Страница 1 от 1

Разход на масло

Публикувано: 23 дек 2008 11:16
от dsuzunov
Ако сте забелязали,на всички автомобили,заводът производител допуска известен разход на масло.
Това е така,наистина,но причината се крие в т.н. "помпено действие на сегментите"
А то се изразява в следното :
Сегментите са разположени в канали,намиращи се в горната част на буталото с известна хлабина.
Те опират плътно в стените на цилиндъра и между вътрешната им част и дъното на канала има известно разстояние,което с експлоатацията се увеличава.
При движение на буталото надолу,сегментът,вследствие на инерционните сили е в горната част на канала.
Движейки се надолу той (сегментът),обира част от масления филм по стената на цилиндъра.
Това масло попада между сегмента и дъното на канала в който той е разположен.
Движейки се нагоре,сегментът се измества в долната част на канала и отваря пътя на маслото към пространството над себе си.
И така докато маслото достигне следващият сегмент и попадне в горивната камера.
Тук качвам схема на помпеното действие на сегментите.

Re: Разход на масло

Публикувано: 23 дек 2008 23:21
от slowtraveler
За първи път чувам за такъв ефект...
Най-малкото налягането в работния такт би 'издухал' маслото обратно.
Мисля си, че двигателя гори масло основно поради следните причини:
1. Лоши вложки на клапаните и/или износени водачи. Ако няма добро уплътнение (което се прави от вложките и водачите на клапаните), вакуума в смукателния колектор 'засмуква' маслото, което се впръсква в главата по клапаните и вала/повдигачите. След като попадне във смукателния колектор се изгаря в цилиндрите.
2. Лоша вентилация на картера. Създаваното налягане от изгорели газове (сегментите по принцип не правят абсолютно уплътнение), спомага навлизането на масло по горната схема
3. Износени сегменти. Създаваното налягане в картера от изгорели газове изхвърля масло/маслени пари през вентилационната система на картера към всмукателния колектор или отново по вариант 1 (тече от по-високо налягане към по-ниско налягане).

Другите причини май са повече в областта на теорията :DD
Дори и в чисто нов двигател горните уплътнения не са идеални, просто защото уплътняват движещи се части...

Re: Разход на масло

Публикувано: 24 дек 2008 00:08
от авео
На времето в Автото в Пловдив,се учеше всичко от А до Я за автомобилите.Имаше един дежурен въпрос,към всички новобранци: " Кога двигателя гори повече масло-при градско или извънградско?" Механично се отговаряше-в града. Но,двг-то гори повече масло на дълго ,точно поради помпеното действие на сегментите. Разбира се,тогава за база се взимаше предимно съветското автомобилостроене. Сега нещата са съвсем други,"помпеното действие" пак си го има,но не така изразено.

Re: Разход на масло

Публикувано: 24 дек 2008 00:21
от paci
моя рейсър за извън града на 50км ми беше изгорил 2литра масло,страното 4е не го гореше толкова а го плюеше отзаде на задния капак и на другите зад мене
:)
сигментите бяха запекли

Re: Разход на масло

Публикувано: 24 дек 2008 07:44
от Izparitel
Офтопик:
paci написа:моя рейсър за извън града на 50км ми беше изгорил 2литра масло,страното 4е не го гореше толкова а го плюеше отзаде на задния капак и на другите зад мене
:)
сигментите бяха запекли
Tи направо изби рибата! Трабанта ми гореше масло/бензин 1:33. Два литра масло се наливаха в 66 литра бензин и бяха достатъчни за повече от 1000 км извънградско.
Явно си изгорил двойно повече масло отколкото бензин за тия 50 км.

Re: Разход на масло

Публикувано: 24 дек 2008 10:00
от slowtraveler
авео написа:На времето в Автото в Пловдив,се учеше всичко от А до Я за автомобилите.Имаше един дежурен въпрос,към всички новобранци: " Кога двигателя гори повече масло-при градско или извънградско?" Механично се отговаряше-в града. Но,двг-то гори повече масло на дълго ,точно поради помпеното действие на сегментите. Разбира се,тогава за база се взимаше предимно съветското автомобилостроене. Сега нещата са съвсем други,"помпеното действие" пак си го има,но не така изразено.
Извънградско гори повече масло, особено ако караш двигателя натоварен и във високи обороти. В града колкото и стартове да правиш двигателя е натоварен на повече от 2-3% от времето.
Обаче за помпения ефект силно се съмнявам, че е измислица на някой от бившите 'академици', които са защитавали някаква дисертация...
На смъкнато бутало ясно се вижда къде са се 'просмуквали' изгорелите газове покрай сегментите. Тези газове на всеки цикъл биха издухали маслото обратно в картера.

Re: Разход на масло

Публикувано: 24 дек 2008 10:15
от dsuzunov
Помпеното действие на сегментите е открито пред 1940 год. от Виталий Кошкин,конструктор на двигателя В-2-34.
Този двигател е монтиран на среден танк Т-34-85,машината,класирана на първо място в класацията за десетте най-сполучливи танка за всички времена.
До момента,няма способ за избягване на помпеното действие на сегментите.

Re: Разход на масло

Публикувано: 24 дек 2008 11:29
от slowtraveler
Да.. явно го има този ефект, но едва ли е основна причина за горене на масло.
Пък и май само руснаците го разглеждат като някакъв фактор ( и то вече май само във връзка с флатера - високочестотното трептене на сегментите ).
http://www.pshrot.com/articles/article019.htm

Това е цитат от "Simulation of Effects of Piston Ring Parameters on Ring Movement, Friction, Blow-by and LOC" от Hans H. Priebsch & Hubert M. Herbst https://online.tu-graz.ac.at/tug_online ... rrPk=23354 :
Above all, the contribution due to oil pumping at the
top ring is depended by the amount of left at the oil ring.
There is an idea about, that due to axial ring motion relatively
towards the piston groove oil is squeezed out of the ring side
faces. However, in view of the large amount of gas (that
stream either in or out of the volume behind the top ring
passing the ring side face during intake and power stroke),
oil is lost due to evaporation rather than to pumping

Re: Разход на масло

Публикувано: 24 дек 2008 12:28
от dsuzunov
slowtraveler написа:Да.. явно го има този ефект, но едва ли е основна причина за горене на масло.
Пък и май само руснаците го разглеждат като някакъв фактор ( и то вече май само във връзка с флатера - високочестотното трептене на сегментите ).
http://www.pshrot.com/articles/article019.htm

Това е цитат от "Simulation of Effects of Piston Ring Parameters on Ring Movement, Friction, Blow-by and LOC" от Hans H. Priebsch & Hubert M. Herbst https://online.tu-graz.ac.at/tug_online ... rrPk=23354 :
Above all, the contribution due to oil pumping at the
top ring is depended by the amount of left at the oil ring.
There is an idea about, that due to axial ring motion relatively
towards the piston groove oil is squeezed out of the ring side
faces. However, in view of the large amount of gas (that
stream either in or out of the volume behind the top ring
passing the ring side face during intake and power stroke),
oil is lost due to evaporation rather than to pumping
В моите постове,единственото,което съм копирал е схемата.Останалото съм го учил,разбрал и все още помня.
И още нещо:
тъй като не зная английски,бихте ли превели горния цитат
Благодаря Ви!

Re: Разход на масло

Публикувано: 25 дек 2008 19:02
от slowtraveler
ЧЕСТИТА КОЛЕДА!
Извинявам се за непреведения цитат.
Гласи горе-долу това:
"Има представа, че поради аксиално движение на сегмента относително канала в буталото, маслото преминава покрай стените на сегмента.
Но имайки впредвид голямото количество газ (който е устремен към и от обема под най-горния сегмент, преминаващ покрай стените на сегмента по време на цикъла на засмукване и работния ход), маслото се губи поради изпарение, а не заради 'изпомпване'."

Спор няма за това кой какво е учил, и какво е запомнил - 100% съм сигурен, че точно това е и учено (навярно помните, че науката в БГ идваше само след съгласуване с една източна държава, и в учебниците трябваше да има цитати от 'видни съветски учени' :D ).
Идеята ми бе, че все пак има различни 'школи' на развитие на науката.
В нашата действителност (особено преди перестройката) често сме свидетели на генериране на 'изобретения' и научни доклади, които не винаги съответстваха на научната и практическата истина.т.н.
Във връзка с това, как се развива горенето на масло по време на експлоатацията на двигателя, в случая съм склонен да вярвам повече на западната информация, особено имайки впредвид и цитатите в съвременни руски сайтове.. (coolbeer)