Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Има някои неща, за които съм любопитен. Убеден съм във вашата компетентност, надявам се да проявите разбиране ако ви се сторят невежи някои от въпросите.
1. Подавате ли "междинна газ" при смяна на скоростите, докато още държите съединителя? Т.е добре ли да е да се повдигнат оборотите и до колко? Става въпрос при движение с по-висока скорост.
2. Вредно ли е за двигателя ако се превключи на по-горна предавка преди да е достигната нужната скорост. Докато набира на по-ниските обороти се чува малко по-особен звук от двигателя.
3. Също вредно ли е при спускане, за да се подпомогне спирачката, ако се включи на скорост и оборотите са 2000 в продължение на спускането? Колко са допустимите обороти? С цел да се избере точната предавка ако е нужна "моторната спирачка".
4. Ако се държи на контакт продължително време преди да запалиш двигателя- развалят ли се свещите?
5. Има ли значение за по-доброто охлаждане на накладките и спирачния диск- ако при спускане кратковременно се отпуска до край спирачката(нещо като припомпване, но през голям интервал)?
1. Подавате ли "междинна газ" при смяна на скоростите, докато още държите съединителя? Т.е добре ли да е да се повдигнат оборотите и до колко? Става въпрос при движение с по-висока скорост.
2. Вредно ли е за двигателя ако се превключи на по-горна предавка преди да е достигната нужната скорост. Докато набира на по-ниските обороти се чува малко по-особен звук от двигателя.
3. Също вредно ли е при спускане, за да се подпомогне спирачката, ако се включи на скорост и оборотите са 2000 в продължение на спускането? Колко са допустимите обороти? С цел да се избере точната предавка ако е нужна "моторната спирачка".
4. Ако се държи на контакт продължително време преди да запалиш двигателя- развалят ли се свещите?
5. Има ли значение за по-доброто охлаждане на накладките и спирачния диск- ако при спускане кратковременно се отпуска до край спирачката(нещо като припомпване, но през голям интервал)?
- Fantomasss
- Глобален модератор
- Мнения: 3222
- Регистриран: 17 окт 2008 15:27
- Skype: plekstor_a
- МПС: Lanos SеX-16v-106 куци катъра
- От: Сф братче център на просветата
- Име: Грозданов
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
1. Междинна газ се подава на камионите и то по-старите, за да се синхронизират оборотите на скоростната кутия и мотора, за да не "хъркат". Ако караш по инерция със скорост 120 км/ч и решиш да боднеш на 5-та е добре да подадеш газ до към 3000 об.мин., и тогава да включиш, добре е за синхронизаторите.newcomer написа:Има някои неща, за които съм любопитен. Убеден съм във вашата компетентност, надявам се да проявите разбиране ако ви се сторят невежи някои от въпросите.
1. Подавате ли "междинна газ" при смяна на скоростите, докато още държите съединителя? Т.е добре ли да е да се повдигнат оборотите и до колко? Става въпрос при движение с по-висока скорост.
2. Вредно ли е за двигателя ако се превключи на по-горна предавка преди да е достигната нужната скорост. Докато набира на по-ниските обороти се чува малко по-особен звук от двигателя.
3. Също вредно ли е при спускане, за да се подпомогне спирачката, ако се включи на скорост и оборотите са 2000 в продължение на спускането? Колко са допустимите обороти? С цел да се избере точната предавка ако е нужна "моторната спирачка".
4. Ако се държи на контакт продължително време преди да запалиш двигателя- развалят ли се свещите?
5. Има ли значение за по-доброто охлаждане на накладките и спирачния диск- ако при спускане кратковременно се отпуска до край спирачката(нещо като припомпване, но през голям интервал)?
2. Не е вредно, но не е желателно, на студен мотор така понякога се чупят сегменти. Чукането се чува от неправилните детонации (чука аванса).
3. Не е вредно.
4. Нищо не се разваля. Едно време на Ладите и другите там кочини загряваше бобината и можеше да изгори, но сега нещата стоят по друг начин.
5. Да, добре е да се спускаш на скорост, с цел да се подпомогнат спирачките и да не се държат натиснати дълго време, защото като прегреят, не спират.
Дано съм бил изчерпателен, сигурно други колеги ще добавят и други неща, които съм пропуснал.
Ако нямаш какво да правиш, не го прави тук...
- Izparitel
- Глобален модератор
- Мнения: 10311
- Регистриран: 17 фев 2008 20:20
- МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
- От: Най-голямото село в БГ /София/
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Истина от последна инстанция няма, така, че ще изложа моята гледна точка.
1. Ползвам междинна газ при бързо слизане на по-ниска предавка, макар, че по принцип заради наличието на синхронизатори не се налага /навик/.
2. Ниските обороти осигуряват икономия, но ускорението според мен трябва да става с нормални обороти. При ниски обороти и до ламарината да натиснеш бензина си отива, но ускорението е слабо. Аз ускорявам в интервала 2-3 000 оборота, а ако е за изпреварване и по-нагоре.
3. Спускането по продължителен наклон става с включена предавка, правилото е - на която би го изкачил, с нея се и спускаш. Иначе прегреят ли спирачките оставаш без тях. Гледаш си скоростта, а оборотите - както дойдат без да добличаваш червения сектор. Даже правиш икономия на гориво /ако си на бензин/ и на феродо.
4. В този сличай свещите искра не хвърлят и им няма нищо. Не съм сигурен имат ли някаква защита останалите елементи от запалителната система за това по-добре не рискувай с повече от 30-40 секунди. Потенциално застрашени са бобината и мощния блок за управлението й.
5. За да загреят спирачките ти трябва голямо нанадолнище. Прилагаш т.3 и ако се наложи само си помагаш със спирачката за кратко, така, че да нямаш проблеми със загряването.
Не мисля, че ще има разлика как точно помагаш със спирачката.
1. Ползвам междинна газ при бързо слизане на по-ниска предавка, макар, че по принцип заради наличието на синхронизатори не се налага /навик/.
2. Ниските обороти осигуряват икономия, но ускорението според мен трябва да става с нормални обороти. При ниски обороти и до ламарината да натиснеш бензина си отива, но ускорението е слабо. Аз ускорявам в интервала 2-3 000 оборота, а ако е за изпреварване и по-нагоре.
3. Спускането по продължителен наклон става с включена предавка, правилото е - на която би го изкачил, с нея се и спускаш. Иначе прегреят ли спирачките оставаш без тях. Гледаш си скоростта, а оборотите - както дойдат без да добличаваш червения сектор. Даже правиш икономия на гориво /ако си на бензин/ и на феродо.
4. В този сличай свещите искра не хвърлят и им няма нищо. Не съм сигурен имат ли някаква защита останалите елементи от запалителната система за това по-добре не рискувай с повече от 30-40 секунди. Потенциално застрашени са бобината и мощния блок за управлението й.
5. За да загреят спирачките ти трябва голямо нанадолнище. Прилагаш т.3 и ако се наложи само си помагаш със спирачката за кратко, така, че да нямаш проблеми със загряването.
Не мисля, че ще има разлика как точно помагаш със спирачката.
- slowtraveler
- Глобален модератор
- Мнения: 6340
- Регистриран: 15 ное 2008 19:17
- МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
- От: Варна
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Айде още една гледна точка
1. Междинна газ позволява по-слабото натоварване/износване на съединител, скоростна кутия и трансмисия. Идеята е да докараш такива обороти, че при отпускане на съединителя те да не се променят. Това помага много и при заледен път, където рязкото отпускане на съединителя при голяма разлика в оборотите може да те поднесе. Ползвайки същия ефект можеш да се прибереш при възникнал проблем и въобще без ползване на съединител, като превключваш скорости с изравняване на оборотите (правил съм го доста пъти с една Таврийка, която късаше жило на съединител редовно).
2. Съвременните автомобили регулират аванса динамично, затова не се плашат от ниски обороти. Но ускорението е значително по-малко. При нормално каране, използвам най-високата нормална предавка (между другото - така е написано и в книжките на всички съвременни автомобили - дори и при изкачване да си на най-високата възможна предавка). Смъквам предавките в зависимост от нуждата за ускорение. При изпреварване често слизам 6->3, която е най-еластична за моя автомобил от 80-90км/ч до около 130км/ч. (Много ме дразнят 'бавно изпреварващите', които използват километър, че и повече за едно изпреварване, защото не искат да слязат някоя друга скорост надолу. По този начин създават опасност от ПТП...
3. Izparitel е прав. При принудителен празен ход се спира подаването на бензин в карбураторите и инжекторите. Т.е. разхода ти е 0л/100км.
4. Също не бих рискувал с много продължително държане на автомобила на контакт - не е проектиран за това. На свещите нищо няма да им стане, защото към тях въобще не се подава напрежение, но с ECU, бобини и т.н. нещата не стоят така...
5. Има значение. Натрупах доста опит с Вартбург с фрайлауф по маршрута слизане от х.Ком до Берковица( около 12км, денивелация 1300м)). Спирачките по принцип прегряват и течността кипва. Но многото спускания по инерция по този маршрут показаха следното: постоянно държане на спирачката, дори и с малко усилие, прегрява спирачките много бързо.
Най-бавно прегряват при следния случай: бързо спускане - оставяне автомобила да се ускори до 80км/ч (толкова позволяваха по-дългите участъци). След това доста рязко, кратковременно натискане на спирачката с намаляване на скоростта до около 30км/ч, и оставяне отново да се ускори до следващото спиране без пипане на спирачката. Разбира се спирането най-добре да става на известна дистанция от завоя, защото трябва да можеш да реагираш ако спирачките ти 'кипнат'...
1. Междинна газ позволява по-слабото натоварване/износване на съединител, скоростна кутия и трансмисия. Идеята е да докараш такива обороти, че при отпускане на съединителя те да не се променят. Това помага много и при заледен път, където рязкото отпускане на съединителя при голяма разлика в оборотите може да те поднесе. Ползвайки същия ефект можеш да се прибереш при възникнал проблем и въобще без ползване на съединител, като превключваш скорости с изравняване на оборотите (правил съм го доста пъти с една Таврийка, която късаше жило на съединител редовно).
2. Съвременните автомобили регулират аванса динамично, затова не се плашат от ниски обороти. Но ускорението е значително по-малко. При нормално каране, използвам най-високата нормална предавка (между другото - така е написано и в книжките на всички съвременни автомобили - дори и при изкачване да си на най-високата възможна предавка). Смъквам предавките в зависимост от нуждата за ускорение. При изпреварване често слизам 6->3, която е най-еластична за моя автомобил от 80-90км/ч до около 130км/ч. (Много ме дразнят 'бавно изпреварващите', които използват километър, че и повече за едно изпреварване, защото не искат да слязат някоя друга скорост надолу. По този начин създават опасност от ПТП...
3. Izparitel е прав. При принудителен празен ход се спира подаването на бензин в карбураторите и инжекторите. Т.е. разхода ти е 0л/100км.
4. Също не бих рискувал с много продължително държане на автомобила на контакт - не е проектиран за това. На свещите нищо няма да им стане, защото към тях въобще не се подава напрежение, но с ECU, бобини и т.н. нещата не стоят така...
5. Има значение. Натрупах доста опит с Вартбург с фрайлауф по маршрута слизане от х.Ком до Берковица( около 12км, денивелация 1300м)). Спирачките по принцип прегряват и течността кипва. Но многото спускания по инерция по този маршрут показаха следното: постоянно държане на спирачката, дори и с малко усилие, прегрява спирачките много бързо.
Най-бавно прегряват при следния случай: бързо спускане - оставяне автомобила да се ускори до 80км/ч (толкова позволяваха по-дългите участъци). След това доста рязко, кратковременно натискане на спирачката с намаляване на скоростта до около 30км/ч, и оставяне отново да се ускори до следващото спиране без пипане на спирачката. Разбира се спирането най-добре да става на известна дистанция от завоя, защото трябва да можеш да реагираш ако спирачките ти 'кипнат'...
- slowtraveler
- Глобален модератор
- Мнения: 6340
- Регистриран: 15 ное 2008 19:17
- МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
- От: Варна
- Izparitel
- Глобален модератор
- Мнения: 10311
- Регистриран: 17 фев 2008 20:20
- МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
- От: Най-голямото село в БГ /София/
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Тук си прав - ускорението още преди да си се изнесъл помага - това беше кажи-речи единствения начин извън града да изпреварвам с Трабанта /23 к.с./ и го ползвам и за Кадета. Нубирата също бързо те залепва за колата пред теб и вече не е необходимо да се ползва този начин.
Само че, като знам, че жена ми /а вероятно и не само тя/ взе книжка без един час извънградско и нощно курмуване , човек на пътя трябва да очаква всичко.
Само че, като знам, че жена ми /а вероятно и не само тя/ взе книжка без един час извънградско и нощно курмуване , човек на пътя трябва да очаква всичко.
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
1. С междинна газ влизат по-леко скоростите, особено в споменатия от fantomass случай
3. При спускане на скорост и ако караш на газ няма почти никакъв смисъл
5. Това за спирането с отпускане на спирачния педал го практикувах дълго време, но не е комфортно за пътуващите и след 2-3 забележки се отучих да го правя
3. При спускане на скорост и ако караш на газ няма почти никакъв смисъл
5. Това за спирането с отпускане на спирачния педал го практикувах дълго време, но не е комфортно за пътуващите и след 2-3 забележки се отучих да го правя
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Има смисъл, защото се използва моторната спирачка. А ти какво имаш предвид? За разход на гориво ли?ogi написа:3. При спускане на скорост и ако караш на газ няма почти никакъв смисъл.
- Izparitel
- Глобален модератор
- Мнения: 10311
- Регистриран: 17 фев 2008 20:20
- МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
- От: Най-голямото село в БГ /София/
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Ако е ГИ би трябвало да спре подаването на газ, така, че да има смисъл инот към разход нагориво.
Ако е класическа АГУ или с Ламбда контрол, то при продължително спускане може да се превключи принудително на газ и да се използва ефекта от спирането на горивото от бензиновия инжекцион. Аз поне го ползвам по този начин.
Ако е класическа АГУ или с Ламбда контрол, то при продължително спускане може да се превключи принудително на газ и да се използва ефекта от спирането на горивото от бензиновия инжекцион. Аз поне го ползвам по този начин.
- dsuzunov
- VIP потребител
- Мнения: 5794
- Регистриран: 25 яну 2008 17:52
- МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
- От: Пловдив
- Име: Димитър
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Да се включа и аз:
1- "Междинната газ" е била задължителна за автомобили, проектирани до края на 60-те години. При липса на синхронизатори, е почти невъзможно да превключиш. Използвам я при понижаваща смяна на предавките, когато се налага да прескачам предавка. За превключване без съединител (при повреда) е задължително.
2-Карам на най-високата възможна предавка. (на V-та с 60 км/ч )
3-Принципа при спускане е:
на каквато предавка се изкачваш, на същата или по-ниска слизаш, за да се използва мотора за помощ на спир. система.
4- На "контакт" максимум 30-40 секунди.
5- При спускане, винаги намалявам, "помпейки" спирачния педал. Не се съобразявам с никой от пътуващите. Сигурността е по-важна от комфорта.
1- "Междинната газ" е била задължителна за автомобили, проектирани до края на 60-те години. При липса на синхронизатори, е почти невъзможно да превключиш. Използвам я при понижаваща смяна на предавките, когато се налага да прескачам предавка. За превключване без съединител (при повреда) е задължително.
2-Карам на най-високата възможна предавка. (на V-та с 60 км/ч )
3-Принципа при спускане е:
на каквато предавка се изкачваш, на същата или по-ниска слизаш, за да се използва мотора за помощ на спир. система.
4- На "контакт" максимум 30-40 секунди.
5- При спускане, винаги намалявам, "помпейки" спирачния педал. Не се съобразявам с никой от пътуващите. Сигурността е по-важна от комфорта.
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Понеже няколко пъти се спомена- как се включва на скорост без съединител? Чувал съм, че се съблюдават оборотите, но пробвах няколко пъти и след "заораване" се отказах, да не се счупи някой зъб.
А как се спряваш с идиотите зад тебе, които почват да присветкват? Има едно стръмно(с 2 ленти), на което идваш с 80, но ограничението вече става 50, и намалявам до 45-50, защото долу има кръгово и завивам наляво на кръстовището. И като започна да намалявам, някой с превишена скорост от 20-30 km/h (izplezen) и се побъркват да им правя път, започват да присветкват. Естествено, че няма да сменям лента 2 пъти заради такива. Стигал съм до случаи, когато слизах да се разправям с един, ама той избяга. Не знам, вече не издържам с толкова идиоти на пътя.dsuzunov написа:Не се съобразявам с никой от пътуващите. Сигурността е по-важна от комфорта.
- Izparitel
- Глобален модератор
- Мнения: 10311
- Регистриран: 17 фев 2008 20:20
- МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
- От: Най-голямото село в БГ /София/
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Ако изравниш оборотите няма стъргане.
Ако откаже съединителя - това е спасението. Палиш на 1-ва и после превключваш с изравняване на оборотите. Ако трябва да спреш - гасиш колата и пак палиш на 1-ва. Човек, като е на зор претръпва и за стартера и за зъбните колела в скоростната кутия.
Ако откаже съединителя - това е спасението. Палиш на 1-ва и после превключваш с изравняване на оборотите. Ако трябва да спреш - гасиш колата и пак палиш на 1-ва. Човек, като е на зор претръпва и за стартера и за зъбните колела в скоростната кутия.
- slowtraveler
- Глобален модератор
- Мнения: 6340
- Регистриран: 15 ное 2008 19:17
- МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
- От: Варна
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
newcomer,
Обикновено превключвам без съединител така: изравнявам предполагаемите обороти с леееко превишение, натискам лоста за скоростите към желаната предавка, но не прекалено силно, а точно преди да започне да хърка (усеща се като усилие, което ти пречи да включиш).
След това леееко започвам да намалявам оборотите без да променям натиска на скоростния лост. В момента на изравняване на оборотите колата сама включва предавката без хъркане (синхронизатора 'разрешава' движението на лоста)...
Ако колата намалява скоростта, правя обратното - вдигам маалко по-ниски обороти от предполагаемите, и оставям автомобила да забави до нужната скорост за включване....
Относно търпението - Узунов и Оги явно имаха впредвид комфорта на пасажерите, а не справяне с нахалниците на пътя...
Мен лично отдавна не ми правят впечатление нахалниците и действам на принципа: когато настигна някого, явно темпото ми е по-бързо от неговото. Затова го изпреварвам безкомпромисно (дори и с доста мощна кола 'залюлявам' дистанцията преди да го достигна окончателно, за да не може дори и при желание да ми осуети безопасната маневра)...
А ако някой ме настигне - явно неговото темпо е по-високо от моето и го пускам при първа възможност...
Ако юнака реши да се гони - пускам го пред мен - може пък да се е разбързал.
В близките години никой не е успявал да ме ядоса, въпреки, че въртя доста километри и то с високо темпо...
Обикновено превключвам без съединител така: изравнявам предполагаемите обороти с леееко превишение, натискам лоста за скоростите към желаната предавка, но не прекалено силно, а точно преди да започне да хърка (усеща се като усилие, което ти пречи да включиш).
След това леееко започвам да намалявам оборотите без да променям натиска на скоростния лост. В момента на изравняване на оборотите колата сама включва предавката без хъркане (синхронизатора 'разрешава' движението на лоста)...
Ако колата намалява скоростта, правя обратното - вдигам маалко по-ниски обороти от предполагаемите, и оставям автомобила да забави до нужната скорост за включване....
Относно търпението - Узунов и Оги явно имаха впредвид комфорта на пасажерите, а не справяне с нахалниците на пътя...
Мен лично отдавна не ми правят впечатление нахалниците и действам на принципа: когато настигна някого, явно темпото ми е по-бързо от неговото. Затова го изпреварвам безкомпромисно (дори и с доста мощна кола 'залюлявам' дистанцията преди да го достигна окончателно, за да не може дори и при желание да ми осуети безопасната маневра)...
А ако някой ме настигне - явно неговото темпо е по-високо от моето и го пускам при първа възможност...
Ако юнака реши да се гони - пускам го пред мен - може пък да се е разбързал.
В близките години никой не е успявал да ме ядоса, въпреки, че въртя доста километри и то с високо темпо...
Офтопик:
Re: Няколко въпроса към по-опитите шофьори
Благодаря, обяснението е доста подробно и разбрах, това което си написал. A на колко оборота можеш да превключиш скоростта? Или за всяка кола е различно, т.нар. "предполагаемите обороти" както ги наричаш? Аз превключвам на 2000 оборота(със съединителя), а и повече не вдигам ако не се налага. Значи ако правилно съм разбрал- достигам нужните обороти и започвам да държа постоянна скорост, същевременно натискам скоростния лост, докато не влезе на предавка.
Радвам се, че развихте темата. Нямам против да науча нещо на теория, относно техниката на управление, а също и за самоконтрола при шофиране.
Радвам се, че развихте темата. Нямам против да науча нещо на теория, относно техниката на управление, а също и за самоконтрола при шофиране.