Няколко въпроса към по-опитите шофьори
- Fantomasss
- Глобален модератор
- Мнения: 3222
- Регистриран: 17 окт 2008 15:27
- Skype: plekstor_a
- МПС: Lanos SеX-16v-106 куци катъра
- От: Сф братче център на просветата
- Име: Грозданов
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Патил съм от палене на скорост и за това предпочитам да правя стартер, отколото клапани и др. За другото си прав, белята идва в най-неочаквания момент. Аз разчитам на дългогодишния си опит като професионален шофьор и на до болка познатия път, но това не ме застрахова, а само ми дава малко предимство. Ако има да става фал, ще стане каквото и да правиш, това е моята философия. Икономията е майка на мизерията...
Ако нямаш какво да правиш, не го прави тук...
- miroki
- VIP потребител
- Мнения: 3096
- Регистриран: 19 май 2010 08:32
- МПС: lanos 1.6 16V
- От: varna
- Име: miroki
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Тука си е така, освен всичко не се спомена ангренажният ремък, който обикновено се къса като му е дошло времето, но най-често или при палене на скорост или при преминаваме от 5 та на 3 та без да се форсира леко двигателя. Та и за това е полезно подготвяне на двигателя , за новите обороти, винаги е по-безопасно , освен че и по-комфортно за возещите се (не придърпва колата и не се усеща рязкото спиране)
А примерно едно лека повдигане на ръчната е достатъчно да прегреят задните накладки и да кипне течността и да хлътне педала. Т.е. не е нужно колата да е аварирала, достатъчно е да не си видиш лампата
Аз имах друг случай, пък, като си сложих на Реното нови накладки, в сервиза ми ги стегнаха та ръчната до 3 ти зъб можеше да се дигне само и на 25 ти я километър, ми хлътна педала, задните бяха заминали. Смениха ми ги с нови в сервиза, след доста спорове. Поне бях сигурен, че не е от мен проблема, че ги предупредих още в сервиза поне на 4 ти зъб да е и си проверявах ръчната постоянно, и пак прегряха.
Та при дълги спускания, ако целта е колата да не се ускорява, по-добре на скорост от колкото постоянно на педала на спирачката, много по-безопасно, е ако изгори малко повече газ, ще изхаби по-малко феродо и дискове така, че пак същото.
Ланоса го пробвах и на изгасен двигател, но пой пък няма скоростомер тогава, нали не е с жило, та ми е едно тъпо и сега не гася вече.
А примерно едно лека повдигане на ръчната е достатъчно да прегреят задните накладки и да кипне течността и да хлътне педала. Т.е. не е нужно колата да е аварирала, достатъчно е да не си видиш лампата
Аз имах друг случай, пък, като си сложих на Реното нови накладки, в сервиза ми ги стегнаха та ръчната до 3 ти зъб можеше да се дигне само и на 25 ти я километър, ми хлътна педала, задните бяха заминали. Смениха ми ги с нови в сервиза, след доста спорове. Поне бях сигурен, че не е от мен проблема, че ги предупредих още в сервиза поне на 4 ти зъб да е и си проверявах ръчната постоянно, и пак прегряха.
Та при дълги спускания, ако целта е колата да не се ускорява, по-добре на скорост от колкото постоянно на педала на спирачката, много по-безопасно, е ако изгори малко повече газ, ще изхаби по-малко феродо и дискове така, че пак същото.
Ланоса го пробвах и на изгасен двигател, но пой пък няма скоростомер тогава, нали не е с жило, та ми е едно тъпо и сега не гася вече.
- stinbg
- Активен
- Мнения: 793
- Регистриран: 31 окт 2010 21:19
- МПС: 206 cc, Citroen DS5 H
- От: София
- Име: Stoyan
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Ако зора е толкова голям да се спестяват по 50 мл бензин на надолнище, можеш просто както си на скорост да изключиш контакта и да оставиш ключа в междинно положение (за такива без ГИ). В този случай имаш спирачния ефект от двигателя, хидравликата на волана работи и спирачките са ефективни на 100%. След като подадеш отново на контакт двигателя ще запали и няма да скъсаш никакъв ремък ( освен ако не е решил да се къса така или иначе ), никакви клапани няма да страдат, както и феродо на съединител.
Но концепцията "ако ми е писано да се удавя, няма да умра от рак" съвсем не е приложима при елементарен логически анализ. Ако решиш, че няма да пострадаш при катастрофа примерно, щото ти е "писано" друго и не спираш на знак СТОП, може и да не пострадаш първите няколко пъти, но рано или късно това ще се случи - така че аз лично не бих разчитал и на 100 години шофьорски стаж за да "експериментирам" със съдбата основавайки се на "вярвания" или "писания".
Но всеки си решава сам - все пак ако се замисли човек дали съдбата е "предписала" смъртта на милиони войници на бойното поле или просто вероятността да се умре там е малко по-голяма от тази да си седиш в къщи с дистанционно пред телевизора? Все си мисля, че вероятностите и риска са по определящи от "писанията" на съдбата.
Но концепцията "ако ми е писано да се удавя, няма да умра от рак" съвсем не е приложима при елементарен логически анализ. Ако решиш, че няма да пострадаш при катастрофа примерно, щото ти е "писано" друго и не спираш на знак СТОП, може и да не пострадаш първите няколко пъти, но рано или късно това ще се случи - така че аз лично не бих разчитал и на 100 години шофьорски стаж за да "експериментирам" със съдбата основавайки се на "вярвания" или "писания".
Но всеки си решава сам - все пак ако се замисли човек дали съдбата е "предписала" смъртта на милиони войници на бойното поле или просто вероятността да се умре там е малко по-голяма от тази да си седиш в къщи с дистанционно пред телевизора? Все си мисля, че вероятностите и риска са по определящи от "писанията" на съдбата.
Life's a journey, not a destination
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Аз пък ползвам друг метод за икономия.Ключа за газ-бензин е 3 позиционен и в едно положение спира и газта и бензина,така че ДВГ "работи" без гориво.Така хем всички с-ми работят нормално,хем се икономисва гориво.Но и този метод го ползвам само при спускане на "дълги" баири (Петрохан,Витиня и др.),тъй като при по-къс от 3-5км наклон упражнението(според мен) е безсмислено.
-
- Напреднал
- Мнения: 480
- Регистриран: 02 окт 2009 10:32
- Skype: bgproximus
- МПС: Aveo 5
- От: Varna
- Име: Proximus
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Това с междинното изравняване на оборотите и аз го правя, и винаги ми е било много чудно дали е правилно и дали по този начин не натоварвам повече съединителя. Явно не
Ако тръгвам с повечко газ и включвам от 1-ва на 2-ра, много често усещам едно леко придърпване на автомобила... в следствие вероятно на бързо/бавно отпуснат съединител, или неправилни обороти. НО понякога смяната става абсолютно неусетно и ускорението си се запазва, няма придърпване и т.н. Още не съм нацелил правилната комбинация от действия
Ако тръгвам с повечко газ и включвам от 1-ва на 2-ра, много често усещам едно леко придърпване на автомобила... в следствие вероятно на бързо/бавно отпуснат съединител, или неправилни обороти. НО понякога смяната става абсолютно неусетно и ускорението си се запазва, няма придърпване и т.н. Още не съм нацелил правилната комбинация от действия
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Proximus,под "междинно изравняване на оборотите" имаш предвид при смяна от голяма на малка предавка нали?Щото от малка на голяма не се "изравняват".
-
- Напреднал
- Мнения: 480
- Регистриран: 02 окт 2009 10:32
- Skype: bgproximus
- МПС: Aveo 5
- От: Varna
- Име: Proximus
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Ами имам на предвид, преди да превключа от 2-ра на 3-та, да вдигна малко оборотите. А не след като съм отпуснал съединителя, чак тогава да подавам газ
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
"Междинна газ" или "междинно изравняване на оборотите" /едно и също е/,се прави при преминаване от "голяма на малка" предавка.От "малка на голяма" се изчаква оборотите да "паднат" сами и в точния момент се "вкарва" предавката.Ако този момент е "улучен",то тласъци и придърпвания няма.
- stinbg
- Активен
- Мнения: 793
- Регистриран: 31 окт 2010 21:19
- МПС: 206 cc, Citroen DS5 H
- От: София
- Име: Stoyan
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Разликата между скоростите/предавките е 400-800 оборота, като в "малките" скорости е по-голяма. За да "налучкате" точният момент най-лесно става, като определите колко точно е разликата в оборотите между две съседни предавки. Можете да ползвате леко надолнище и като карате със 100 км примерно на 5-та с 3000 оборота да превключите на 4-та и да види колко стават оборотите - примерно 3600, след това 3-та - 4300. Сега вече знаете, че между 3та и 4та разликата е 700 оборота и ако превключвате от 3та на 4то и се движите с 4000 оборота, значи трябва да сте на 3300 за да включите 4та без придърпване или забавяне - обратния ред е по същата логика. Вече сте подготвен да изкарате 100 000 км без смяна на съединител
Стойностите на оборотите за "плавно" превключване могат също да бъдат пресметнати ако знаете предавателните отношения на скоростната кутия.
Стойностите на оборотите за "плавно" превключване могат също да бъдат пресметнати ако знаете предавателните отношения на скоростната кутия.
Life's a journey, not a destination
-
- Напреднал
- Мнения: 480
- Регистриран: 02 окт 2009 10:32
- Skype: bgproximus
- МПС: Aveo 5
- От: Varna
- Име: Proximus
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Благодаря за подробното обяснение Ще направя някоя и друга сметка по повода.
- Izparitel
- Глобален модератор
- Мнения: 10311
- Регистриран: 17 фев 2008 20:20
- МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
- От: Най-голямото село в БГ /София/
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Това с изравняването на оборотите при преминаване на низходяща предавка както го е описал колегата по-горе само изглежда сложно. Ако започнеш да прилагаш се развива усет и вече не се замисляш. Дори може да е полезно човек да се прибере, ако съединителя откаже да отделя. Тогава спасението е в палене на 1-ва на стартер и по-нататък превключване на скоростите с изравняване на оборотите. Извън града така могат да се изминат големи разстояния, а в града е съсипващо за стартера, но човек понякога е поставен на тясно.
- miroki
- VIP потребител
- Мнения: 3096
- Регистриран: 19 май 2010 08:32
- МПС: lanos 1.6 16V
- От: varna
- Име: miroki
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Аз мисля, че колегата имаше предвид, че подава газ и към по-висока предавка, т.е. сменя на полусъединител, (както, като тръгва на1-ва).
Мисля, че няма нужда да се прави, малко по-плавно е наистина но хаби съединител.
Аз в посока нагоре след като отпусна съединителя тогава подавам газ, (то е почти едновременно).
А посока към по-ниска предавка форсирам леко да изравня оборотите , горе долу колкото очаквам да станат.
Мисля, че няма нужда да се прави, малко по-плавно е наистина но хаби съединител.
Аз в посока нагоре след като отпусна съединителя тогава подавам газ, (то е почти едновременно).
А посока към по-ниска предавка форсирам леко да изравня оборотите , горе долу колкото очаквам да станат.
- slowtraveler
- Глобален модератор
- Мнения: 6340
- Регистриран: 15 ное 2008 19:17
- МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
- От: Варна
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
miroki е прав...
Натоварването върху съединителя, тампони на двигателя, а и като цяло - динамичното натоварване върху трансмисията са по-малки когато зацепваш съединителя при изравнени обороти...
При мен е станало навик това изравняване, като обикновено се получава така: при превключване на горе (напр 3->4) включването на скорост и зацепването на съединителя става с малко забавяне, за да поспаднат оборотите...
Надолу (4<-3) го правя по два начина - ако не бързам много - натискам съединителя, подавам и отпускам рязко газ, превключвам и отпускам съединителя. Ако бързам - при натискането на съединителя натискам газта, като едновременно с това превключвам и отпускам съединителя, заедно със 'заварка на газта' ако ускорявам, или отпускам изцяло газта ако това става на спиране...
Натоварването върху съединителя, тампони на двигателя, а и като цяло - динамичното натоварване върху трансмисията са по-малки когато зацепваш съединителя при изравнени обороти...
При мен е станало навик това изравняване, като обикновено се получава така: при превключване на горе (напр 3->4) включването на скорост и зацепването на съединителя става с малко забавяне, за да поспаднат оборотите...
Надолу (4<-3) го правя по два начина - ако не бързам много - натискам съединителя, подавам и отпускам рязко газ, превключвам и отпускам съединителя. Ако бързам - при натискането на съединителя натискам газта, като едновременно с това превключвам и отпускам съединителя, заедно със 'заварка на газта' ако ускорявам, или отпускам изцяло газта ако това става на спиране...
- dsuzunov
- VIP потребител
- Мнения: 5794
- Регистриран: 25 яну 2008 17:52
- МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
- От: Пловдив
- Име: Димитър
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Това са старите изпитани методи за превключване, от времената когато не всички предавки имаха синхронизатори. Такива обикновено бяха 1-ва, 2-ра и заден ход и то на старите руски камиони.slowtraveler написа:miroki е прав...
Натоварването върху съединителя, тампони на двигателя, а и като цяло - динамичното натоварване върху трансмисията са по-малки когато зацепваш съединителя при изравнени обороти...
При мен е станало навик това изравняване, като обикновено се получава така: при превключване на горе (напр 3->4) включването на скорост и зацепването на съединителя става с малко забавяне, за да поспаднат оборотите...
Надолу (4<-3) го правя по два начина - ако не бързам много - натискам съединителя, подавам и отпускам рязко газ, превключвам и отпускам съединителя. Ако бързам - при натискането на съединителя натискам газта, като едновременно с това превключвам и отпускам съединителя, заедно със 'заварка на газта' ако ускорявам, или отпускам изцяло газта ако това става на спиране...
Когато се превключва във възходящ ред се използва т.н. "двойно амбриране" за изравняване оборотите на водимо и водещо зъбни колела.
При превключване в низходящ ред се използва "двойно амбриране с междинна газ", която също изравнява оборотите.
При съвременните механични скоростни кутии, синхронизаторите вършат цялата работа за по-леко и плавно превключване.
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Точно такива навици, като на колегата slowtraveler, имам и аз и си ги изпълнявам инстиктивно. Сещам се за тях като се качвам на различни автомобили, заради различното отлепване на съединитела, или различната скорост на падане на обороти. На Деутата например много бавно спадат оборотите (бензиновите пълни инжекциони), така че там понякога трябва повече време за изчакване, особено след стъпка. На други марки (бензинови пълни инжекциони) сякаш по-бързо затихва мотора, а на служебните тойоти и на аудито (турбо-дизели) не може да се смогне да се превключи, ако искаш да "хванеш" подходящите обороти.
От друга страна като настъпя Нубирата и бавното спадане на оборотите сякаш дава предимство при ускорението
От друга страна като настъпя Нубирата и бавното спадане на оборотите сякаш дава предимство при ускорението