бройки на година.

Освен разхода за реалната стойност на колата, ценообразуването на всеки автомобил се формира от още три неща. Задължително се отделя съответен процент за развойна дейност и разработването на нови модели, за реклама, включен е и маржът за дилъра. Той варира в мнозинството от случаите до 15 процента.

В последните кризисни години нашите вносители бяха принудени дори да работят без надценка, за да привличат оределите клиенти на нови коли.

Заради конфиденциалната информация относно частите на производителите в дадените варианти за цени на резервните части в таблиците са взети примери от по няколко марки от малкия, средния клас и тези на всъдеходи.

Оказа се, че разликите на детайлите, възлите и агрегатите между различните производители са съвсем малки.

Частите на японските и корейските автомобили в някои случаи може да са по-скъпи заради 10-процентното мито.

В дадените примери правят впечатление умопомрачителните цени на резервните части най-вече вътре в купето. Така например една-единствена седалка на нова кола от средния клас излиза средно около 6000 лева! Цената на сенник е 260 лева, на вътрешното огледало за обратно виждане - 376, и т.н.

Поне двойно излиза ремонт на смачкани модели

Практиката да се ремонтират тежко ударени автомобили постепенно замира, установи проверка на “24 часа”. По специализираните сайтове все още се предлагат модели с различна степен на деформация, но търсенето вече не е толкова голямо. Действително може да се намерят ударени коли на 1-2 години на много атрактивна цена. Възстановяването им обаче излиза почти двойно спрямо парите. Тоест може да стане така, че да похарчите приблизително толкова, колкото за здрав модел.

В един от специализираните сервизи, който се занимава с ремонт и продажба на употребявани автомобили, ни предоставиха справка за силно ударен “Фолксваген Поло”. Автомобилът е на 9 години, внос от Германия, със сравнително тежък челен удар.

Доставната цена с транспорта е около 3000 лева, а още толкова отиват за цялостния ремонт (виж снимките в галерията). Над 1200 лева са частите, и то при положение че някои са втора употреба. В това число включваме и въздушните възглавници на волана и в жабката. За около 6000 лв. също може да се намери подобен аовтомобил. Повечето застрахователни компании отказват да се занимават с ремонти, които надвишават 60% от стойността на автомобила. Възстановяването на коли, квалифицирани като “тотална щета”, крие рискове за цялостната геометрия. При необходимата апаратура и части обаче може да се получи и възстановяване на 100%, категорични са специалисти.
Изображение
За около 3000 лева този “Фолксваген Поло” е възстановен до напълно нормален и здрав автомобил. Подобна практика обаче вече не е толкова актуална.

Изображение
За около 3000 лева този “Фолксваген Поло” е възстановен до напълно нормален и здрав автомобил. Подобна практика обаче вече не е толкова актуална.

Изображение
Изображение
Изображение

източник:
24 часа
СТЕФАН ЧОЛАКОВ
Един българин - хайдутин, двама българи - сговорна дружина, трима българи - чета с предател.
Изображение
ex A6 AKN MTИзображение
__.A6 BAU ATИзображение

Потребителски аватар
stinbg
Активен
Активен
Мнения: 793
Регистриран: 31 окт 2010 21:19
МПС: 206 cc, Citroen DS5 H
От: София
Име: Stoyan

Re: Авточастите - 50 пъти по-скъпи на парче, отколкото в кол

#2 Непрочетено мнение от stinbg » 23 окт 2011 17:05

Така е търговците нямат никакви проблеми да продават с 5000% печалба понеже са "инвестирали" огромни средства за наем 800-1000 лева, а заводите със смешните милиарди инвестиции си работят с до 5% печалба, напоследък и с по-малко.
Life's a journey, not a destination

Отговори

Върни се в “Общ форум за автомобилният свят”