Страница 1 от 2

Работата на ABS

Публикувано: 13 юни 2009 09:06
от slowtraveler
Пускам тази тема по повод сексуалните приключения на Fantomas :twisted::
Тук може да споделите впечатленията си и мненията от работата на АБС...
Личните ми впечатления са:
АБС е много полезна система.
Но АБС има настройка за конкретни условия. Производителя настройва чувствителността както смята за добре...
Гумите също оказват голямо влияние: калпавите гуми сработват АБС доста рано (защото гумата 'не държи' и започва да приплъзва).
Смятам, че 'твърдо' настроения АБС дава по-добро усещане за контрол.
Примери:
1. Опел Астра G хечбек (по-натоварена предница): 'твърд', късно сработващ АБС. Добро поведение и на сухо и на мокро
2. Тойота Авенсис (от първите): много рано сработващ АБС. АБС сработва дори и при неравности - само от разклащането на колата (колата има и BD - прехвърляне спирачен ефект между мостовете в зависимост от това кой мост започва да приплъзва). Усещането е, че колата почва да се пързаля, дори и да е сухо. Винаги съм бил предпазлив с този автомобил - нямаш сигурност при спиране. Преди 2 дни правих тест-драйв на новия авенсис - усещането е същото...
3. Мазда6 (новия модел) - изключително късно сработващ АБС. Не съм се интересувал дали този АБС е някакъв друг модел, но досега съм успявал на сухо да го сработя много рядко, като въобще не се усеща тракане, а само едно 'пуф', заедно с потъване на педала на спирачката. Изключително ефективни спирачки. Зимата ефекта бе същия.

В добавка - за правилната работа на АБС е нужно да имаш 4 еднакви гуми. Горните автомобили ги карах зимата с GoodYear Ultragrip (6 и 7+), Лятото пак с Goodyear, само Маздата е с Бриджстон.

Re: Работата на ABS

Публикувано: 13 юни 2009 10:02
от Izparitel
Астра G - зимата помага. Лятото не ми е сработвала излишно.
Сработи само веднъж при идеални условия - съх асфалт, 4 еднакви летни гуми, скорост около 50 км/ч. Според мен удължи спирачния път поне с 30 %. Не си и помислих, че може и да не спра докато не сработи ABS-а, а после разбрах, че няма да го бъде. Впрочем и моята история беше с май с BMW, но при мен, този дето нахално ми отне предимството разбра, че няма да спра и изхвръкна с мръсна газ. Иначе щях да го направа малко по-тесен.
Същото впечатление сподели май колега със същия модел автомобил. Също на сух път се завря под камион и твърдеше, че ако не му е бил "помогнал" АBS-а е щял да спре. Тогава ПТП не стана, защото се завря отдолу под каросерията и спокойно можеше да си премълчи, но човека предупреди останалите да имат едно на ум. От натискането с все-сила на педала и дърпането за опора на волана след този случай беше с мускулна треска.
Иначе на същата кола през зимата при авариино спиране колата си остана управляема и според мен спря за доста по-малко разстояние, отколкото ако бях провлачил гумите.
С две думи се налага на сухо да внимавам повече като карам Астрата, но понеже не съм "спортист', това за мен не е проблем.

Re: Работата на ABS

Публикувано: 13 юни 2009 10:22
от slowtraveler
Много често при екстрено спиране се губи реалността...
При Астрата нито веднъж не съм имал чувството, че АБС ми пречи или удължава спирачния път. А съм си правил много експерименти.
Включително на празен широк път съм пробвал - при пуснат волан да натисна спирачка до дупка, докато левите гуми са на сух чист асфалт, а десните на идеално гладък лед: резултата бе, че първоначално колата дръпна 'към сухото', но волана се завъртя 'към леда' и колата продължи да се движи направо.
Няма логика АБС да увеличава спирачния път, тъй-като гумите спират най-добре в момента, в който почват да приплъзват, но не и когато са блокирали.
АБС се грижи да държи гумите точно в този режим. Като съвременните АБС се грижат за всяко колело поотделно, а не по спирачни кръгове, както бе на старите модели...

Re: Работата на ABS

Публикувано: 13 юни 2009 11:00
от Izparitel
Да не задълбаваме в теорията. АБС запазва управляемостта на колата, предотвратява провлачването на гумите. Но в конкретния случай съм 100% сигурен, че удължи спирачния път. Може да е до настройки, партида или нз какво още, но крайния резултат беше този. Впрочем без АБС не спирам с влачене на гуми, когато спирачния път се удължава.
За мен съм си направил извода и внимавам повечко с Астрата, а всеки от останалите колеги ще си реши сам , просто да знае, че е възможен и подобен ефект.

Re: Работата на ABS

Публикувано: 13 юни 2009 11:35
от slowtraveler
Izparitel написа:.... Впрочем без АБС не спирам с влачене на гуми, когато спирачния път се удължава.....
В такъв случай ако колата бе с АБС, системата въобще не би сработила...
АБС сработва в момент, в който без АБС би 'провлачил' гумите...

Re: Работата на ABS

Публикувано: 13 юни 2009 12:53
от Izparitel
Офтопик:
Предпочитам да се въздържа от влизане в полемика.

Re: Работата на ABS

Публикувано: 13 юни 2009 14:07
от slowtraveler
Като стана въпрос за ефект - единствения ефект, при който при любителско каране автомобил с АБС спира по-бавно от автомобил без, е когато има рохкав сняг.
Автомобила без АБС започва да бута снега и натрупва пред блокираните гуми определено количество сняг, с което спира по-бързо. Автомобила с АБС превъртайки колелата не позволява пред колелата да се натрупа този сняг и разчита единствено на сцеплението на гумите..
Затова при сняг автомобил с АБС спира по-бавно.
Но при силно намалено сцепление (например лед) автомобила с АБС води с много дори на професионалист, спиращ с автомобил без АБС..
Под 'любителски' автомобил имам впредвид нормален автомобил, а не състезателен, защото голяма част от състезателните автомобили имат възможност за настройване на bias на спирачките, с което можеш да постигнеш идеалното разпределение на спирачно усилие за конкретните условия/баланс на автомобила..

Идеята на темата бе точно да се разяснят широкоразпространени заблуди за АБС...
А заблуди при автомобилите има много - например голяма част от колегите смятат, че лятната гума има по-лошо сцепление зимната при ниски температури дори и на сух/чист асфалт (например защото 'се втвърдявала и ставала на пластмаса')...

Re: Работата на ABS

Публикувано: 13 юни 2009 14:20
от Izparitel
Колега никой няма да ме убеди, че ABS не ми е удължил спирачния път независимо от всички теоретияни постановки и т.н. (sorry)

Re: Работата на ABS

Публикувано: 13 юни 2009 14:37
от slowtraveler
Izparitel написа:Колега никой няма да ме убеди, че ABS не ми е удължил спирачния път независимо от всички теоретияни постановки и т.н. (sorry)
Разбирам те напълно.
Единствения вариант да се убедиш, е да направиш личен експеримент.
Ако смяташ, че през лятото АБС увеличава спирачния път - махни бушона и получаваш автомобил без тази система.
Избираш си участък и пробваш... :-))

Re: Работата на ABS

Публикувано: 13 юни 2009 14:55
от Fantomasss
Със двете ръце гласувам, за това, че СкапаниЯ АБС ме прецака, като ми удължи пътя и то с поне 2 метра. С Полото съм имал десетки такива спирания и винаги съм спирал на 20 см от предния, дори и на мокро със просвирване и влачене на гумите, защото като натреса педала до край, хващат и задните колелета и те преплъзват и си спира перфектно. Не знам как са новите АБС-системи, но тази на колата ми за втори път ме цака с топла бира-веднъж на лед щях да бутна пешеходец, докато се движех с 5 км/ч на 1-ва по заледен наклон с чисто нови зимни еднакви гуми и сега, на абсолютно сух, равен и топъл асвалт, пак с еднакви летни хубави гуми. Единствено ми хареса на сняг без лед, при рязък завой с натиснати спирачки, колата следваше волана без да поднесе, но по-добре без тази екстра, от колкото да се ударя в някой заради неспирането на колата. Сигурно и гумите имат значение, но моите са с долям грайфер и за летни гуми са с доста мек каучук, натискам го с нокът и подава добре. За мен ТОЗИ АБС е неефективен и опасен, създаващ предпоставки за ПТП, повече от веднъж на ден, което е недопустимо... ddad ddpom ddkomp2

Re: Работата на ABS

Публикувано: 13 юни 2009 15:39
от slowtraveler
Ако АБС увеличава вероятността от ПТП навярно застрахователите отдавна биха увеличили застраховката на колите с такава система...
Без АБС могат да спират ефективно единици шофьори.
С АБС всеки шофьор (дори и новака) всеки път постига същия перфектен резултат...
Но АБС не може да прескочи физичните закони - все пак си ограничен от сцеплението...

Re: Работата на ABS

Публикувано: 13 юни 2009 15:41
от todortv
Карал съм няколко автомобила с АБС .Моето мнение е,че опитен водач при
ситуация ще спре колата за по-късо разстояние без АБС.Спирачния път
се увеличава със АБС.Единствено ми помага на заснежен път при изпреварване
да се включа в колоната без колата да поднесе.

Re: Работата на ABS

Публикувано: 13 юни 2009 16:45
от slowtraveler
От над 10г не съм карал кола без АБС, но при всички случаи най-ефективното спиране - threshold braking, можеш без проблеми да практикуваш и на кола с АБС.
При такова спиране АБС все още не сработва и колата се държи като такава без АБС.
Threshold braking е спиране, при което с усет задържаш спирачното усилие точно преди блокиране на гумите - те започват да 'шептят' но не свирят и не блокират..

Re: Работата на ABS

Публикувано: 13 юни 2009 17:00
от todortv
slowtraveler написа:От над 10г не съм карал кола без АБС, но при всички случаи най-ефективното спиране - threshold braking, можеш без проблеми да практикуваш и на кола с АБС.
При такова спиране АБС все още не сработва и колата се държи като такава без АБС.
Threshold braking е спиране, при което с усет задържаш спирачното усилие точно преди блокиране на гумите - те започват да 'шептят' но не свирят и не блокират..
За това става въпрос,но при ситуация когато инстинкта те кара да натиснеш по-здраво и АБС заработи
и нямаш време за отпускане и ново натискане ?
Мое мнение - колата има по-къс спирачен път (ако приемем еднакви гуми в двата сучая) без АБС,
независимо на каква пътна настилка.АБС помага единствено в завой и движение с голяма скорост на заснежен път.Ства въпрос разбира се за системите,които се монтират серийно на автомобили от среден клас.За спортните и
колите от висок клас нямам преки впечатления.

Re: Работата на ABS

Публикувано: 13 юни 2009 17:06
от ogi
Ако АБС имаше доказано по-лоши резултати от спирачна система без, то щяха да го монтират с копче за изключване по желание (като на Б4-ките, когато системата беше още революционна). Сега на повечето нови коли все още се поставя копче за изключване на тракшън контрола, но сигурно и то ще изчезне.
На който не му харесва, може просто да си изведе едно копченце на таблото, което да прекъсва веригата на бушона примерно и да се изключва по желание.