За предпазните колани и ползването им - нека се зaмислим!

За втората "жена" - колата и всичко свързано с нея.
Съобщение
Автор
Потребителски аватар
Izparitel
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 10311
Регистриран: 17 фев 2008 20:20
МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
От: Най-голямото село в БГ /София/

За предпазните колани и ползването им - нека се зaмислим!

#1 Непрочетено мнение от Izparitel » 24 юни 2009 12:16

Не знам за Вас, но аз винаги ползвам предпазен колан и държа всички пътуващи в колата да си поставят коланите. Чат-пат имам разправии с този или онзи, но в общи линии накрая ги слагат.
Навремето на мой колега детето беше прелтяло от задната седалка разбивайки предното стъкло с глава и беше излетяло навън. За съжаление виждам доста хора в колите без колани, явно разчитат да се опрат с ръцете и краката отпред и да се предпазят, ако стане беля. Личното ми мнение е, че просто не могат да си представят какви сили действат при подобен удар.
Преди няколко дни минах с колата край един старичък Голф от който слизаше водача. Забелязах, че беше хванал колана в горната част не за колонката, а за горната задна част на врата. По този начин като отвори вратата не е необходимо да се занимава с колана, а като седне и я затвори се вижда, че колана е поставен. Предполагам, че въобще не откопчава колана отдолу.
Не знам колко би вършил работа така захванатия колан - най-вероятно помага срещу КАТ, но не и срещу по-сериозен удар, защото врата в горната си задна част не е предвидена да понесе подобно натоварване.
Днес попаднах на видео какво става с пътниците в автомобила при удар когато не са пристегнати с колан. С две думи - всичко е според очакванията ми. Стандатрен вариант - колата е с предпазни колани, но без въздушни възглавници.
Офтопик:
Понеже звука е на руски ще дам малко пояснения. Колата е Лада без въздушни възглавници, кат при първия експеримент без колани са двамата възрастни на задната седалка, а с колани - дете отзад и пътуващите отпред, във втория опит тези отпред и детето са без колани, а възрастните отзад - със.
Многократно са били отказвани подобни тестове без колани, заради опасения, че ще се повредят манекените /всеки на стойност около $ 100 000/. По същата причина скоростта на удара е по-ниска от стандартната за краш тест и е намалена до 50 км/ч. Т.е. все едно удар в града в неподвижна преграда.

При първия тест възрастните отзад изпитват за момент претоварване 90 G, т.е. 90 пъти по теглото им. Страшни удари на главите и краката им в седалките отпред, а единия възрастен с тялото си "убива" детето.
При удара в който хората отпред и детео са без колани, пътуващите отпред са с претоварване 200 G в главите, а детето прелита между седалките и също разбива стъклото с глава.
И всичко това при удар на кола с 50 км/ч в преграда, а какво би станало при челен удар между две коли при по-висока скорост?

Видеото е с резолюция 320X240, 15 кадъра/сек.
Челен удар /10МВ/ - http://www.autoreview.ru/Video/2007/Aut ... nye_Lo.wmv
Страничен удар /12МВ/ - http://www.autoreview.ru/Video/2007/Aut ... e_2_Lo.wmv

Ако има желаещи да го гледат с високо качество:
http://www.autoreview.ru/Video/2007/Aut ... nye_Hi.wmv - 52 МВ, 640X480, 25 к/с
http://www.autoreview.ru/Video/2007/Aut ... e_2_Hi.wmv - 62 МВ, 640X480, 25 к/с

Според мен си заслужава да се види.
Последна промяна от Izparitel на 27 юни 2009 09:27, променено общо 2 пъти.

Потребителски аватар
dsuzunov
VIP потребител
VIP потребител
Мнения: 5794
Регистриран: 25 яну 2008 17:52
МПС: Опел Мерива 1.4 Z14XEP
От: Пловдив
Име: Димитър

Re: За препазните колани и ползването им - нека се змислим!

#2 Непрочетено мнение от dsuzunov » 24 юни 2009 12:49

Всичко е относително.
Този спор: за или против предпазните колани не е от вчера и няма да свърши утре.
Вредата или ползата от използването им зависи от конкретната ситуация.
Понякога спасява, а в друг момент убива. Примери много.

Преди около 16-17 години на пътя Кричим Девин, непосредствено след края на гр. Кричим бях на следното ПТП:
-джип Вранглер с мек покрив,пътува по заледения път към Девин. Водача губи управление и автомобилът пропада в дерето на р. Въча.
Водача, убит на място, изпаднал от автомобила - без колан
Пътникът до него, жив, с охлузвания, вързан за седалката с колана

Друг случай:
Лек автомобил (Кадет Е, комби), след челен удар в товарен автомобил (Шкода Европа).
Водача е без колан, което позволи бързото му изваждане от купето и намесата на лекарите.
Пътникът, привързан, но поради смачканото купе не успяхме да го измъкнем (колана го държеше, а нямаше достъп до него с ножа) Почина от кръвозагуба (имаше открита фрактура на лявата бедрена кост и скъсана артерия).
Изображение

Потребителски аватар
Izparitel
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 10311
Регистриран: 17 фев 2008 20:20
МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
От: Най-голямото село в БГ /София/

Re: За препазните колани и ползването им - нека се змислим!

#3 Непрочетено мнение от Izparitel » 24 юни 2009 14:19

Така е, но статистичеси поглетнато вероятността колана да ти помогне в сравнение с това да ти попречи е много-много по-голяма. В колко случая се стиага до такова заклещване и в колко от случаите има удар в предницата? Даже до колкото знам на някои автомобили се изключват и възглавниците, ако колана не е сложен, защото нанасяли допълнителни травми /ама може да е и за икономия - да не гърмят наоразно/.
Това е като предпазните системи за гръбначния стълб във формулите - мърмореха срещу тях, привеждаха един пример как пилот се е отместил малко /което с новата система не може да стане/ и се спасил. Само, че като ги въведоха и при маса катастрофи се оказа, че са спасили доста пилоти.

За съжаление познавам хора при които при сравнително леко ПТП пътника в дясно троши с глава предното стъло, а рамото на чистачката му беше разрязала лицето, носа и синусите. Удара е бил слаб, но човека е бил неподготвен и без колан.

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6340
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
От: Варна

Re: За препазните колани и ползването им - нека се змислим!

#4 Непрочетено мнение от slowtraveler » 24 юни 2009 18:57

Май швейцарците бяха въвели интересна глоба за нарушител без колан.
Спускат го на един стенд с оборудвана седалка с колан при 11км/ч за да усети силата на удара.....
Един журналист се бе спуснал доброволно със седалката.
След това пишеше в статията, че първоначално мислел, че удара е с около 40км/ч, докато не разбрал, че скоростта е доста по-ниска...

Преди доста време един приятел бе направил леко ПТП със скорост навярно около 20км/ч (насрещна кола прави ляв завой пред него практически без спирачен път, но уличките са много тесни и скоростта - изключително малка...
Приятеля се бе задържал на волана, но жена му е нямала тази възможност.
Резултата бе, че жена му две седмици не излизаше от тях заради счупен нос и синини под очите след удар в огледалото и стъклото...
Колана няма да те спаси при жесток удар (например е имало голяма вероятност човека, споменат от Узунов да е загинел при първоначалния удар, при условие, че е бил без колан)...
Но увеличава сериозно шанса да се измъкнеш без травми при по-лек удар, а и да минимизираш травмите при по-сериозен...
До момента разхода на: ***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
ex Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение

Потребителски аватар
todortv
Модератор
Модератор
Мнения: 1923
Регистриран: 02 окт 2008 08:04
МПС: daewoo nubira II 1,6 16 V
От: В.Търново

Re: За препазните колани и ползването им - нека се змислим!

#5 Непрочетено мнение от todortv » 24 юни 2009 20:54

Когато возиш други хора в автомобила без колан ставаш опасен за останалите.
Когато съм сам (в повечето време),виж ти някой се е загрижил много за мен в Държавата.
В този случай би трябвало сам да избирам как ще си пазя живота.Не се осигуряват
животоспасяващи лекарства,а в същото време КАТ са загрижени ,ама много за мен.
Аз почти не ползвам колани ,колкото и да ми е ясно всичко от клипове,тестове,и т.н.
Офтопик:
Инструктор на теория обеснява на бъдещите водачи:
-Вижте сега на тази снимка хората в тази кола са били без колани и след катастрофата
не може да се разбере колко хора са били в колата.
-Вижте сега на другата снимка хората са били с колан и изглеждат като живи.
Ако искаш да видиш дъгата,трябва да се примириш с дъжда.

botzi
Редовен
Редовен
Мнения: 217
Регистриран: 07 ное 2008 18:53
МПС: espero 2.0
От: vraca-sofiq
Име: Борис

Re: За предпазните колани и ползването им - нека се змислим!

#6 Непрочетено мнение от botzi » 26 юни 2009 23:23

Колкото е отредил Онзи горе,толкова ни се полага и с колан,или без колан.Аз съм свикнал да си слагам колана винаги.Още преди да стартирам двигателя.Помня едни приятели се бяха разминали с охлузвания,защото не бяха с колани и то при много висока скорост.Чист късмет според мен.Важното е да сме от добрата страна на статистиката!А най-добре,да сме живи и здрави и да не участваме в нея.Пожелавам го на всички,не само от този форум!

Потребителски аватар
Izparitel
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 10311
Регистриран: 17 фев 2008 20:20
МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
От: Най-голямото село в БГ /София/

Re: За предпазните колани и ползването им - нека се змислим!

#7 Непрочетено мнение от Izparitel » 27 юни 2009 00:07

Има една поговорка - "Който сам се пази и Господ го пази".

botzi
Редовен
Редовен
Мнения: 217
Регистриран: 07 ное 2008 18:53
МПС: espero 2.0
От: vraca-sofiq
Име: Борис

Re: За предпазните колани и ползването им - нека се змислим!

#8 Непрочетено мнение от botzi » 28 юни 2009 02:02

Izparitel написа:Има една поговорка - "Който сам се пази и Господ го пази".
Така е,съгласен!Щом са ги измислили,трябва да ги ползваме! (rally)

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6340
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
От: Варна

Re: За предпазните колани и ползването им - нека се зaмислим

#9 Непрочетено мнение от slowtraveler » 13 авг 2009 10:25

БРРРР...:fubar: :fubar: :fubar: (boi) (boi) (boi)
http://www.youtube.com/watch?v=IBeXnql_LqU" onclick="window.open(this.href);return false;
До момента разхода на: ***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
ex Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение

Потребителски аватар
Izparitel
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 10311
Регистриран: 17 фев 2008 20:20
МПС: Деу Нубира-1 вагон, 1.6V, LPG
От: Най-голямото село в БГ /София/

Re: За предпазните колани и ползването им - нека се зaмислим

#10 Непрочетено мнение от Izparitel » 20 май 2011 11:31

Тест - преобръщане при което пътуващите са без предпазни колани:
Изображение

Потребителски аватар
autokorea
Напреднал
Напреднал
Мнения: 458
Регистриран: 30 мар 2009 11:00
МПС: корейски всякакви
От: гр.София
Име: Динев
Контакти:

Re: За предпазните колани и ползването им - нека се зaмислим

#11 Непрочетено мнение от autokorea » 20 май 2011 11:41

:sweat: http://www.youtube.com/watch?v=e6Qhmdk4VNs&NR=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Сервиз за корейски автомобили и магазини за авточасти за корейски автомобили.
http://autokorea.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/autokorea.bg/" onclick="window.open(this.href);return false; - /група АУТОКОРЕЯ във facebook/

botzi
Редовен
Редовен
Мнения: 217
Регистриран: 07 ное 2008 18:53
МПС: espero 2.0
От: vraca-sofiq
Име: Борис

Re: За предпазните колани и ползването им - нека се зaмислим

#12 Непрочетено мнение от botzi » 21 май 2011 00:33

Колеги нещо много интересно или по-скоро шантаво видях днес докато пътувах по Хемус.Изпреварих една Каптива която съм почти сигурен,че беше с отворен еърбег на дошофъорското място,а нямаше грам следи от удар. :-o

Потребителски аватар
autokorea
Напреднал
Напреднал
Мнения: 458
Регистриран: 30 мар 2009 11:00
МПС: корейски всякакви
От: гр.София
Име: Динев
Контакти:

Re: За предпазните колани и ползването им - нека се зaмислим

#13 Непрочетено мнение от autokorea » 21 май 2011 00:43

Колега, виждал съм гръмнал еърбег на кола в покой. Не знам каква беше причината но колегата се опитваше да разкачи километражното табло. Резултата беше счупен нос и наранено самочувствие.

п.п. Автомобила е корейски но за друг форум. :ches:
Сервиз за корейски автомобили и магазини за авточасти за корейски автомобили.
http://autokorea.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/autokorea.bg/" onclick="window.open(this.href);return false; - /група АУТОКОРЕЯ във facebook/

Потребителски аватар
slowtraveler
Глобален модератор
Глобален модератор
Мнения: 6340
Регистриран: 15 ное 2008 19:17
МПС: Qashqai 2008/140hp 4x4
От: Варна

Re: За предпазните колани и ползването им - нека се зaмислим

#14 Непрочетено мнение от slowtraveler » 21 май 2011 07:38

Неумели ръчички лесно могат да сработят еърбег - все пак там има обикновен електродетонатор...
Всяко объркване на кабелите или неволно докосване на неподходящ кабел с веригата на еърбега, може да го сработи...
Затова и в инструкциите на съвременните автомобили си пише черно на бяло - преди интервенция по ел-инсталацията - изключете акумулатора и изчакайте (ако има някой кондензатор да се разреди)..

Има и друга възможност - ударен ремонтиран автомобил....
Но таблото е скъпа част и може все още да не е било сменено...
До момента разхода на: ***** Нисан Кашкай 2.0 / 4х4 : Изображение
ex Jeep Grand Cherokee 3.0crd/250к.с./2014:Изображение

Отговори

Върни се в “Общ форум за автомобилният свят”