Когато караш на газ, с обикновена АГУ, нямаш моторна спирачка, или е нищожно осезаема, защото изпарителя хвърля постоянно и не го затваряш като бензиновите дюзи - пробвай и ще видиш разликата при двете горива. Няма нито икономия, нито спирачен ефект. Спирането с освобождаване на усилието, от време на време, върху спирачния педал и подаването на междинна газ при свалянето на предавки са ми закостенели навици от скромния ми 10 годишен стаж, когато возя хора гледам да не спирам на "тласъци", но това не ме кара да прекалявам със задържането върху педал при спускане на продължителен наклон - случвало ми се е да спирам аварийно с различни коли от 180км/ч примерно и знам какво значи да прегреят спирачки и да почне да се плъзга колата.newcomer написа:Има смисъл, защото се използва моторната спирачка. А ти какво имаш предвид? За разход на гориво ли?ogi написа:3. При спускане на скорост и ако караш на газ няма почти никакъв смисъл.
Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Ясно. Аз съм с газов инжекцион. Не знам, ама примерно на 4та предавка по нанадолно не набира повече от 60.ogi написа:Когато караш на газ, с обикновена АГУ, нямаш моторна спирачка, или е нищожно осезаема, защото изпарителя хвърля постоянно и не го затваряш като бензиновите дюзиnewcomer написа:Има смисъл, защото се използва моторната спирачка. А ти какво имаш предвид? За разход на гориво ли?ogi написа:3. При спускане на скорост и ако караш на газ няма почти никакъв смисъл.
А как си спирал като ти потъне спирачката? По принцип трябва с помпане, ама от него има ли ефект? Ако имаш време сваляш и предавки, предполагам? Ръчна дърпа ли се или е опасно да не поднесе? Който иска да разкаже от личен опит.
- slowtraveler
- Глобален модератор
- Мнения: 6340
- Регистриран: 15 ное 2008 19:17
- МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
- От: Варна
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Оги, при спиране от 180км/ч не можеш да усетиш прегряти спирачки, а само загряти.
При загрети спирачки обикновено усещането е за вяло спиране (нужно е по-голямо усилие на спирачния педал). Досега само на един по-спортен автомобил не съм усещал това.
Докато при прегрети спирачки и кипнала течност, педала на спирачката потъва директно до долу без никакво усилие - все едно си без спирачки...
Ако напомпаш няколко пъти педала, спирачките се появяват, но изключително еластични и неефективни....
@ newcomer - 'предполагаеми обороти' е тези обороти, на които предполагаш, че ще ти е двигателя ако си превключил със съединител.... Няма значение на колко оборота правиш действието, но особено с малък опит е по-лесно да превключиш при по-ниски обороти (при по-високи обороти трябва по-точно да налучкаш баланса скорост/обороти).
Действието е точно 'налучкване' на баланса, като или променяш леко скоростта или променяш леко оборотите докато улучиш точното положение, в който предавката да се включи....
При загрети спирачки обикновено усещането е за вяло спиране (нужно е по-голямо усилие на спирачния педал). Досега само на един по-спортен автомобил не съм усещал това.
Докато при прегрети спирачки и кипнала течност, педала на спирачката потъва директно до долу без никакво усилие - все едно си без спирачки...
Ако напомпаш няколко пъти педала, спирачките се появяват, но изключително еластични и неефективни....
@ newcomer - 'предполагаеми обороти' е тези обороти, на които предполагаш, че ще ти е двигателя ако си превключил със съединител.... Няма значение на колко оборота правиш действието, но особено с малък опит е по-лесно да превключиш при по-ниски обороти (при по-високи обороти трябва по-точно да налучкаш баланса скорост/обороти).
Действието е точно 'налучкване' на баланса, като или променяш леко скоростта или променяш леко оборотите докато улучиш точното положение, в който предавката да се включи....
- dsuzunov
- VIP потребител
- Мнения: 5794
- Регистриран: 25 яну 2008 17:52
- МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
- От: Пловдив
- Име: Димитър
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Има едно понятие - "съобразена скорост".
Катаджиите често го използват при съставяне на актове.
Когато се движиш на конкретния пътен участък със скорост, позволяваща да спреш навреме, при внезапно възникнало препядствие - това, според мен е движение със съобразена скорост.
Пример:
Минавайки покрай автобусна спирка и спрял на нея автобус със скорост, по-ниска от максимално разрешената, например-40 км/ч. При внезапно пресичащ, пред автобуса пешеходец, времето за реакция крайно недостатъчно. В тази ситуация, скоростта трябва да е такава, че да позволи спиране или рязко маневриране за изключително ограничено време.
Относно, начина на спиране при отказ на спирачната система ("потъване" на педала), вариянтите са няколко, в зависимост от ситуацията:
- при достатъчно време и място- чрез превключване на предавките в низходящ ред, до І-ва и гасене на мотора.
- при недостатъчно време- с ръчната спирачка и превключване на предавките в низходящ ред.
- при крайно недостатъчно време-спира се в някаква преграда. Конкретен случай е катастрофата с форумската Нубира. Шофьорът на автобуса нарочно се е спрял в дървото.
Катаджиите често го използват при съставяне на актове.
Когато се движиш на конкретния пътен участък със скорост, позволяваща да спреш навреме, при внезапно възникнало препядствие - това, според мен е движение със съобразена скорост.
Пример:
Минавайки покрай автобусна спирка и спрял на нея автобус със скорост, по-ниска от максимално разрешената, например-40 км/ч. При внезапно пресичащ, пред автобуса пешеходец, времето за реакция крайно недостатъчно. В тази ситуация, скоростта трябва да е такава, че да позволи спиране или рязко маневриране за изключително ограничено време.
Относно, начина на спиране при отказ на спирачната система ("потъване" на педала), вариянтите са няколко, в зависимост от ситуацията:
- при достатъчно време и място- чрез превключване на предавките в низходящ ред, до І-ва и гасене на мотора.
- при недостатъчно време- с ръчната спирачка и превключване на предавките в низходящ ред.
- при крайно недостатъчно време-спира се в някаква преграда. Конкретен случай е катастрофата с форумската Нубира. Шофьорът на автобуса нарочно се е спрял в дървото.
- slowtraveler
- Глобален модератор
- Мнения: 6340
- Регистриран: 15 ное 2008 19:17
- МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
- От: Варна
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Узунов точно е описал вариантите.
Само едно допълнение: при потъване на педала до долу, често е възможно да се 'съживи' системата с бързи напомпвания на спирачния педал (например при попадане въздух в спирачната система).
При прегряване на спирачките и кипване на спирачната течност, точно по този начин си осигуряваш спирачното усилие, въпреки, че при първото натискане на педала същия потъва без усилие до долу....
За 'съобразена скорост' - понятието е коректно, но често се използва по некоректен начин...
Защото погледнато от друга гледна точка, настъпването на абсолютно всяка авария или проблем е в следствие на 'несъобразена скорост'...
Например, ако някой е решил да открадне шахтата и ти скочиш в дупката с 10км/ч, това означава, че въпреки всичко, ти не си съобразил, че някой ще реши да сдаде за старо желязо капака....
Или пък - ул.Девня във Варна. От там минават мнооого камиони, а улицата не е виждала свестен ремонт от доста време...
Поради липса на отводняване или канавки зимата улицата винаги е покрита с около 5-6см вода, като на някои места имаше дупки, дълбоки около 30-40см.... Как точно да прецениш 'съобразената скорост' при условие, че трябва да ходиш с лот (средство за мерене на дълбочината, използвано при кораби и яхти) за да разбереш откъде трябва да минеш...
Само едно допълнение: при потъване на педала до долу, често е възможно да се 'съживи' системата с бързи напомпвания на спирачния педал (например при попадане въздух в спирачната система).
При прегряване на спирачките и кипване на спирачната течност, точно по този начин си осигуряваш спирачното усилие, въпреки, че при първото натискане на педала същия потъва без усилие до долу....
За 'съобразена скорост' - понятието е коректно, но често се използва по некоректен начин...
Защото погледнато от друга гледна точка, настъпването на абсолютно всяка авария или проблем е в следствие на 'несъобразена скорост'...
Например, ако някой е решил да открадне шахтата и ти скочиш в дупката с 10км/ч, това означава, че въпреки всичко, ти не си съобразил, че някой ще реши да сдаде за старо желязо капака....
Или пък - ул.Девня във Варна. От там минават мнооого камиони, а улицата не е виждала свестен ремонт от доста време...
Поради липса на отводняване или канавки зимата улицата винаги е покрита с около 5-6см вода, като на някои места имаше дупки, дълбоки около 30-40см.... Как точно да прецениш 'съобразената скорост' при условие, че трябва да ходиш с лот (средство за мерене на дълбочината, използвано при кораби и яхти) за да разбереш откъде трябва да минеш...
- dsuzunov
- VIP потребител
- Мнения: 5794
- Регистриран: 25 яну 2008 17:52
- МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
- От: Пловдив
- Име: Димитър
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
"Пропадането" на педала, вследствие на повреда е много рядко срещано явление.
Имам в предвид, че преди самото събитие, спирачната система ще подскаже по някакъв начин за предстоящ проблем.
Принцип е, при конструирането на автомобилите и проектиране на спир. с-ма, тя да е двукръгова. Ако се получи пробив във единия кръг, да се спре авариино чрез втория.
Дори, на товарните автомобили, ръчната спирачка е система "Кнор".
При нея, интересното е, че за да освободени колелата, трябва да има постоянно налягане в спирачните апарати над 5.5 кг/см. Ако налягането, по една или друга причина започне да пада, под натиска на мощна пружина се блокират колелата и по нататъшно движение е практически невъзможно.
В САЩ, по пътища с продължителни спускания и на места с опасни завои, е изградено специално трасе подпомагащо авариино спиране.
Представлява продължение на пътното платно, без да се променя посоката на движение (завоят се "изправя") Продължението е за изкачване и е настлано със ситен чакъл, примесен с пясък. При навлизане в такава настилка, гумите се "окопават" и като се прибави съпротивлението на наклона при изкачване, автомобилът спира.
Имам в предвид, че преди самото събитие, спирачната система ще подскаже по някакъв начин за предстоящ проблем.
Принцип е, при конструирането на автомобилите и проектиране на спир. с-ма, тя да е двукръгова. Ако се получи пробив във единия кръг, да се спре авариино чрез втория.
Дори, на товарните автомобили, ръчната спирачка е система "Кнор".
При нея, интересното е, че за да освободени колелата, трябва да има постоянно налягане в спирачните апарати над 5.5 кг/см. Ако налягането, по една или друга причина започне да пада, под натиска на мощна пружина се блокират колелата и по нататъшно движение е практически невъзможно.
В САЩ, по пътища с продължителни спускания и на места с опасни завои, е изградено специално трасе подпомагащо авариино спиране.
Представлява продължение на пътното платно, без да се променя посоката на движение (завоят се "изправя") Продължението е за изкачване и е настлано със ситен чакъл, примесен с пясък. При навлизане в такава настилка, гумите се "окопават" и като се прибави съпротивлението на наклона при изкачване, автомобилът спира.
- gochen
- Редовен
- Мнения: 116
- Регистриран: 25 май 2011 23:01
- Skype: gochew
- МПС: Daewoo Espero 2.0 , 77kw, 95
- От: Ostrov nad Ohří
- Име: Камен
Акумулатори, експлоатация, зарядни и пускови устройства
Сетих се нещо - бях чел, че не е добре за Есперо да се кара по инерция, защото не било Жигула ( с цел намаляване на разхода ). Все още не проумявам какво означава това, че не трябва да се кара по инерция , с цел намаляване на разхода !?!
Който не може да живее, да....умира!
- Izparitel
- Глобален модератор
- Мнения: 10311
- Регистриран: 17 фев 2008 20:20
- МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
- От: Най-голямото село в БГ /София/
Re: Акумулатори, експлоатация, зарядни и пускови устройства
http://daewoo-chevrolet.com/forum/viewt ... 0%BA%D0%BE" onclick="window.open(this.href);return false; , но въпроса ти не е за темата Акумулатори, експлоатация, зарядни и пускови устройства и го местя тук. Идеята е, че вместо да се гори бензин на празен ход при движение по инерция може да се прекрати подаването му при ползване на двигателя като спирачка. Прочети написаното по-рано в тази тема.
- gochen
- Редовен
- Мнения: 116
- Регистриран: 25 май 2011 23:01
- Skype: gochew
- МПС: Daewoo Espero 2.0 , 77kw, 95
- От: Ostrov nad Ohří
- Име: Камен
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Благодаря, Izparitel, велики сте!
Който не може да живее, да....умира!
- stinbg
- Активен
- Мнения: 793
- Регистриран: 31 окт 2010 21:19
- МПС: 206 cc, Citroen DS5 H
- От: София
- Име: Stoyan
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Това с икономиите при инерция на скорост е доста относително. Ако става въпрос за сравнително големи наклони след които скоростта така или иначе трябва да бъде "убита" можеш да реализираш въпросните икономии карайки на скорост, но непрекъснато да си на скорост и да си мислиш, че така икономисваш е явна заблуда. Колата е по икономична движейки се по инерция на малки обороти, отколкото на скорост. Това че не борд компютъра ти показва в единия случай 0,2-1.0 л/100км, а в другия 0, съвсем не означава, че загубата ти на кинетична енергия е "безплатна". Тоест ако за даден равен участък от 1 км примерно и начална скорост 100 км си бил по инерция за около 1 мин и си изгорил 0,8 л/100 или 0,008 литра след което скоростта ти е около 60км/ч, за да ускориш обратно до 100 ще ти отнеме по-малко от 30 сек и 500 м. с разход 10л/100 км. В другия случай след 1 мин движение на скорост, колата или ще се движи много бавно или по-вероятно вече ще е спряла. Сега след като си икономисал онези 0,008 литра дето ги е изхарчила другата кола дето се е движела по инерция, ще трябва да изхарчиш в продължение на над 1 мин. да ускоряваш с 10л/100 следващият 1 км примерно. Не мога да ти цитирам точни стойности, но те уверявам, че поне 3 пъти повече гориво ще ти коства експеримента с "икономията" от движението на скорост.
Life's a journey, not a destination
- Fantomasss
- Глобален модератор
- Мнения: 3222
- Регистриран: 17 окт 2008 15:27
- Skype: plekstor_a
- МПС: Lanos SеX-16v-106 куци катъра
- От: Сф братче център на просветата
- Име: Грозданов
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Аз например често пътувам до Кюстендил и като започна да се спускам по Конявската планина загасям мотора (имам доста опит в карането без серво на спирачките и волана). Така стигам до Ябълково, което е около 10км. На връщане пак същия номер и разхода на газ ми идва 6/100, а ако не правя тая икономия ми дава 8/100. Аз съм с обикновена АГУ и нямам ППХ, както на бензин. Всичко обаче е много относително. Зимата няма как да карам с угасен мотор, ще е много опасно, на равно също не става, просто защото инерцията се губи много бързо и после губиш много гориво за достигане на някаква скорост и не на последно място е, че пречиш на движението и създаваш предпоставка за ПТП.
Ако нямаш какво да правиш, не го прави тук...
- slowtraveler
- Глобален модератор
- Мнения: 6340
- Регистриран: 15 ное 2008 19:17
- МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
- От: Варна
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Колегите са прави...
При определени ситуации е по-икономично да си включил на скорост (стръмно спускане, нуждаещо се от натискане на спирачката ако изключиш от скорост).
А в други - по-икономичното е изключване от скорост (там, където не се налага да удряш спирачки)...
При определени ситуации е по-икономично да си включил на скорост (стръмно спускане, нуждаещо се от натискане на спирачката ако изключиш от скорост).
А в други - по-икономичното е изключване от скорост (там, където не се налага да удряш спирачки)...
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Fantomasss,ако правилно съм разбрал,според теб минаваш около 20км./ 10+10/ по инерция с изгасен ДВГ. Ако пътуваш от Сф до Кюстендил (100)км. и обратно + 100км.,и икономисваш 2+2л. гориво,то значи ли че за 10км +10км спуснати "на скорост" ( или с работещ на празен ход мотор) би "изгорил" още 2+2л.гориво,или аз нещо не разбирам?
- Fantomasss
- Глобален модератор
- Мнения: 3222
- Регистриран: 17 окт 2008 15:27
- Skype: plekstor_a
- МПС: Lanos SеX-16v-106 куци катъра
- От: Сф братче център на просветата
- Име: Грозданов
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
От нас до Кюстендил са ми точно 85 км. Минавам и повече от 20 км може би, защото на някои места пак засилвам и загасям мотора (винаги по инерция го гася). Така че не е ясно колко точно минавам на загасен мотор. Но сметката е горе-долу както си я сметнал. Ако не карам по инерция разхода е с около 2 литра на 100 повече, което не е кой знае каква икономия, имайки предвид износването на стартера и спирачките и др., но това е друга тема.indi написа:Fantomasss,ако правилно съм разбрал,според теб минаваш около 20км./ 10+10/ по инерция с изгасен ДВГ. Ако пътуваш от Сф до Кюстендил (100)км. и обратно + 100км.,и икономисваш 2+2л. гориво,то значи ли че за 10км +10км спуснати "на скорост" ( или с работещ на празен ход мотор) би "изгорил" още 2+2л.гориво,или аз нещо не разбирам?
Ако нямаш какво да правиш, не го прави тук...
- stinbg
- Активен
- Мнения: 793
- Регистриран: 31 окт 2010 21:19
- МПС: 206 cc, Citroen DS5 H
- От: София
- Име: Stoyan
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Не мисля, че хабиш повече спирачки ако си с изгасен двигател отколкото с работещ, а стартера можеш да го спестиш като палиш на скорост - при 60 км/ч на 5та няма да усетиш изобщо кога ще запали. Все пак не мисля, че въпросната икономия си струва най-малкото заради несигурните спирачки и липсата на хидравлика. Може 100 пъти да нямаш проблеми и нищо да не се случи, но обикновено за толкова сериозни неща като управление и спирачки един гаф е достатъчен.
Life's a journey, not a destination