Re: Подготовката в курсовете за водачи на МПС
Публикувано: 27 мар 2011 15:58
Форум на любителите на автомобили с марките Daewoo и Chevrolet
https://daewoo-chevrolet.com/forum/
До скоро в Египет шофьорска книжка получаваха всички граждани, които са по-възрастни от 18 години и които можеха да изминат шест метра в двете посоки по права линия. От скоро условията са затегнати - вече трябва да се издържи изпит по теория от десет въпроси, както и да се премине "змейка" и да се влезе в гараж.
Сигурен съм, че ще има известен ефект по отношение преодоляване на корупцията при теоретичните изпити. Предполагам и, че схемата пак може да се пробие, ако служителят от ДАИ е в играта. Дано не стане като в поговорката "Ние го направихме за добро, пък стана както винаги."!Край с ученето на листовките наизуст. Безсмислени са и опитите да налучкате верния отговор.
Защото вече на кандидат-шофьорите ще се падат въпроси с по два, три или дори четири верни отговора. Кандидатът трябва да отбележи всички верни постановки, иначе му отчитат грешка.
Това е малка част от революцията при изпитването на водачи, която ще влезе в сила още от средата на септември.
Наизустяване на тестове няма да е възможно, защото на всичко отгоре листовката е уникална, няма две еднакви, защото при печатането им компютърът разбърква въпросите.
Секунди след решаването на теста кандидатът за шофьор знае дали е отгърмял, или не.
Просто листовките, се сканират веднага и компютърът оцветява в зелено верните отговори, а в червено - грешните.
Може да има по-голямо късане през септември, прогнозират инструктори. Красимир Георгиев, шеф на една от браншовите организации, смята, че в началото ще бъдат късани 30-40% от явилите си.
Целият IT отдел на фирмата, която прави новата система за изпитване, е скъсан поголовно, казват компютърджиите, които са тествали масива с информация. Причината е, че сега, за да вземеш изпита трябват железни знания.
Не се предвижда преходен период, казват от автомобилната администрация. Просто трябва при решението на листовката кандидатът да прочете внимателно въпроса и едва тогава да се посегне към химикала. Експертите не виждат никаква причина, ако кандидатът за шофьор се е подготвил, технологията с няколко верни отговора да го обърква. Е, как, ако знаеш, ще се подведеш само защото има повече верни отговори, реагира специалист и добави - няма сложнотия.
Философията на тази промяна е да бъдат накарани и кандидат-шофьорите да изискват теоретично обучение от автоучителите си.
В целия Европейски съюз тестът се правел точно по този начин. Новата ни система е взета от германския модел.
За първи път репортер на "24 часа" бе допуснат да тества системата. Отбеляза верните уж отговори с кръстче, с драскулка, с кръгче, с чавка. Компютърът зачете всички знаци. Така че по формална причина не може да бъдеш скъсан.
Времето за решаване си остава 40 минути. Въпросите за категория "В" обаче са намалени. В трите листовки, които получава кандидатът за книжка, въпросите са общо 45, досега бяха 60.
Променена е и системата за оценяване, казва Славка Георгиева от автомобилната администрация. Досега теорията се взема при до 5 грешни отговора. Независимо дали двете грешки са по не толкова важни теми, като например какви глоби се налагат.
При новите листовки срещу въпроса пише колко точки носи той. Примерно - ако сбъркате минималната дълбочина на протекторния рисунък на гумите, ви отнемат самоедна точка. Или пък ако не знаете, че дадено нарушение се наказва или не - ще ви вземат пак една точка.
Ако обаче се "омотате" с реда при преминаване през кръстовище - ви рязват 3 точки. Акцентира се върху правилата на пътя, скоростта, изпреварване, превоз на деца и т.н. Тези въпроси носят или отнемат максималните три точки.
При 100% верни отговори листовките носят 97 точки. Изпитът минават тези, събрали поне 87 точки. От това автопреподавателите са доволни. Защото сега границата на скъсването е 8% грешни отговори - 5 от общо 60.
Сега ще има бонус за бъркане от 10% грешки, казва другият шеф на браншова организация на автоучителите Йонко Иванов. Можеш да сбъркаш на 10 въпроса, които са с по 1 точка, и пак минаваш.
И автоинструкторите смятат, че няма нищо сложно в новите листовки. Новата система за изпитване не налага поскъпване на шофьорския курс, категорични са шефовете и на двете браншови организации на автоинструкторите. Просто преподавателите по авто-мото подготовка, които са спестявали от теоретичното обучение, ще трябва да го правят. И ако това им носи разходи, при тях може да има увеличение. Защото било ненормално да има курсове по 300 лв., като масовата цена е 600 лв.
Едва 30-40% от автоучилищата правели обучение по теория, казват и от бранша. Заради това Йонко Иванов настоява за проверка и пререгистрация на учебните центрове. Защото някои са наели офиси и учебни зали само за времето на регистрацията. Чува се, че били освободени и техническите лица, които задължително трябва да бъдат от екипа на един такъв център.
От бранша на автоинструкторите прогнозират обаче криза с изпитващите. Тя вече настъпвала в Ловеч, Велико Търново, Плевен и Бургас. След всичките тези промени секвала далаверата с изпитите и нямало кандидати да заработват по 400 лв. на месец, колкото било възнаграждението на даиджиите (как секва бизнесът им - долу). Това казва Йонко Иванов и твърди, че в изброените градове записването за явяване на изпит за книжка вече изоставало с месец и половина.
Всъщност автоинструкторите вече обучават по новите листовки. От автомобилната администрация постъпили коректно и ги поканили да тестват куфарчето, в което са компютърът и скенерът, както и отговорите на листовките.
Дали им и масива с въпросите, за да започнат да учат курсистите си.
От бранша казват, че хора на ДАИ вече са минали, сложили са подпис и печат на регистрите с ученици, за да не могат да се вписват допълнително. Който се е записал до 8 август, ще държи изпит по старите листовки. Който е след това - ще решава тестове с повече от един верен отговор.
Спират поне 5 начина да си купиш изпита
Сега има поне пет начина да си купиш теоретичния изпит, които ще бъдат елиминирани с новата схема. Далаверата още става, независимо, че решаването на листовки се наблюдава с камери. Това казват експерти от автомобилната администрация. Всичкитези хватки не могат да станат без участието на изпитващите.
Куфарчето и новите листовки ще спрат голяма част от корупцията, надяват се инспекторите. И инструктори твърдят, че се опитвали да пробият новата система, засега не успявали.
Как може да се вземе изпит, без да знаеш, сега?
Първи начин: листовките се предават на изпитващите. В единия им край има шаблон, с който се проверява решената листовка, дали отговорите са верни. Та изпитващият налага шаблона и прави пищов на едно малко листче. Дава го на кандидата, който трябва да вземе изпита.
Листчето се събира в шепа и нищо не пречи курсистът да реши листовката абсолютно вярно.
Втори начин: Инструкторът вози изпитващия, заедно с листовките с негов автомобил до автоучилището, в което ще се провежда изпит.
По пътя спират, решават теста и отбелязват с молив с почти невидима точица верните отговори. Решената листовка е най-отгоре и първи севика онзи, който трябва да я реши вярно.
Той попълва теста, като покрива с химикал малката точица.
Третата хватка е известна - предава се празна листовка, имитира се попълването й, докато камерата записва, а я решава изпитващият.
Четвъртият начин е пак да се предаде празна листовка, а проверяващият да я реши на спокойствие в ДАИ.
Петият е да се пропуснат грешни отговори и така курсистът да вземе изпита.
Ако бъде хванат изпитващият, оправданието било - не съм видял, бях изморен.
Как ще бъде спряно това?
Още от печатницата листовките излизат запечатани и облепени с два холограмни стикера. Така че никой няма достъп до тях.
Куфарчетата с компютъра са в автомобилната администрация.
Даиджията отива в автоучилището за изпита не с автомобил на инструктора, а на администрацията.
Листовките вече нямат шаблон, който да сочи верните отговори. Те са някъде дълбоко в паметта на компютъра, а той е в куфарчето. Така че дори изпитващият да има достъп до хартиената листовка, то ще трябва да положи усилие да я реши, а не да налага шаблона.
При започване на изпита курсистът тегли запечатан плик. На него има малко прозорче, през което се вижда баркодът на листовката. С четец той се вкарва в компютъра.
Самият курсист има ваучер с баркод, който го идентифицира.
Курсистът взема запечатания плик, маха стикерите и го отваря. Сяда и за 40 минути трябва да я реши.
След това я предава. Тя веднага се вкарва в скенера, той я предава на компютъра.
Машината пък я прекарва през масива с отговорите и веднага, на секундата те почервеняват, ако са грешни, или позеленяват, щом са верни. (24часа)
Да, и какво ми гарантира, че някой друг утре няма да заяви, че реалната цена е 1940 лева? Май мерака е голям някой да сложи долна граница на цената на шофьорските курсове. Сещам се, че навремето имаше долна граница на цената на застраховката ГО и компаниите се надцакваха да заявяват как хем реалната цена била в пъти по-висока, хем държавата не трябвало да премахва долната граница. Накрая като се премахна чертата и всички застрахователи слязоха под нея макар, че уж реалната цена била в пъти по-висока.Труд онлайн написа:Няма как да се предлагат качествени уроци за по-малко пари. Горивата поскъпват, животът също няма да поевтинее затова и шофьорските курсове трябва да поскъпнат значително.
Към момента реалната цена на един шофьорски курс е 940 лева, заявяват от бранша. По думите на Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка, в българското общество все още витае митът, че със старите цени ще се получава същото качество на обучението.
„Фирмите, които манипулираха общественото мнение, продължават да работят на същите стари такси. Иначе таксата в момента е увеличена със 150 лева преди един месец и реалната такса сега, по която се обучава, е 940 лева", казва експертът, цитиран от "Фокус".
По думите му, планът на съюза предвижда официална цена на услугата от порядъка на 1000 лева. Причината - горивата поскъпват, животът също няма да поевтинее и няма как да се предлагат качествени уроци за по-малко пари.
Това, което ние предлагаме като услуга, е свързано пряко с живота на хората. Затова компромиси с качеството на обучение не може и не трябва да има, допълни още Иванов.
Според него в бранша има голям недостатък - фактът, че никой не обръща внимание на фалшивите фирми, които са на пазара. „В началото на септември ни предстои серия разговори с Министерството на транспорта, на които отново ще искаме заедно с данъчните да бъдат проверявани тези фирми", уточни още инструкторът.
Той наблегна на факта, че тези фирми работят на принципа на някакъв парадокс - цените се вдигат, а таксите им падат, като вече дори имало курсове за 260 лева, при цена на литър бензин почти три лева.
Ако ще се изживяваш като цензор - не тук!Horizont написа:Izparitel -нещо като не ти е ясно не расъждавай на глас.
Ами ние, които сме изкарали книжките преди 30+ години, да не сме кормували сред файтони с конски впряг?Proximus написа:Колеги, вземете на предвид и факта че преди 10+г (когато някои от вас са взели книжка) движението в големите градове беше доста по-спокойно, от колкото сега. Т.е. сте имали повечко време да навъртите спокойно километри сами, в които да си изградите шофьорски навици. Да не говорим че повечето сериозни поразии ги правят шофьори със стаж, или поне такива които определено знаят как се паркира успоредно.
Моите курсове бяха от най-гадните 24ч кормуване + 2ч "армаган" от инструктора. Взех книжка от раз като на магия, понеже точно беше паднал сняг и изпита беше буквално едно кръгче. После още около година изправях косите на баща ми във вектрата Нещата се пооправиха, когато замина за Сф и вече си шофирах сам без някой да ми дава акъл и крещи на главата. Ако можех бих добавил в курса на обучение и свиждане на пострадали от катастрофи, разясняване как и защо се е случило. Кой е сгрешил и какви са последствията. Също и снимки. Какъвто и гьонсурат да си, вида на човешка карантия няма как да не те жегне.