Предавателна (скоростна) кутия
Публикувано: 08 дек 2008 13:21
Ще се опитам да обясня действието на скоростната кутия:
Скоростната кутия се състои от няколко детайла:
1.корпус или картер
2.капак със система за управление
3.валове
-първичен задвижващ (амбреажна ос)
-междинен (блокова ос)
-вторичен задвижван (опашка)
-зъбна двойка за заден ход
4.синхронизатори
5.лагери
При включена ПЪРВА предавка,въртящият момент се предава от задвижвания вал,чрез зъбните колела 2,12,7,5,през междинния вал на задвижващия вал.
При включване на ВТОРА предавка,въртящият момент се предава от задвижвания вал,чрез зъбните колела 2,12,9,4,през междинния вал на задвижващия вал.
При включена ТРЕТА предавка,въртящият момент се предава от задвижвания вал,чрез зъбните колела 2,12,10,3,през междинния вал на задвижващия вал.
При включване на ЧЕТВЪРТА предавка,въртящият момент се предава от задвижвания вал,чрез синхронизатора 14,директно на задвижващия вал. За това и ЧЕТВЪРТА предавка е наречена "директна"
При включена ЗАДНА предавка,въртящият момент се предава от задвижвания вал,чрез зъбните колела 2,12,7,8,5,през междинния вал на задвижващия вал.Зъбната двойка за задна скорост обръща посоката на въртене.
ПЕТА предавка,при автомобилите,повишава оборотите от двигателя към колелата и за това се нарича "ПОВИШАВАЩА "
Много често в разговорите,а и в литературата в последните години,се бъркат понятията ВАЛ и ОС
Разликата е следната:
Валът предава въртящ момент,за разлика от оста, на която са поставени детайли с различно предназначение.
Оста НЕ предава въртене.
В скоростната кутия,зъбните колела са зацепени постоянно и се въртят свободно върху валовете на които са поставени.Свързването на зъбното колело с вала на което то е поставено става чрез синхронизатора.
Ролята на СИНХРОНИЗАТОРА е да облекчи включването при всички скоростни режими на автомобила
На схемата е показан с № 14.
Скоростната кутия се състои от няколко детайла:
1.корпус или картер
2.капак със система за управление
3.валове
-първичен задвижващ (амбреажна ос)
-междинен (блокова ос)
-вторичен задвижван (опашка)
-зъбна двойка за заден ход
4.синхронизатори
5.лагери
При включена ПЪРВА предавка,въртящият момент се предава от задвижвания вал,чрез зъбните колела 2,12,7,5,през междинния вал на задвижващия вал.
При включване на ВТОРА предавка,въртящият момент се предава от задвижвания вал,чрез зъбните колела 2,12,9,4,през междинния вал на задвижващия вал.
При включена ТРЕТА предавка,въртящият момент се предава от задвижвания вал,чрез зъбните колела 2,12,10,3,през междинния вал на задвижващия вал.
При включване на ЧЕТВЪРТА предавка,въртящият момент се предава от задвижвания вал,чрез синхронизатора 14,директно на задвижващия вал. За това и ЧЕТВЪРТА предавка е наречена "директна"
При включена ЗАДНА предавка,въртящият момент се предава от задвижвания вал,чрез зъбните колела 2,12,7,8,5,през междинния вал на задвижващия вал.Зъбната двойка за задна скорост обръща посоката на въртене.
ПЕТА предавка,при автомобилите,повишава оборотите от двигателя към колелата и за това се нарича "ПОВИШАВАЩА "
Много често в разговорите,а и в литературата в последните години,се бъркат понятията ВАЛ и ОС
Разликата е следната:
Валът предава въртящ момент,за разлика от оста, на която са поставени детайли с различно предназначение.
Оста НЕ предава въртене.
В скоростната кутия,зъбните колела са зацепени постоянно и се въртят свободно върху валовете на които са поставени.Свързването на зъбното колело с вала на което то е поставено става чрез синхронизатора.
Ролята на СИНХРОНИЗАТОРА е да облекчи включването при всички скоростни режими на автомобила
На схемата е показан с № 14.