Пътната полиция има за цел (поне според мен) :
1. Осигуряване на безопасността на пътното движение
2. Контрол на спазване правилата за движение
3. Оптимизация и регулиране на движението
4. Административно обслужване на водачите
5. Наказване на провинилите се
Затова бих предприел следното:
1. Периодичен и чест обход на територията с цел установяване на реална и потенциална опасност за движещите се. Разпределяне на резултата към съответните служби (Пътно управление, сигнали към Общината и други структури).
а) Подготовка на рапорт за пълно преразглеждане на поставените пътните знаци и предложение за нови такива: така ще има възможност да се разкарат голяма част от безсмислените знаци, и тези, които ще останат, ще са достоверни. Така шофьорите ще започнат повече да се съобразяват със знаците, защото ще разберат, че вече не е както сега - знака е поставен заради ремонт/фактор, който е бил валиден преди 40-50г, и всички са забравили защо е бил сложен там...
б) Подготовка на рапорт за корекции в пътното платно: има участъци или конкретен завой, който е конструиран толкова тъпо, че редовно на него стават катастрофи.
в) Подаване на информация за повреди по пътното платно
2. Контрола да става на местата, където има реална опасност, а не виртуална (при изпълнение на &1,а, това би станало реалност - знака ще бъде само на точното място). Камерите да стават повече - те се самоизплащат, и дисциплинират водачите (хе хе - кой го казва )
3. Даване на предложения за промяна на движението с цел облекчаване на трафика. При нужда - активно включване на полицаите в регулировка на движението (интересно, че например в Атина регулировчиците се появяват по булевардите в час пик, когато светофарите не се справят с трафика, а в България е обратно - появи ли се регулировчик, значи задръстването е в кърпа вързано)... Трябва да се обучават полицаите да са по-широкопрофилни и активни. Навярно много пъти сте виждали катаджии да си стоят на 100м от катастрофа и да не предприемат никакви мерки за обезпечаване безопасността на останалите водачи. Обяснението - чакали друг патрул или колега да дойде да опише произшествието... И си го чакат в колата...
4. Облекчаване на административното обслужване - талони, книжки, автомобили и т.н. Създаване на 'електронна пътна полиция', където да можеш да си подаваш документите в електронен вид, и да получаваш отговор/информация по същия начин. Съкращаване времето за реакция на даден акт. Сега срока е около месец.
5. Безкомпромисно и бързо наказване на нарушителите без значение дали са шофьори или служби (Пътна инфраструктура). Не е задължително глобите да са астрономически и супер рестриктивни. Важното е бързото безкомпромисно наказване (къса връзка нарушение-наказание)...
За съжаление ми се струва, че единствения вариант за постигане на целите е закриване на настоящата ПП, уволнение на служителите й, и откриване на нова структура/служба в която да бъдат назначени само малка част от старите служители след сериозно пресяване...