Страница 1 от 2

CAR vs BIKE - кой спира по-бързо?

Публикувано: 23 фев 2011 13:35
от stinbg
Как мислите, колите ли спират по-бързо или моторите? Естествено при равни други условия, а под равни имам предвид кола с ABS срещу мотор с ABS или без системи на борда. Между колите също има разлика, тоест някои ABS на Порше примерно са с до 20 м. по-добри от други при спиране от 100-0.
Аз лично залагам на колите макар и повечето мотористи да ме убеждават, че са "по-бързи" на спиране. Мисля че чувството идва от претоварванията и "усещането" изобщо на мотора, докато при колата си натискате спирачката докрай свободно разположени в "креслото" си и почти не се усеща огромното ускорение ( доста по-голямо от това при ускорение/засилване на автомобила - може да достигне и над 1 G при определени условия ).
Няма спор, че моторите с тяхната огромна тяговъоръженост "бият" болшинството коли при ускорение, но дали е така при спиране?
Не открих спецификации на мотор за спирачен път, може би защото е доста относително дали ще спирам аз или професионалист - предполагам разликата ще е 20-тина метра поне :( , но за колите имаме конкретни стойности, които клонят към 30 метра при спиране от 100-0. Дали има мотор с такива възможности?

Re: CAR vs BIKE - кой спира по-бързо?

Публикувано: 23 фев 2011 13:54
от dsuzunov
може би защото е доста относително дали ще спирам аз или професионалист - предполагам разликата ще е 20-тина метра поне
Каква е разликата в спирането между теб и професионалиста?
Аз си мисля, че съм професионалист на волана, все пак, такъв занаят съм учил и практикувам вече 30-та година.
Но въпреки това, не виждам разлика в начина на спиране
Разлика вероятно има, но тя е в преценката за момента в който трябва да започне спирането.

Модерните мотоциклети имат много добра и ефективна спирачна система. При наличието на двойнодискови механизми отпред и отзад, ако съпоставим такъв мотор с един лек автомобил ще се окаже, че при еднакъв брой спирачни механизми, разликата в теглото на двете превозни средства е в пъти. От където следва, че спирачната система на мотоциклета противодейства на много по-малки инерционни сили, от което пък, следва, че ефективността и ще е в пъти по-висока от тази на лекият автомобил.

Re: CAR vs BIKE - кой спира по-бързо?

Публикувано: 23 фев 2011 14:04
от stinbg
Еее Узунов, ако масата имаше значение и 200 кг мотор спира за 40 метра, значи 20 000 кг ТИР трябва да спре за 4000 метра - мислиш ли, че наистина е така?

Re: CAR vs BIKE - кой спира по-бързо?

Публикувано: 23 фев 2011 14:19
от dsuzunov
Спирачната система се проектира според общото тегло на автомобила (включващо и товара).
Освен това, се взима предвид броя колела и съответно, спирачни м-ми, крейсерската скорост на автомобила итн.
Да не забравяме, че ТИР-а, който ти даваш за пример има 8-10 спирачни механизма, които да доста внушителни спрямо тези на мотора

Re: CAR vs BIKE - кой спира по-бързо?

Публикувано: 23 фев 2011 14:37
от Izparitel
Да си призная отдавна не съм се качвал на мотоциклет, но бих заложил на автомобила.
На мотоциклета относително безопасно може да се ползва задната спирачка - ако колелото блокира започва поднасяне, което може да бъде овладяно с намаляване на спрачното усилие. Ефективността й обаче е ниска. Ефективно се спира с предната спирачка. Само, че при нея има един ефект, който при автомобилите липсва - ако пътя е с добро сцепление и се задейства спирачката за екстремно спиране мотоциклета проявява склонност да те "преметне" през предното колело. Това по принцип се овладява с отпускане на спирачката. При хлъзгав път обаче при екстремно спиране предна гума губи сцепление и тръгва "на някъде си", т.е. на някоя страна и дори прекратяване на спирачното усилие не винаги помага да се избегне падане. Когато пътя стане хлъзгав на мотоциклета това се усеща сериозно, а екстремното спиране направо си е емоция. Ако си по-неопитен с мотоциклета имаш сериозни шансове да се пребиеш при екстремно спиране, докато при автомобила, особено, ако не се налага да се правят други маневри освен спирането и колата е с ABS нещата са доста по-елементарни дори за начинаещ
Не съм правил сравнителни тестове и не съм чел по въпроса, но на подсъзнателно ниво считам, че автомобилът би трябвало да спре за по-кратко разстояние, особено на настилка с по-ниско сцепление.

Re: CAR vs BIKE - кой спира по-бързо?

Публикувано: 23 фев 2011 17:42
от stinbg
dsuzunov написа:Спирачната система се проектира според общото тегло на автомобила (включващо и товара).
Освен това, се взима предвид броя колела и съответно, спирачни м-ми, крейсерската скорост на автомобила итн.
Да не забравяме, че ТИР-а, който ти даваш за пример има 8-10 спирачни механизма, които да доста внушителни спрямо тези на мотора
Узунов, не разбрах какво точно искаш да кажеш? Какво общо имат броя дискове и механизми? Въпроса е мотора ли е с по-къс спирачен път или колата - изпълнението и големината на спирачната система нямат значение. Тоест имат значение, като качество на изпълнение и затова Порше какъвто е примера е с доста по-къс спирачен път от множество автомобили, но големината на дисковете и инерционните моменти са последното, което има значение в случая.

Re: CAR vs BIKE - кой спира по-бързо?

Публикувано: 23 фев 2011 17:55
от dsuzunov
Спирачният път не е постоянна величина и зависи от много фактори.
Не може да говориш, че Порше има по-къс спирачен път от много други автомобили, защото трябва да правиш сравнение с аналози на Порше. А аналог на Порше не може да е всеки спортен автомобил.
Големината на дисковете пряко влияе на ефективността на спирачната система. По-големите дискове предполагат по-големи накладки, съответно, по-голяма контактна площ и по-ефективно спиране.
Не ми се спори.
Убеден съм в това което казвам и това ми убеждение се гради на знания, умения като водач на МПС и участието в огледи на стотици ПТП.
Благодаря за вниманието.

Re: CAR vs BIKE - кой спира по-бързо?

Публикувано: 23 фев 2011 18:48
от ogi
ABS-а работи добре с хубава гума, колкото е по-широка гумата, толкова по-добре ще спре МПС. Според мен дисковете имат отношение само в случай, че колата има достатъчно широки гуми и добро сцпление и когато спирането е от висока скорост и продължително (като прегреят дисковете изчезва спирачния ефект). Аз също мисля, че сравнението е доста абстрактно и нещата могат да варират много и при моторите и при колите. От гледна точка на физиката просто трябва да се изчисли масата, спрямо (анти)ускорението, отнесено към контактната площ. Олекотен спортен автомобил с широки гуми би спрял за по-кратка дистанция според мен - примерно отношение за тежест 150:900кг, докато контактната площ вече е повече от 1/6 в полза на автомобила, заради овалната форма на гумата на мотора и особено, че тежестта отива към по-малката предна.

Re: CAR vs BIKE - кой спира по-бързо?

Публикувано: 23 фев 2011 18:50
от stinbg
Колега Узунов, аз пък съм участвал в огледи само на моите ПТП-та и ти казвам, че ако ти сработва ABS-a като натиснеш достатъчно педала, значи ефективността на спирачната система е достатъчна да спре колата, независимо с какви дискове, накладки, помпи и т.н. е оборудвана. И понеже всички коли оборудвани с ABS могат да блокират гумите при всякакви настилки и условия, те уверявам, че "ефективността" им е на ниво и наистина няма смисъл да спорим за ефективност на спирачната система - тя е налице за всички изправни автомобили ( да кажем произведени след 1990 година и отговарящи на някакви цивилизовани норми).
Поршето ти го дадох за пример за да подчертая, че качеството на спирачната система е от значение, а не за да го сравнявам с други коли. Сравнението е между да кажем "добра" кола и "добър" мотор.

Re: CAR vs BIKE - кой спира по-бързо?

Публикувано: 23 фев 2011 19:04
от stinbg
Izparitel написа:...
Не съм правил сравнителни тестове и не съм чел по въпроса, но на подсъзнателно ниво считам, че автомобилът би трябвало да спре за по-кратко разстояние, особено на настилка с по-ниско сцепление.
Двама "за" колите и евентуално Узунов за моторите, но не ми стана много ясно...- това, че са по-ефективни на спиране означава ли, че спирачният им път е по-малък?

Re: CAR vs BIKE - кой спира по-бързо?

Публикувано: 23 фев 2011 20:28
от todortv
+1 за моторите

Re: CAR vs BIKE - кой спира по-бързо?

Публикувано: 23 фев 2011 20:35
от slowtraveler
Твърдо ЗА колата...
В моторджийския форум бях пускал линк към доста добри тестове за подобно сравнение. Направено от професионалисти и аматьори. Професионалистите бяха на ниво в тройката на SB...
По-малко от 1% от професионалистите успяха да докарат спиране като обикновен автомобил среден клас.... За любителите - там нещата са страшни....
И това бе при сух добър път.
Мотоциклета е много по-труден за овладяване при спиране.

За ефективността на спирачките съм съгласен с stinbg...
Щом АБС е сработил, значи спирачното усилие от спирачките е достатъчно за да се достигне граница на сцепление на гумите...
А при спиране ефективността е такава, каквато е на най-слабия елемент във веригата - спирачки, гуми и т.н.
Така, че в този случай слабото звено ще са гумите, а не спирачките...

Re: CAR vs BIKE - кой спира по-бързо?

Публикувано: 23 фев 2011 21:15
от ogi
@slowtraveler - това е същото, което казах - основано е на прости физични закони :) Другото са интернетски изяви за похвала ;)

Re: CAR vs BIKE - кой спира по-бързо?

Публикувано: 23 фев 2011 21:53
от stinbg
Не съм много уверен, че широчината на гумата, респективно контактната площ са от значение. Мисля че на "лоша" настилка с камъчета, прах, пясък и неравен асфалт широката гума би имала предимство пред тясната, но за сцепление ... Ако погледнем спортните мотори с техните контактни площи от колко ... гумите са овални в двете равнини, което ни дава нищожна контактна площ (5-10 кв.см предполагам) срещу огромните площи на кола с гуми 205 и ефекта е ... ами спират почти еднакво. Мисля че сцеплението се запазва независимо от площта, защото сцеплението зависи от силата на натиск и площта. Увеличавайки площта намаляваме силата върху единица площ и обратно, като сумарното сцепление си остава същото. Тук трябва да се уточни, че гумите на формулите дето "засмукват" асфалта не са точно като останалите гуми и съответно при тях площта сигурно е от значение за "засмукването".
Масата също не би трябвало да е от значение, защото като увеличаваме масата се увеличава и силата на натиск, а от там и сцеплението - примера с ТИР-а може и да не е най-подходящият, но е достатъчно образен за да покаже, че масата не влияе на спирачната дистанция.

Re: CAR vs BIKE - кой спира по-бързо?

Публикувано: 23 фев 2011 22:07
от slowtraveler