Дата и час: 25 Фев 2018 16:53

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Правила на форума


Моля всички потребители да попълнят в профила си данните за местоположение и автомобил. Другите полета попълнете по желание!



 Страница 1 от 1 [ 1 мнение ] 
Автор Съобщение
 Заглавие: Какво представлява катализатора?
Непрочетено мнениеПубликувано на: 14 Май 2008 06:02 
Минаващ
Минаващ

Регистриран на: 13 Май 2008 19:28
Мнения: 21

Offline
Изображение
При автомобилите се използват три вида катализатори в зависимост от изискванията за очистване на отработилите газове.
*Окисляващ катализатор..Окисляващ или еднокорпусният катализатор е предназначен за двигатели,които работят с обеднена горивна смес.Той преобразува въглеводородите и въглеродния окис във водни пари и въглероден двуокис чрез окисляването(изгарянето) им.Окисляващият катализатор не може да редуцира концентрацията на азотните окиси.При двигателите, в които се използват системи за впръскване на гориво, необходимият кислород за окисляването се осигурява при работа на двигателя с обеднена горивна смес.При карбураторните двигатели се използват центробежни помпи,задвижвани от двигателя,или електромагнитни клапани,които подават допълнително количество въздух към катализатора.
Окисляващите катализатори са използвани за пръв път в САЩ през 1975г,за да отговарят на повишените изисквания за очистване на отработилите газове.
*Двукорпусен катализатор.Съставен е от два последователно свързани корпуса и при експлоатацията двигателят може да работи с обогатена горивна смес.Отработилите газове преминават първоначално през катализатора за редукция на азотните окиси,а след това през окисляващия катализатор.Нагнетения въздух се подава между двата корпуса.С използването на този тип катализатори консумацията на гориво не се увеличава и тя е свързана единствено с обогатяването на горивната смес.Намира приложение в системите за образуване на горивна смес без електронно управление(например при карбураторните двигатели).Основен недостатък на този тип катализатори е образуването на амоняк,който се отделя при редуцирането на азотните окиси и работата на двигателя с обогатена горивна смес.Амонякът се окислява частично при смесването му с въздуха между двата корпуса.Преобразуването е много по малко,ако ефективността на катализатора се сравни с тази на тристепенния катализатор,когато той е свързан с регулиране на обогатяването.Двукорпусният катализатор не се използва в автомобилите произвеждани в Европа,включително и при тези,които са предназначени за експорт в САЩ или Япония.По широко приложение той намира в автомобилите,които се произвеждат в САЩ,като много често е свързан със системи за контрол на обогатяването.
*Тристепенен катализатор.Може да премахне ефикасно и трите токсични вещества в отработилите газове,но при спазване на строго определено гранично отношение на въздушния коефицент.Той намира все по широко приложение в автомобилите,за да постигнат определените много ниски показатели на вредните емисии в отработилите газове.Чрез него се решават и всички проблеми,които могат да възникнат при експорта на автомобилите в САЩ и Япония.Увеличените изисквания и в страните от Европейската общност задължават конструкторите да прилагат същите решения и в Европа.Възможно е тристепенния катализатор да се използва в двигатели без регулиране на обогатяването,например при карбураторните.Това решение позволява да се постигне очистване на токсичните вещества в отработилите газове,като емисията им се намалява с 50%
*Активна част на катализатора.Активната част на каталитичния преобразувател на отработилите газове(катализатора) е поставена в корпус.Тя може да бъде изработена по три начина:
-с пълнеж от топчета;
-монолитна керамична решетка;
-монолитна метална решетка.
С пълнеж от топчета.Използва се основно в САЩ и в Япония,без да притежава някакви допълнителни предимства.В Европа практически не намира приложение.
Монолитна керамична решетка.Активната част представлява керамично тяло с голям брой канали,през които преминават отработилите газове.Керамичното тяло е изработено от магнезиев силикат с алуминий и е устойчиво на високите температури.
Монолитният блок,който е чувствителен към механичните натоварвания, е закрепен към корпуса на катализатора.Между корпуса и блока е поставена метална решетка,изработена от стоманени нишки с диаметър 0,25мм.Решетката поема разликите в размерите на блока,компенсира различните разширения при загряването и премахва механичните вибрации на керамичното тяло при преминаване на отработилите газове.Сега активната част, изработена като монолитна керамична решетка,се използва все повече и измества пълнежа от активни топчета.
Изображение Изображение
Монолитна метална решетка.Използуването на този вид решетки е твърде ограничено.Най често катализатори от този вид се монтират в близост до двигателите и се използват като предварителни катализатори или катализатори за ускоряване на окисляването.Съвместната им работа с основния катализатор позволява те да изпълняват предназначението си и при пускане на студен двигател.Използват се,когато изискванията за очистване на газовете са много високи.
Обвивка.Активната част на катализаторите с топчета може да бъде директно покрита с активни съставки.Необходимо е керамичните им метални решетки да бъдат облицовани с алуминиева обвивка,т.нар ‘’измиваща обвивка’’,която увеличава около 7000 пъти активния обем на катализатора.Каталитичната обвивка е изработена с покритие от платина и паладий за окисляващите катализатори и от платина и родий за тристепенните.Платината ускорява окисляването на въглеводородите и въглеродния окис,а родият-азотните окиси.Във всеки катализатор се използват 2-3грама от посочените ценни метали.
Условия на работа.Както при сондите за обогатяване работната температура на катализатора влияе съществено върху действието му.Преобразуването на газовете се извършва на практика при температура около 250градуса C,като идеалната температура на редуциране е 400-800 градуса C.Катализатора се износва бързо при температура 800-1000градуса C,които стопяват металите и ги обвива с двуалуминиев триокис,като се намалява активната повръхност.Ако температурата се повиши над 1000 градуса C,износването се увеличава и катализаторът изгубва качествата си.Мястото на катализатора в изпускателната уредба се определя така,че да се осигури нормална работна температура,чиято максимална стойност не може да се повиши над 950 градуса C при всички режими на работа на двигателя.
При нормален режим на работа експлотационният срок на катализатора е гарантиран за пробег на автомобила около 100000км.При неизправности в двигателя,например късно възпламеняване на горивната смес,температурата в катализатора може да се повиши до 1400градуса C и той да се разруши напълно.Ето защо запалителните уредби на автомобилите с катализатор трябва да работят без обслужване през по голямата част от експлотационния срок на автомобила.Както е известно,тази възможност се реализира с помоща на електрониката в запалителната уредба.
Изображение
Използуването набезоловен бензин е друго задължително условие за нормалната работа на катализатора.Наличието на олово в бензина,което се отделя в отработилите газове,прониква в порите на повръхността на катализатора и намалява много бързо неговата активна повръхност.Проникването на масло в отработилите газове също замърсява катализатора и рязко съкращава срока на експлоатация.

Инфонет-инж.Борис Божинов



_________________
Който иска намира начин,който не иска търси причина!
 Профил  
 
Покажи мненията от миналия:  Сортирай по  
 Страница 1 от 1 [ 1 мнение ] 

Часовете са според зоната UTC + 2 часа [ DST ]


Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 3 госта


Вие не можете да пускате нови теми
Вие не можете да отговаряте на теми
Вие не можете да променяте собственото си мнение
Вие не можете да изтривате собствените си мнения

Търсене:
Иди на:  


Gemius