До няколко години България трябва да премине на тол система, винетките са временно решение. Това каза председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров пред dariknews.bg.
"Първият вариант са пропускателни пунктове и бариери, където се плаща такса за преминаване по съответната магистрала. Вторият вариант е телепас - с електронно устройство с чип, което се залепва на предното стъкло и при преминаването на портална рамка се теглят пари. Третият вариант, към който може би ние ще се насочим, е електронният тол през GPS система. Устройството постоянно изпраща сигнал и на база на изминатото разстояние в края на месеца или годината се плащат определените такси", обясни Лазаров.
Според него до две години тази система ще заработи първо за транзитно преминаващите товарни превози. "След това е локалният товарен трафик, леките коли ще се оборудват с такива устройства последни, може би след пет-шест години.
Лазаров посочи, че колите в България, които сега се движат без винетка са между 5 и 7%.
Като гледам от тази идея с GPS-a ще произтекат много ползи:
1. Това си е официален Биг Брадър. Няма тук скатавания и анонимност - КОЙТО ТРЯБВА ще знае във всеки момент къде си и къде си бил с автомобила си, а чрез GSM данните и кой се е возил в колата;
2. Едни фирми ще направят добри пари, защото едни други водачи/собственици ще бъдат принудени да закупят ударно изделията им;
3. Сервизите, които ще имат лиценз за монтаж на подобни изделия ще имат основания да кажат, че дейността им е много трудна и важна, в следствие на което следва да бъде добре заплатена;
4. Ако тази GPS система се базира на GSM връзка едни добри мобилни оператори ще направят и те добри пари - няма лошо, това са още голям брой сигурни нови техни абонати;
5. Идеята може да се доразвие - компютър автоматично може да налага глоба, ако GPS-a отчете, че си превишил скоростта, после елктронен фиш и ето още приходи в хазната без да се налага държавата да купува пътни камери или да плаща заплати на КАТ-аджии с радари. Те водачите сами ще си плащат всичко;
6. Вече освен панела на радиото ще си прибираме и GPS-a, който вероятно ще е най-ценното неща в една полуразпаднала се Лада например;
8. Може доста българи да преоткрият живописните стари пътчета с множество завои с много дупки, но пък без ТОЛ такси /само с пътен данък/ - като се казваше някога "Опознай родината за да я обикнеш!".
9. Ще се затвърдят вече изградените навици у водачите по отношение на висенето по безсмислени опашки - преди беше пред КАТ за смяна на номерата, сега пред сервиза за монтаж на GPS, a за в бъдеще... все ще се измисли нещо;
10. Сега се сещам, че може чрез GPS-а да започне да се контролира и ползването на предпазните колани - като минимум поне този на водача, а натък процедурата е ясна - електронен фиш, повече приходи на хазната... ;
10. По света някои от по-горните идеи са реализирани, но до колкото знам там нещата са на доброволна основа, като стимула е намаляване на цената на застраховката, тук пък би могло стимула да е изобщо да имаш право да си караш колата.